Hobby-Boss Molch ubåt

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av Anders.Edblad »

Efter alla mina flygplansbyggen kände jag att det skulle vara kul att göra något helt annat.
Den här har jag haft liggande ett tag.
Molch kartong.jpg
Molch kartong.jpg (90.74 KiB) Visad 7726 gånger
Det finns en fin inredning till modellen men jag skippar den och torpederna som är på sidan av båten.
Då blir det bara 24 plastdelar och två fotoetsdelar kvar, det tog bara några timmar att komma så här långt med bygget.
Molch omålad2.jpg
Molch omålad2.jpg (147.67 KiB) Visad 7726 gånger
Jag ska göra den sjögående och då kommer inte torpederna att synas. Inför målningen har jag satt ett papprör i tornet.
Molch Frigolit.jpg
Molch Frigolit.jpg (84.98 KiB) Visad 7726 gånger
Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av magnusf »

Du utforskar alla dina plastiska lustar numera :) ! Ska blir spännande att följa detta, själva bygget av ubåten kanske inte är någon större utmaning men jag ser fram emot hur du gör med vattnet!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av Anders.Edblad »

Vattnet ska jag gör med Mod Podge lim. Använde det till mitt Walrus bygge och tyckte att det fungerade ganska bra. Jag har tänkt att de övre delarna av båten ska synas genom vattnet och att den är på väg ut från en hamn. Dessvärre för besättningen på ubåtarna verkar inte så många kommit tillbaka till någon hamn.
Molch omålad.jpg
Molch omålad.jpg (138.55 KiB) Visad 7639 gånger
Grundmålade och preshadade som vanligt.
Molch grundmålad.jpg
Molch grundmålad.jpg (83.97 KiB) Visad 7639 gånger
Jag tänker inte vädra båten så mycket målar den ljus och mörkgrå.
Molch målad.jpg
Molch målad.jpg (65.36 KiB) Visad 7639 gånger
Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av Anders.Edblad »

Muren kommer från MiniArt, målade den i alla möjliga grå nyanser.
Målad mur.jpg
Målad mur.jpg (85.52 KiB) Visad 7557 gånger
"Vattnet" målade jag i en grön turkos färg.
Molch bottenfärg.jpg
Molch bottenfärg.jpg (87.7 KiB) Visad 7557 gånger
Vädrade muren med olika washer. Gjorde ett räcke till trappan av rör från Albion Alloys.
Mur vädrad.jpg
Mur vädrad.jpg (137.91 KiB) Visad 7557 gånger
Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av magnusf »

Finns det några figurplaner för den här? Muren är sjukt snygg! Jag har samlat på mig lite av Mini-Arts dioramaprylar också men kommer aldrig förbi pansarångesten så att det blir något gjort med dem... Men det är ju aldrig förbjudet att drömma :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av Anders.Edblad »

Magnus, Det enda jag gjort med muren är att jag har lagt på ett lager med några mörka washer från Vallejo, kul att du gillar den.
Jodå det finns figurplaner, en figur från Alpine som ska stå i ubåtens torn. Det är egentligen en pansargubbe men jag tar bort dödskallarna på mössan och gradbeteckningarna. Uniformen kanske inte blir helt korrekt men i slutet av kriget var det nog inte så noga.
Och några fåglar från MiniArts nya duv sats. De är väldigt fint gjorda och kommer att målas som sjöfåglar förhoppningsvis kommer inte någon ornitolog att titta på modellen!
Figurer.jpg
Figurer.jpg (176.87 KiB) Visad 7524 gånger
Det kommer att vara några figurer på muren men jag har inte bestämt mig för vilka jag ska ta.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av magnusf »

Alpine är alltid rätt. Och vad gäller fåglarna så rekommenderas Duva i Luva 😁!

Trevlig helg!

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av Stellan »

Seetaube är ju en vanlig pippi i tyska kustlandet...det är en dykfågel så det räcker med några ringar på vattenytan så blir det korrekt. Allternativ till detta är stt montera på en näbbförlängning med resår på dem, så som Charlie Christensen och hans Arne Anka kom runt WDs förbud att kopiera deras kända anka...
Stellan Schroeder Englund
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av Lurifax »

Ojojoj ... det kommer att bli jättesnyggt. Vatten är svårt att få till men redan i målningen syns det att du är på rätt väg.
holst

CU@C4
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Hobby-Boss Molch ubåt

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack för alla förslag på av vilken sorts sjöfågel jag ska måla :D. Tyvärr blir det nog svårt att få till näbbförlängningen med resår i 1/35.
Färgen på vattnet kan nog vara rätt men jag är lite fundersam på hur det kommer att se ut med den genomskinnliga ytan runt ubåten. Om det ser konstigt ut målar jag den också.
Det är tidsödande att hålla på med Mod Podge lim på så djupa ytor det tar ganska lång tid innan den torkar och blir genomskinnlig. Jag låter den stå i min sprutbox där jag har en glödlampa som värmekälla det blir ca 30°C i boxen.
Torkat lim.jpg
Torkat lim.jpg (107.31 KiB) Visad 7472 gånger
Ett alternativ hade varit att använda Resin men efter att jag läst varningstexten på de typer jag tittade på valde jag att låta bli. Gillar inte sånt som är luktfritt men ändå onyttigt att hålla på med och att andas in.

Anders E
Senast redigerad av Anders.Edblad den 04 apr 2020, 13:45, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar