Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Göran »

Hej

Det var riktigt tråkigt milt sagt med den senaste sprickan men kan förklaringen vara så enkel att det föreligger alltför stora spänningar i modellen, att det inte spelar roll vad du än gör för att stadga upp det, att du bara skjuter upp det "oundvikliga"? Någon annan mer tradionellt skolad i vektorer och hållfastighet får gärna hoppa in i "debatten". Hur som haver så hoppas jag att du landar i ett beslut som känns rätt för digm, där mitt tips är att gå på magkänslan, vilket förhoppningsvis leder till bättre "byggglädje".

Mvh
Göran
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av jonaszett »

Skumt!
Har den legat "på rygg" annars begriper jag inte hur den ska ha inneboende krafter att spricka i kölen
Z
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Den hade intagit ryggläge på bordet. Nu struntade jag i att försöka pressa ihop delarna för att limma ihop dom. Jag fyllde istället sprickan med superlim och bakpulver och hoppas att delarna hade satt sig i ett mindre spänt läge. Jag limmar med etylacetat men tycker inte att det smälter den här plasten något. Har köpt en Tamiya extra thin lim för att testa om det är något att ha nu när det är svårare att få tag på etylacetat. Jag drog på en sträng Tamiya på skarven bakom sprickan och det sprack upp direkt vilket tyder på att delarna inte smält ihop bra. Kanske jag borde starta om med en Italerisats istället men jag vet inte om motivationen finns för det.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Urban Gardini »

Ta en titt på Special Hobby istället om du ska börja om då deras är de nyaste och där den första kom 2019. Kolla bara byggbeskrivningen här på en av dem så får du ett bra hum om hur den är.

https://www.scalemates.com/products/img ... ctions.pdf
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar