Heller Viggen x2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Heller Viggen x2

Inlägg av Björn B »

Bild
Startade ett Viggen bygge på senaste byggmötet jag var på. Planen var en gråsparv men när jag öppnade kartongen så märkte jag att alla panellinjer var nerslipade så planen ändrades. Den får bli en lövhög och en ny modell plockades fram.

Bild
Jag hade ett par stjärtkoner från Dr. Pepper liggande så dom fick komma till användning till slut.

Bild
Luftintagen behöver flyttas ut lite för att komma i linje med resten av kroppen.

Bild
Bild
Luftintagen modifieras lite. Det är ett ganska snabbt jobb att göra.

Bild
Men den grå kämpar emot hela tiden. Nerslipade linjer var bara början. Sedan kom jag på att jag glömt kapa upp ett hål för RAT och nu tror jag att jag får göra om det hela för lådan känns för grund. Luftintagen glömde jag fixa innan jag monterade dom så det blir lite krångligare. Dessutom kastade den av sig sin nya stjärt. Jag hatar att jobba med resin.
Då jag dessutom tycker illa om att måla så börjar jag undra varför jag håller på med den här hobbyn.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av Andre B. »

Det handlar ju numera om att måla modeller. Inte om att bygga dem. Man borde döpa om SM i modellbygge till SM i modellmålning istället. Eller varför inte skapa en riktig klass för modellbyggare som vågar skära och såga? Det vill säga bästa byggda men exteriört omålade modell?

Jag kanske skulle slipa bort all färg på min tvåmotoriga J-21:a? ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av F Porsche »

””
”Det handlar ju numera om att måla modeller. Inte om att bygga dem. Man borde döpa om SM i modellbygge till SM i modellmålning istället. Eller varför inte skapa en riktig klass för modellbyggare som vågar skära och såga? Det vill säga bästa byggda men exteriört omålade modell?
””

André!
Du har en poäng, det har blivit lite skevt när man magasinen Photoshopar bort gjutskägg och utstötningsmärken och har fokus på pulver och vätskor.

Bra byggt är grunden, alla hjul i marken, rätt vinkel på vingar och fenor.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av Andre B. »

Jag har inget emot modeller med god passform där man slipper spackla och slipa. Det ligger dock något i att förfina, konvertera och/eller rätta till en gammal modell Airfix, Heller eller Frog. Och visst finns det utmaningar i andra nyare modeller med. Men känner lite att mycket av resultatet av det nedlagda arbetet försvinner under ett par lager färg. Björn's fina arbete med luftintagen är typ ett sådant arbete...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av Björn B »

Jag bygger dom eftersom jag har alldeles för många i "stashen"
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av Andre B. »

Kan man ha för "många" i stashen? Man har väl en sådan för att kunna välja och vraka helt efter inspiration och sinnesstämning? ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av Björn B »

Jo men jag vet inte riktigt vad jag ska bygga av dom. Förutom två Tarangus har jag fem Heller som inte är påbörjade. Dessutom blir jag trött bara jag tänker på att måla camouflaget.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av Andre B. »

Har du byggt både den röda och den blå? Sedan finns det väl några grå med röda eller blågula fenor?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av Björn B »

Jag är inte så förtjust i specialmålningarna. Den röda måste byggas då det var avslutningen på AJ-epoken så den passar in bland alla silverviggar som redan är byggda.
VolshebNik
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 aug 2012, 12:50
Namn: Nikolaj
Ort: Riga, Latvia

Re: Heller Viggen x2

Inlägg av VolshebNik »

Hi Bjorn,

It is very brave to build 2 Heller kits at the same time. Building one Heller Viggen is more than "40 shades of grey" and I do not speak about camo here). But 2 ... is too much :)
From other side you can reassure yourself with the fact that new Tarangus kit is also not perfect one. I still prey for Tamiya to produce perfect model of such a legendary bird like Viggen. Until then .. you have to make a hard decision - 20 shades of grey with Heller kit or 18.5 shades with Tarangus :)

Wish you enjoy your project

Mvh
Nik
Skriv svar