Aerosan RF-8/GAZ-98

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av Anders.Edblad »

I väntan på att "vattnet" till min Molch ubåt ska torka har jag börjat ett annat för mig udda bygge. Men det här har i alla fall en propeller.
Aerosan 0.jpg
Aerosan 0.jpg (115.63 KiB) Visad 7714 gånger
Trumpeters modell verkar vara en förenkling av orginalet modellen har inte så många detaljer. Men en sak har de gjort väldigt snyggt, hela modellen är täckt av fina nitar.
Nitar.jpg
Nitar.jpg (29.72 KiB) Visad 7714 gånger
Dessvärre var Aerosanen byggd av limmad plywood så första jobbet var att ta bort alla nitar!
Sprutmålade insidan med några av MrPaint träfärger för att försöka efterlikna ren plywood.
Aerosan3.2.jpg
Aerosan3.2.jpg (87.42 KiB) Visad 7714 gånger
Anders E
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av Joakim Hultman »

Anders.Edblad skrev: 19 apr 2020, 08:08 Dessvärre var Aerosanen byggd av limmad plywood så första jobbet var att ta bort alla nitar!
Haha! Åh nej! :D Hur kan man som modelltillverkare göra en sådan miss! Det blir väl bara mer komplicerat för dem själva när de ska göra gjutformarna!

Lite som med Italeris Dodge WC-51 i 1/72 (som i själva verket är en WC-52): Konstaterade att instrumentpanelen hade för många knappar och visare! Annars brukar det ju vara att det saknas detaljer. :P
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av Rickard Andersson »

Gillar Ryssarnas idéer på fordon, en sådan skulle man ju ha och åka till affären med. Det kanske är nubb/spik dom har försökt efterlikna ;)

mvh Rickard
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av AndersR »

Inte bara Ryssarna.

Bild

Pansarsläde utvecklad på begäran av svenska försvaret. Vikt 6,5 ton varav 2 ton pansar. Flygmotor på 575 hk (senare 980 hk). 4 mans besättning. Toppfart 124 km/h med den starka motorn.

Släden var instabil och klumpig, försöken avbröts 1948 och "Sländan" skrotades.

Ordet ispansar har fått en mer tydlig innebörd.

Från http://www.landskronaminnesbanken.se/la ... andan.html

/Anders
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av Anders.Edblad »

Ja det där med nitarna är en märklig miss, på de få bilderna jag har på orginalet syns det tydligt att det inte ska vara några nitar.
Håller med om att Ryssarna hade många bra ideer om hur enkelt man kan göra fordon, en lastbilsmotor, lite plywood och en propeller
sen är man igång. Perfekt att åka till affären med!
Jämfört med Svenskarnas motsvarighet som ser helt livsfarlig ut. Intressant att se visste inte att någon sådan funnits.

Bygget fortsätter.
Jag detaljerar inte motorn då inte mycket av den syns. Tveksamt om svänghjulet satt kvar då den har en propeller men jag tar inte bort det.
Aerosan.jpg
Aerosan.jpg (159.25 KiB) Visad 7401 gånger
Spacklade igen skador som blev när jag tog bort de fint gjorda nitarna.
Aerosan 5.jpg
Aerosan 5.jpg (169.54 KiB) Visad 7401 gånger
Grundmålade modellen med Mr Surfacer 1200, min favorit när det gäller grundfärg.
Aerosan 6.jpg
Aerosan 6.jpg (178.58 KiB) Visad 7401 gånger
Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av Anders.Edblad »

Det finns med en instrumentbräda men inga instrument. Jag har letat på nätet efter bilder på interiören men inte hittat några. Det finns fina instrument på dekalarket till HobbyBoss F-84 som jag inte använt. Stansade ut några med en håltång i lämplig diameter. Den har ju en propeller så några flyginstrument kan väl inte vara helt fel.
Dekal tång.jpg
Dekal tång.jpg (66.47 KiB) Visad 7333 gånger
Instrumentbräda.jpg
Instrumentbräda.jpg (69 KiB) Visad 7333 gånger
Tejpade fast skidorna på ett rutmönster när jag limmade dom.
Skidor.jpg
Skidor.jpg (171.59 KiB) Visad 7333 gånger
Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av Anders.Edblad »

Målade oregelbundet med mörkblått och mörkgråfärg på grundfärgen innan jag målade det vita. Målade ganska tunt med olika vita färger. Det oregelbundna syns mer än vad jag lyckats visa med mina bilder.
Vit.jpg
Vit.jpg (172.25 KiB) Visad 7101 gånger
Jag borrade upp ett hål för avgassystemet och la till några detaljer på den bakre skidan. Gissar att det är till för någon typ av broms.
Avgas broms.jpg
Avgas broms.jpg (158.51 KiB) Visad 7101 gånger
Det följer med figurer som sitter i Aerosanen men jag har inhandlat några figurer som ska stå bredvid.
Figurer.jpg
Figurer.jpg (175.22 KiB) Visad 7101 gånger
Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av magnusf »

Alpine - figurerna Rolls-Royce :) ! Med bortslipade nitar och dessa två spänstiga ryssar vid sidan av åket kommer det här att bli grymt bra!

Den svenska monstrositeten måste ärvt dojjorna från utrangerade Gloster Gladiator-plan. Och motorn ser ut att komma från B 4 Hawker Hart! Det är sådana maskiner som får en att känna sig stolt över att vara ingenjör :) :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Magnus, jag håller med om Alpine figurerna de är väldigt fina.
Jag penselmålar en del av trädetaljerna för att få lite mer liv i målningen och lägger på mycket utspädd konstnärsoljefärg runt fästen och på fjädrarna.
På en del bilder är motorkåpan nedsölad av gissar jag kokande vatten eftersom det ser ut att komma från kylaren. La på några droppar av oljefärg vid påfyllningen och blåste på den med airbrushen.
Aerosan trä.jpg
Aerosan trä.jpg (173.73 KiB) Visad 6888 gånger
Det följer med dekaler med röda stjärnor, inget jag sett på någon bild så dom använder jag inte.

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Aerosan RF-8/GAZ-98

Inlägg av Anders.Edblad »

Nu är Aerosanen klar.
Jag har fått bekräftat att det både finns broms och styrning på de bakre skidorna.
Gjorde vajern till bromsen av elastisk tråd och delar till styrningen av pianotråd.
På en del bilder syns det att man gjort ett uttag i vindrutan, vet inte varför men det ser ganska fältmässigt ut.
Det som är kvar är att placera den i en lämplig miljö tillsammans med figurerna från Alpine.
Aero .jpg
Aero .jpg (79.33 KiB) Visad 6780 gånger
Aero 2.jpg
Aero 2.jpg (76.58 KiB) Visad 6780 gånger
Aero 3.jpg
Aero 3.jpg (83.82 KiB) Visad 6780 gånger
Anders E
Skriv svar