Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Lurifax »

Du får alltid så bra resultat med Vallejos (nya) metallfärger. Jag gillar dem men tycker ibland de är svåra att spruta för att få jämn yta.

En tråkig sak är att jag inte kommer att se någon av dina modeller i år i Gbg. Riktigt tråkigt, men förståeligt, att det blev inställt. Få se om det blir något C4-Open.

Men jag får trösta mig med att se byggena här istället. Tur vi har Internet i dessa dagar.
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Lurifax skrev: 22 jun 2020, 16:18 Du får alltid så bra resultat med Vallejos (nya) metallfärger. Jag gillar dem men tycker ibland de är svåra att spruta för att få jämn yta.

En tråkig sak är att jag inte kommer att se någon av dina modeller i år i Gbg. Riktigt tråkigt, men förståeligt, att det blev inställt. Få se om det blir något C4-Open.

Men jag får trösta mig med att se byggena här istället. Tur vi har Internet i dessa dagar.
Tackar! Ska ärligt säga att just den här gör sig bäst med ett visst betraktaravstånd... Underarbetet är inte fullt så bra som det borde vara för en metallblank kärra. :) Ja, trist med Gbg - för min del dock ingen skillnad eftersom jag hade missat det ändå. Men C4 står i kalendern, håller alla tummar för att det blir av!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Hittade lite gamla oavslutade trådar. Den här blev klar för ett tag sedan. Tappade sugen lite på slutet, washen gick åt skogen, den letade sig genom lacken och bet sig fast i färgen. Så det blev till att måla om större delen av det metallblanka. Men till slut blev den klar i alla fall. Lyckligtvis var ambitionen att göra en rätt sliten och muggig kärra, vilket passade bra här eftersom det är lättare att dölja småmissar på en sliten maskin... ;)

Bild

Bild

Scratchade FOD-luckor för att dölja de uselt passande luftintagskanalerna.

Bild

Hängde för ovanlighetens skull lite last under vingarna. Just den här blev väldigt tom utan.

Bild

Men trots allt: Vilken jädrans cool maskin det är!

Bild
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Lurifax »

Det blev ju fräckt till slut. Kul att se den klar.

Fint bygge av en lite krånglig modell.
holst

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Stellan »

Cool!

En enig betraktare dömer dig att bygga en duo: den Su-15 och den SH 37 som snurrade runt över Östersjön varpå Su-15 gick i drickat https://www.flygtorget.se/illustratione ... 093819.pdf
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt läckert det där flygplanet, och din modell blev mycket fin Björn. Designen är mycket Blixt Gordon" tycker jag personligen, och ryssarna gjorde ju hyfsat många, även om flera av dem stannade på ritbordet. Fint bygge och målning //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! :)

Stellan:
Hälften av det uppdraget är faktiskt redan slutfört, i vintras. Fast i 1/72:

Bild

Så då återstår bara att leta upp Trumpeters Su-15TM i samma skala. Undrar om det finns dekaler till rätt individ? Su-15-siffrorna är ju lite trixiga, eftersom de inte är i standardmått (i den mån det fanns någon standard överhuvudtaget i gamla Sovjet...).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Superhäftigt flygplan!
Snyggt bygge även om det blev onödigt krångligt.
Det ser ut som om man anlitat en smed för att konstruera nosstället, en enkel och kraftig konstruktion.

Anders E
Senast redigerad av Anders.Edblad den 19 maj 2021, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Stellan »

Björn Fransson skrev: 19 maj 2021, 08:04 Tack alla! :)

Stellan:
Hälften av det uppdraget är faktiskt redan slutfört, i vintras. Fast i 1/72:

Bild

Så då återstår bara att leta upp Trumpeters Su-15TM i samma skala. Undrar om det finns dekaler till rätt individ? Su-15-siffrorna är ju lite trixiga, eftersom de inte är i standardmått (i den mån det fanns någon standard överhuvudtaget i gamla Sovjet...).
Jamenduser, då är det bara att köra på! Hittar du ingen modell på Su-15 så kan du göra en bottenplatta med ett upprört hav med någon vrakdel. Stackars pilot, för övrigt. Hoppas att det gick så snabbt att han inte hann lida.
Stellan Schroeder Englund
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Knajd »

Det blev inte dumt alls trots (eller kanske tack vare) allt slit. Jag kan riktigt känna hur bakre delen av skrovet värmts upp av motorerna gång på gång och fått den där glåmiga finishen.
Skriv svar