Heller J 29F

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Heller J 29F

Inlägg av Björn B »

Bild
Började på ett Tunnanbygge. Förhoppningsvis är det sista gången jag behöver ge mig på en 29F konvertering.

Bild
Det är tredje gången jag lägger till Machbox motorkåpa till Hellers byggsats. Man hinner glömma var snitten ska läggas mellan gångerna så det blir massor av jobb att fixa skarven.

Bild
Efter fyllt upp med plastlister och spackel börjar det se OK ut.

Bild
Använder Matchbox cockpit till detta bygge.

Bild
Klar sprue anpassas till positionsljusen i vingspetsarna.

Bild
Anpassar Airfix Drakenpyloner för att kunna montera sidewinders.
Vingtankar eller inte ihop med missilerna? Jag har försökt hitta bilder med bägge monterade samtidigt men utan lycka.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Heller J 29F

Inlägg av magnusf »

Alltså, det är något med Heller som fortfarande tilltalar mig. Modellerna var väldigt fina för sin tid, och boxarten var top notch om inte annat :) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller J 29F

Inlägg av Stellan »

Många av Hellers men även Airfix boxart har närmast impressionistiska uttryck. Fantastisk närvaro och känsla. När man tittar närmare slås man av frånvaron av detaljer. Ofta är det bara precis så mycket som behövs för att man ska "känna" atmosfären i swishet.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller J 29F

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Vill minnas att det finns en motor i resin. Borde väl att få till en ebk med lite plaströr med om man önskar bygga en tunna utan berörda plåtar?

Snyggt bygge för övrigt. Och håller med att det är något särskilt med Heller's modeller. Undrar vad för ljushuvud som sålde formarna till Draken till Sydamerika?

Intressant att se "skarvarna" mellan Matchbox och Heller med. Har sett bildet på det förut men nog aldrig så fina bilder. Och har helt missat utseendet på Matchbox cockpiten. Följer med nyfikenhet. Kan nog snart börja bygga lite igen med nu när ljuset återvänder med vårsolen.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar