1/72 Airfix Gloster Gladiator

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Henrik R »

Mycket snygg cockpit i sann Magnus-anda. Har du någon bild på hur kammot ser ut du ska måla?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag försökte plocka på mig de detaljer som kändes meningsfulla. Jag har också funderat på det där med kulsprutorna och att de skjuter rätt igenom motorn, jag undrar också hur det lät i cockpit när man pangade loss :) !

Mats! Bildgoogling... I kombination med att jag byggt en massa Spitar som också var endast delvis gröna i cockpit. Och så blir det ju snyggt :) ! Airfix satsar på helgrön i sina instruktioner so beware!

Henrik! Här är en länk till Eduard med den jag tänker bygga: https://www.eduard.com/out/media/galler ... 1145-g.jpg (Finns givetvis med i Airfix nya boxning, komplett med trebladig snurra och allt...)

Inga uppdateringar under veckan men jag har jobbat på i tysthet...

Bild
Motorn blir inte så dum ur lådan, jag borrade ur "trumpeterna" som jag antar är förgasarintag och la till en etsad ram framtill men det är det hela. Jag önskar att stötstängerna varit en separat del men nu var det inte så och jag väljer att leva med det...

Bild
Återskapade lite detaljer...

Bild
...med punchad plasticard. Tog den tunnaste jag kunde hitta men det blev ändå alldeles för tjockt, ska slipa ner dem lite efter att jag primat!

Trevlig helg!

Magnus
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av jonaszett »

Fantastiskt...
PC som är riktigt tunn hittar man i de inte längre helt PK. kaffemuggarna i plast.
För att vara i 1/72 är nog stötstängerna eller kanske skydden över dem rätt ok.
bild på hur man missar cylindrarna när man skjuter ..
Bild
obs att trattarna inte är raka och inte heller sitter lika (men det är nog marginellt i 1/72).
Vänta med spänning på "min" propp
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Jonas! Men va f-n, jag riktade och riktade och riktade för att få raka trumpeter och nu kommer du här och sabbar allt med referensbilder :) !

Trams åsido, tack för bilden, kommer väl till pass när jag ska måla motorn!

Propellern har fått en ny axel av Albion-rör som passar i den nya lagringen i motorn, även denna i Albion-rör :) !

Hälsningar

Magnus
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Rickard Andersson »

Vad skall du använda till riggningen, SBS har ju ett riggningsset i fotoets. Har inte själv provat det i nu men man får ju platta wirar (som det skall vara)

mvh Rickard
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Jag har vingprofilformad plastlist som jag tänkte dra tunnare för att prova med till att börja med så får vi se hur det funkar! Stay tuned!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Stellan »

Senaste numret av Airfix magazine har artikel om riggning av Glostern.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag läste artikeln i Airfix Magazine men de använde samma metod som jag gjorde på mina små Avior och det höll på att sluta på psykakuten för mig så jag ska prova något annat :) !

Ingen jätteskillnad mot senast men det är klart för primer nu!

Bild
För en gångs skull försöker jag vara smart och planera i förväg för riggningen. Jag har borrat hål så jag har bra fästpunkter och efter att ha studerat Eduards riggningsdiagram (vem har sagt att man inte kan ha nytta av 1/48 :) ?) så beslutade jag mig för att borra genomgående hål i övervingen. Jag åker på att måla den sist, efter att riggningen är klar, men det kan jag nog fixa. Ursprungsidén var att borra i den mer uppenbara undervingen men det finns ett par förargliga stag som går från kroppen till övervingen som jag inte kommer åt då så då var det lika bra att samla all åverkan på samma ställe.

Bild
Droppade höjdroder, resinhjul, den berömda Heller-propellern från Jonas Z och lite till! Allt klart för primer.

Just det ja, de blå duttarna i alla försänkningar för stöttor är Micro-Mask, tänkte försöka undvika färg där så gott det går.

Trevlig helg!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Andre B. »

Smart tänkt med MicroMask. Skall jag lägga på minnet! ;)
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

André! Ett trick till med MicroMask: jag har "limmat" dörren på vänstersidan med det också. Funkar kanon till att fästa saker temporärt, det är starkt men har ganska dålig vidhäftning så biten sitter men går lätt att knäcka loss, rester av "limmet" är också lätt att peta bort!

Bild
Helt plötsligt känns det som det går undan. Medium Sea Grey som förberedelse för koderna, Light Earth på fenan.

Bild
Undersidorna har fått en omgång "vit", jag blandade 1/4 Sky och 3/4 vit från MRP för att inte få en bländande vit undersida. Övervingen fick dessutom även den svarta vinghalvan målad, här använde jag MRP "Night Black" som inte är en ren svart, det blir nog snyggast om man begränsar kontrasterna lite. Notera att det inte kommer att bli en rundel inne vid vingroten, det är bara en temporär parkeringsplats för en av mina masker...

Bild
Till slut fick även stabbarna och fenan en omgång, stabbarna är dessutom vita och svart på undersidan (noggrant kontrollerat så att rätt stabilisatorhalva fick rätt färg...).

Trevlig kväll!

Magnus
Skriv svar