Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Anders.Edblad »

Den där blev riktigt snygg, fint blänk i de metallrena ytorna.

Anders E
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Knajd »

Ojojoj, jag blir chockad både av kvalitén på bygget, finishen och storleken.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Lennart 12 »

Jättesnygg modell Björn ! //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! Ja, det är en best, detta. Inte helt lätt att hantera, som sagt:

Bild

Men nu närmar sig upploppet. Landställen fick lite osynliga extra detaljer. Osynliga även på den färdiga modellen, antagligen.

Bild

Att peta dit ett par vindrutetorkare var såklart oemotståndligt! :)

Bild

Vädring på trafikflygplan handlar framför allt om vingarna, där det brukar bli en del smuts runt klaffar och roder. I övrigt kommer den att bli rätt så vältvättad.

Bild
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Nicklas Karlén »

Tjusigt och all respekt för storleken på modellen. Jag har en RC-135W liggandes och det känns som man ska riva hobby avdelningen när man plockar fram den och torrpassar lite.

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av magnusf »

Den kommer verkligen från en annan tid! Både målningen och de små "riktiga" jetmotorerna ropar 60/70-tal :) !

Tycker du gör en hjälteinsats som bygger de här bautamodellerna, det är inte många som ror dem i land och framförallt inte så snyggt!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Björn Fransson »

Tack!

Nicklas: Ja, den är inte liten! Men samtidigt inte särskilt många delar, så just storleken är egentligen den största utmaningen. Jag har byggt många modeller som är betydligt svårare att få ihop. Till exempel Concorden i samma skala, som är något helt annat.

Magnus: Ja, visst är de näpna, de där små motorerna. Kul att höra, jo, jag läste ett inlägg från Andy Davies på Britmodeller i samband med hans bygge av Italeris XB-70 (jodå, jag har den också i högen), där han skrev att han tyckte sig se väldigt få byggda jättemodeller i förhållande till hur många som finns. Hans teori var att många köper dem, men att få faktiskt bygger dem. Och så kanske det är. Fast den stora utmaningen börjar egentligen när de är klara: Var tusan ska man göra av dem?
Senast redigerad av Björn Fransson den 23 aug 2021, 15:08, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Björn B »

Fast 1/32 har ju blivit populärt så utrymme för stora modeller verkar finnas. Kanske är det så att utrymmesproblemet känns mer för 1/72-byggare. Dessutom verkar det som att dom stora 1/72 modellerna inte är de bästa så att dom inte blir byggda av det skälet.
Du har i alla fall bevisat att man kan få till fina byggen av dom.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Björn Fransson »

Björn B skrev: 23 aug 2021, 14:51 Fast 1/32 har ju blivit populärt så utrymme för stora modeller verkar finnas. Kanske är det så att utrymmesproblemet känns mer för 1/72-byggare. Dessutom verkar det som att dom stora 1/72 modellerna inte är de bästa så att dom inte blir byggda av det skälet.
Du har i alla fall bevisat att man kan få till fina byggen av dom.
Tack! Och det är sant som du skriver, 1/32 har ju faktiskt slagit igenom rätt bra på sistone. Fast de här stora 72:orna är rätt bökiga åt alla håll, då den är ungefär lika bred som lång, runt 60+65 cm åt båda hållen. De flesta 1/32 är antingen mindre eller om det är jetkärror är de bara långa och inte så breda. Men undantag finns såklart, jag har all respekt för dem som bygger en F-14 med vingarna i utfällt läge i 1/32. Och med alla detaljer dessutom! De här är ju rätt grovt tillyxade, så de klarar av en direktträff mot sprutboxväggen utan problem...

Å andra sidan inhandlade jag nyligen Revells An-225. En respektfull maskin, även om den är i 1/144. Däremot avstår jag nog från Modelsvits An-225 i 1/72. :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa - Klar (för länge sedan)

Inlägg av Björn Fransson »

Hittade den här gamla tråden och insåg att jag aldrig lade ut bilder på det färdiga resultatet. Mest för att det var ett rent helsicke att fota den på grund av storleken. Size DOES matter! ;) Så det blir lite blandad kompott med olika bakgrund. Några av er såg den kanske på Open förra året.

Bild

Bild

Bild

Och till sist en jämförelse med ett välkänt objekt för att ge en uppfattning om storleken:

Bild

Sammanfattningsvis var det en ganska rejält grovt tillyxad modell som mest kändes som en uppskalad 1/144. Rekommenderas för den som vill ha en maffig airliner i hyllan med lite lagom avstånd till betraktaren. Den som vill detaljera på ordentligt 1/72-manér däremot, har att göra... Det överlåter jag åt andra.
Skriv svar