Hawker J-34 1/32 Klar sida 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Hawker J-34 1/32 Klar sida 3

Inlägg av Henrik R »

Håller på med ett Svenskt bygge för ovanlighetens skull. Har länge velat bygga en J-34 men brist på dekaler i 32 har hämmat bygget tidigare. Men sen så kom Moose Republic med sina dekaler. TACK!
Så nu börjas det, I grunden så blir det en Mk.58 som nedgraderas till Mk.50. Dett görs med en del eftermarknads prylar. Resin rumpa och sågtands delete bland annat. Sen så måste stolen bytas ut då byggsatsen har fel säte. Foto-ets från Flightpath för att fixa till detta.
Jag hade tänkt bygga 34010 "Gul Kalle" med vita övningsmärken, vilket bryter av den otroligt tråkiga gröna ytan, Eller 34086 " Blå Ludvig" med de röda fälten. Har inte riktigt bestämt mig än.

Denna Modellen:
Bild

Bild

Vi börjar som vanlish med cockpitten :-)
Bild

Best of both worlds. Både låddelar och foto-ets.
Bild

Bild

Sidostyckerna var helt detaljlösa, så jag fick bygga nya sidor. Det duger..
Bild

Provpassar huvjäkeln. FUNKAR!
Bild

Resinbaken ingift och slipad! eller ja, lite efterslipning behövdes..
Bild

Sågtänderna ska inte en äkta J-34 ha, så det var läge att gifta in dem i vingarna.
Bild

Samt lite lanternor.
Bild

Flightpath må vara tokiga med sina ets-ark. Men när man sen ser resultatet så är det värt mödan med ca 2000 %.
Man börjar bygga.

Bild

Så efter en stund är är dem klara. Vilken hade ni valt att använda?
Ehhh, PANTAD!! Det är ju fel flappar!! J-34:an ska ju ha raka ytterkanter. Shit då får man väl bygga nya då...

Bild

Nuså. Så ska flapsen se ut!. Well well nu vi får helt enkelt fortsätta och vi ses nästa gång.
Bild
Senast redigerad av Henrik R den 03 apr 2020, 07:10, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Vackert , snyggt och detaljerat i vanlig ordning då du bygger Henrik. Mäktiga ets ark . Ser fram emot slutresultatet. //Lennart
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Fin början på det där bygget!
Håller med dig om Flightpath, mycket jobb men slutresultatet brukar bli bra.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av magnusf »

Jag ska kanske fundera över min inställning till Flightpath, jag har alltid tyckt det känts som ets för sakens egen skull men de här klaffarna var något alldeles extra! Otroligt fina! Vad använder du för att montera dem, jag lyckas aldrig utan att det blir en massa superlimskladd :( .

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tackar för kommentarerna! Magnus--> Jag kör faktiskt med CA men löder helst. I detta fall blev det CA och mitt trix är att använda en tunn överbliven etsbit och använda tunflytande CA då funkar kapiläreffekten, då blir det inte en massa spill och grejjer. Flightpath har man ju hört en massa om och jag har tidigare kört med dem, sist var det nog min EE lightning där jag gjorde deras stege, ohyggligt invecklad ets så man blir lite rädd att använda det. Det som är bra är att etsen är smart uträknad och när man väl monterat den så blir det supersnyggt. Jag har bara positiva saker och säga om deras ets.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av nasos79 »

Super vackert bygge av ett väldigt charmigt flygplan, Henrik!!!
Imponerande bra jobbat med PE-arken, lite skrämmande stor för min smak, men när jag tittar på flapsen så fattar jag att det är värt ansträngningen.

Ser fram emot fortsättningen!!!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack för kommentarerna. Det är ett intressant bygge och man vet ju hur noga det är med "svenskbyggare" så man försöker hålla nivån i höjd med niträknarnas lupp, Skämt och sido. Jag är lite nojjig över själva målningen då ytan är svintråkig. Men jag tror jag har en plan för den.

Nåväl det går framåt. Bromsen är färdigbockad och limmad, Som sagt en modell i modellen. Jag ska absolut ha bromsen nedfälld, den är sjukt snygg. Jämfört med plastbiten som är ett skämt i sammanhanget. Just i skrivande stund så håller jag på med att bygga nya hjulbrunnar och efter det blire nog LACK!!
Bild

Ryggåsen på en J-34 har en del utblås på helt andra ställen än på Mk-58. Jag fick helt enkelt ta bort och även "flytta" dem, vilket gjordes med att karva nya uttag. Inte helt 100 men det stämmer i alla fall bättre än innan.
Bild

Bild

Bild


Så även Pitotröret monterat.
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av magnusf »

Du tar din Hunter på allvar Henrik! Flitigt att flytta prylarna på ryggåsen!

Hälsningar Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Janne.S »

Gôrlläckert!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Rickard Andersson »

Kul med en 34a i 32.
mvh Rickard
Skriv svar