Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Stellan »

Vindrutetorkare i ets för de undre fönstren? Blir bra det det där.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Bild
Det verkar finnas hopp för denna. Den har klarat sig från att spricka upp igen så motorer och lite annat är nu på plats. Ett problem blev att hitta nya propellrar. I reservdelslådan hittade jag två likadana sedan tre och tre till. Alla av samma storlek men inte fyra likadana. Till slut hittade jag fyra men fick en misstanke och jämförde med bilder och bladen var vridna åt fel håll. Till slut kom jag att tänka på Academys B-17. Den har ju dubbla uppsättningar av propellrar och en snabb koll gav att varianten jag behöver till min Sandringham är inte de jag ska ha på B-17. Nästa del att fixa är radarn.
Senast redigerad av Björn B den 25 okt 2020, 02:33, redigerad totalt 2 gång.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Bild
Radarbulor tillverkas av Catalinafönster som jag plockar från en Academysats.
Senast redigerad av Björn B den 25 okt 2020, 02:33, redigerad totalt 2 gång.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Stellan »

Vad ska du ha för målning och märkning på den, tror jag inte sett något om den saken?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Den får bli norsk i brist på svenska förebilder.
Senast redigerad av Björn B den 25 okt 2020, 02:33, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Bild
Bygger något att montera innanför radarbulorna. Troligen fel variant men det är inte meningaen att dom ska synas så bra. Mest en skugga innaför bulan.
Senast redigerad av Björn B den 25 okt 2020, 02:34, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag har kollat i den tekniska manualen för LN-IAU / -IAW / -LAI, men har tyvärr inte hittat någon bild av antennerna.
Det var iaf A.S.V. Mk. VIC som var installerade på dessa maskiner.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Jag hittar information om dom tidigare versionerna men Mk.VI är väldigt dött.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Bild
Där fick man. Trodde att jag var säker från att det skulle spricka men inte. Den ha legat still sedan oktober men upptäckte detta nu när jag tittade på den igen. Det var tur att projektet dog som vanligt när det börjar närma sig målning annars hade det hänt när den var färdigmålad. Fixade sprickan men ena vingen lossnade istället.
Modellbygge är kul! Modellbygge är avkopplande! Modellbygge är kul! Modellbygge är avkopplande! Modellbygge är kul! Modellbygge är avkopplande! Modellbygge är kul! Modellbygge är avkopplande! Modellbygge är kul! Modellbygge är avkopplande!
Säger man inte att en lögn som upprepas tillräckligt mycket blir en sanning? Modellbygge är kul! Modellbygge är avkopplande! Modellbygge är kul! Modellbygge är avkopplande! Modellbygge är kul! Modellbygge är avkopplande!
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Short Sunderland, nej Sandringham

Inlägg av Björn B »

Jag funderar på att skrota det här. Det är något skumt med plasten. Etylacetatet biter inte lika bra som vanligt. Jag har limmat tillbaks vingen och kände att ena stabben var lös. Om den spricker när den är färdigbyggd känns ju hela bygget meningslöst. Har ungefär samma känsla över detta som med krackelerad Johnson klar.
Skriv svar