Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Bild
Tänkte börja på denna men jag behöver fylla dom överdimensionerade runda fönstren på den så jag tittade på dom verktyg jag hade men 5,5 mm diameter var för stort för dom så jag tänkte försöka köpa en hålpipa när jag fick ett infall.

Bild
Vilken diameter ger ett vanligt hålslag för pappersark? Det visade sig vara rätt diameter för mig men nu gällde det att trycka ut en massa plastdiskar utan allt för mycket spill på plastic-card.
Jag gjorde en jigg i tunn kartong. ett avlångt hål för att styra en tunn remsa plast och ett stopp av lite tjockare plast så att jag inte trycker in remsan för långt och förlorar flera mm plast för varje disk.

Bild
Sagt och gjort. Slå ett hål. Klipp bort resterna och slå ett hål på nytt. Sen är det bara att fortsätta så.

Bild
Till slut har man en påse med plastdiskar (och en hög med hålslagen plast). Nu ska dessa monteras i modellen och sedan kommer det roliga att försöka borra nya mindre hål och få dom centrerade.
Känner någon till om det finns att få tag på BOAC dekaler till denna. Det skulle gå bra ihop med mina övriga civila 4-motoriga Airfixbombare.
Senast redigerad av Björn B den 25 okt 2020, 02:27, redigerad totalt 4 gång.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av Stellan »

Ja tänk vad man kan hitta på med det man har i lådorna.

Har ett nummer av tidskriften Flyg från 1947 som har DNLs Short Sandringham som ämne för artikel. Där nämns också att BOAC har denna civila Sunderland. Du ska inte göra en märkt DNL?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av Björn B »

Har haft planer på en sådan men det är lika dåligt med dekaler till den.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av Stellan »

Sålunda skitsamma vilket alternativ. Egenprintade dekaler finns väl idag att fixa bara man har underlaget. Alternativt trakasserar du Vingtor länge nog till att ta fram dekalerna till bägge kärrorna. Du kan påbörja ett nytt projekt i väntan.
Stellan Schroeder Englund
vingtor
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:41

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av vingtor »

Du får høre med Ruben (Lima November Decals). Ruben og jeg samarbeider mye, men vi har en uformell overenskomst at han gjør sivile dekaler mens jeg gjør militære.

Nils
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av Stellan »

Ha, Björn! Nu har du dekaler innan sommaren!
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av Björn B »

Bild
Den dagen, den sorgen. Nu kör vi på detta bygge. Fönstren igenlagda och skall slipas ner. Synd på detaljeringen. Jag gillar dom små nitarna på denna modell.
Såg märkningen i vingen att den kom 1960. Modellen fyller alltså 60 år i år.
Senast redigerad av Björn B den 25 okt 2020, 02:31, redigerad totalt 2 gång.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Var det egentligen så mycket fel på fönsterna på Airfix gamla kärra? Har följt diskussionerna lite om Italeri's nya modell där många refererat till Airfix gamla Sunderland...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av Björn B »

Dom är alldeles för stora. Jag läste att man lagt fönsterramarnas vidd i glasen.
Jämförelse mellan Airfix och Italeri: https://uamf.org.uk/viewtopic.php?f=55&t=4916
Hittade man ett plaströr i rätt dimension skulle man ju kunna skära ut fönsterramar ungefär som jag gjorde på min Ford Trimotorkonvertering.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Short Sunderland

Inlägg av Andre B. »

Ja, plaströr av lämplig storlek var min tanke med. Annars känns det som Airfix hänger med långt än idag. Har lite svårt för den grå plasten. Är uppväxt med vita Airfix Sunderlands... *s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar