1/32 ICM Gloster Gladiator

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Jon MW »

Så dags att börja på nått nytt. Fick bli ICMs ganska nya Gloster Gladiator i 1/32. Tanken är att bygga den svensk, vet att det är dekaler på g. Har börjat med att få ihop cockpiten. Målade den först i aluminium färg, följt av chipping vätska och sist ljus grön Gunze. När den va torr tog jag en liten kort pensel och med hjälp av lite vatten chippade delarna. Efter det detalj målades alla smådelar och dekalerna för instrumenten sattes dit.

Bild

Bild

För att skapa lite mer djup i en del av delarna la jag först på mörk brun/grön oljefärg där jag ville ha skuggor. Tog sen och blendade den för att inte få så skarpa övergångar. När det hade torkat gjorde jag samma sak med vitt fast på höga punkter.

Bild

Bild

Som sista steg fick alla delar en mörk brun olje wash och jag la på lite jord pigment på golvet. La även till ett set med bälten från Eduard.

Bild

Bild

Cockpiten på plats i första kroppshalvan. Det är lite trixigt att få allt på rätt plats, men när det väl sitter där så sitter det bra nära perfekt.

Bild

Bild

Bild

Nu är det bara att få ihop kroppen och få på undre vingen.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Henrik R »

Yay! 2 st Glosterbyggen på forumet. Den här kommer jag följa som dessutom byggs Svensk.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Jon MW »

Hög tid för en liten uppdatering på den här. Kroppen och vingarna gick ihop lätt utan mycket spackel, men det är två små förhöjda paneler bakom cockpiten som är lite svåra att ha kvar skarpa. Så jag slipade bort de helt, gjorde mallar av tejp och sen skar ut nya av 0.5 mm plasticard.

Bild

Bild

Bild

Så nu är den nästan klar för primer och målning.

Bild

Har även fått klart motorn. Avgasringen va lite kul att måla, började med Modelmaster polerbara aluminium, plus några små fläckar med magnesium. Polerade sen några fläckar av den med en bomulls topps. Sen va det dags att leka med massa transparenta Citadel färger, typ orange, blå och bruna. Målade motorblock och cylindrarna i Tamiya NATO svart med nån droppe buff, resten av delarna målades i rubber black med en droppe grått i.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Lars Befring »

Den där avgasringen är bland det snyggaste jag sett!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt, vansinnigt snyggt! Håller helt klart med Lars om avgasringen...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Jon MW »

Tack!

Gladiatorn har fått vila lite medans jag väntade på att få Flying Colors dekalerna till den, men de kom äntligen idag. Jag började måla den för ett par veckor sen, först med bara den gröna och grå blåa, men för att få lite mer liv i färgen så tänkte jag att jag skulle testa Mig Ammos Shaders. Använde de för att göra lite skuggningar och för att få fram ribborna i vingarna lite. Tyckte de funkade riktigt fint och gick att bygga upp till den färg man ville ha. Och när man gjorde fel va det lätt att ta bort med en fuktig tops och sen bara försöka igen.

Bild

Bild

Bild

Dekalerna är riktigt fina, tryckta av Cartograf och la sig perfekt med lite Micro Sol. Nästa steg blir ett lager matt lack följt av mer Shaders över dekalerna så de smälter ihop med resten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Janne.S »

Snyggt knåpat :D diggar skavet i cockpit och variationen i målningen!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jättesnyggt bygge!
Jag är själv väldigt sugen på en stor J 8.
Min lär dock bli en från F 10, förmodligen med spöke och allt. Högst troligt lär den inte bli ens i närheten av din nivå...

Har du sett att AIMS har kommit med ett J 8-set?
https://www.hannants.co.uk/product/AIMS ... oken=HG9iq
Det kanske kan spara lite jobb?

Obs! Jag är inte associerad med tillverkaren. (Mer än lite hjälp med referensmaterial).

Mvh Andreas Samuelsson
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Jon MW »

Tack!

De där AIMS delarna ser ju fina ut! Nu har jag inte gjort några ändringar för att göra den "korrekt" än, ett par små grejer kommer det ju bli. Men som tur är det ju inte jätte stor skillnad på den svenska och det som är med i lådan.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: 1/32 ICM Gloster Gladiator

Inlägg av Horrocks »

Snyggt!

Mig´s shaders, hur funkar dessa? Är det som filter eller finns det någon annan finess?
Skriv svar