1/72 Airfix Gloster Gladiator

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Den här har legat i förrådet i några år medan jag lekt med alla möjliga idéer om vad jag ska göra av den. Det mest uppenbara är givetvis en svensk J 8, eller en F 19-maskin, eller en finsk. Eller något annat...

Hur som, senaste och bästa idén är en brittisk från Frankrike 1939, huvudskälet är det coola kamot med två gröna och två bruna på ovansidan kombinerat med svart/vit undersida. Med den idén stenhårt fast i huvudet så hittade jag precis vad jag ville ha i Eduards 1/48-Gladiator - helt perfekt! Efterforskningen klappad och klar i Tjeckien, plasten fix och färdig i Airfixlådan och masker kan jag skära själv (bästa var att regnumret var övermålat, de är för små för att maskskäraren ska palla med dem).

Det där med plasten fix och färdig visade sig dock vara en sanning med modifikation: det saknas en trebladig propeller i Airfix Mk I-boxning. Och som extra lök på laxen så finns det då givetvis numera en Mk I/II-box som innehåller en extra sprue med propeller (och skidor för de som går igång på sådana) SAMT DEKALERNA TILL DEN MASKIN JAG VILL GÖRA! Hur störigt kan det bli?

Jo, det kan bli lite störigare faktiskt: jag har haft propellern från en Heller liggande men den gav jag bort här på forum till någon behövande för många år sedan. Dock visade sig den investeringen i karma ge utdelning igår eftersom Jonas Z donerade SIN överblivna propeller till mig :) ! Tack!

Bild
Den irriterande boxningen...

Bild
Jag gick på en extra shoppingtur när jag köpte byggsatsen för några år sedan, kategorin bra-att-ha... Kommer att spendera de närmaste dagarna i ets-Hades...

Bild
Har redan hunnit börja rensa upp delarna, de är lite mjuka i plasten som vanligt vad gäller Airfix nya modeller men detaljerna känns ganska skarpa och passformen verkar bra!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Stellan »

Yes, äntligen nästa episod i Magnus byggserie. Nu får du se till att man har något att se framemot varje dag.
Stellan Schroeder Englund
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av jonaszett »

Packat och klart..
Nu får vi lita på PN... :shock: :shock: :shock:
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Stellan! På uppdateringssidan inser jag att jag redan gjort dig besviken, sorry :( ! För bra väder de senaste dagarna, mycket cykel :) !

Jonas! PostNord har sina bekymmer men jag har faktiskt aldrig drabbats, så icke denna gång heller! Propellern kom igår och kommer bli hur bra som helst till det här bygget, tack!

Bild
Ets var det här. Och så byggets kronjuvel, Heller-propellern!

Ska försöka hinna prima och måla cockpit idag!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

När jag rotade runt i bilddatabasen så hittade jag de här. Shuttleworth den fjärde maj 2005.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag och kompisen Andreas var i princip de enda besökarna där och fick hjälpa till att rulla in maskinen i hangaren efteråt. Ett stort ögonblick i mitt liv :) !

Och så en snabb edit, jag har faktiskt sett den flyga också, ett år senare!

Bild

Bild

Glad Påsk!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Andre B. »

Tjusiga bilder! Man blir sugen på att bygga!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Henrik R »

Det är bra Magnus, man ska fortsätta direkt när man har ångan uppe! Den där Glostern kommer man sitta bänkad här och följa!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Snart dags att knäppa igen den här!

Bild
Jag är inte så himla såld på ets (jag gillar helt enkelt inte att jobba med det, efter ett kvarts sekel tycker jag fortfarande det är svårt och får inte till det riktigt) men den här gången var det verkligen värt jobbet. Spak och den enorma kompassen (kolla in den prylen, man åkte inte vilse i en Gladiator!) kommer från Quickboost.

Bild
Kroppshalvorna klara också, kulsprutorna kommer även dem från Quickboost men jag har beställt en uppsättning Master-pipor i metall att använda istället för QBs original i resin.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Stellan »

Fanken vad du fläskar på med AM i den där. Fin instrumentbräda.

När jag tittar på en av dina bilder ser jag hur snårigt det måste varit för kulorna att leta sig genom motor, upphängning, kablage osv hela vägen från maskingeväret på sidan. Jisses!
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Mats Averkvist »

Ser att du har gjort din läxa. Bravo!
Dvs, inte målat hela cockpit grön som många brukar göra.
Skriv svar