Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Björn Fransson »

Concorden är ju lång, men kändes lite klen i spännvidd. Dessutom fanns det faktiskt lite plats kvar på byggbordet. Så jag tänkte att det är bäst att ta tag i något som är rejält åt alla håll. Och har man fixat att få ihop Hellers DC-6, Airfix/Hellers Concorde, så borde väl Hellers klassiska Boeing 707 vara en lämplig kandidat för att avsluta ett trippel-airliner-bygge. :)

Och jämfört med de båda andra, var den faktiskt om inte en fröjd, så åtminstone betydligt enklare att få ihop. Förutom att jag hela tiden slår vingar, fena och stabbe mot allehanda tingestar som råkar komma i vägen. Lyckligtvis är just dessa delar gjutna i en silverfärgad, lite mjukare, plast som klarar av en del smällar. Kroppen däremot, är gjuten i tämligen stenhård plast. Lite meck och spackel behövdes för att få till skarven mellan vingar och kropp och motorerna var inte helt enkla att få dit. Men i övrigt funkade det mesta rätt så bra. Överraskande bra med tanke på att modellen kom redan på sjuttiotalet. Och med tanke på det är det ännu mer överraskande att den faktiskt har nedsänkta panellinjer! Så här är vi nu.

Bild

Strax dags att måla vitt, både på den här och Concorden. Just den här blir i Lufthansas kostym, kommer att använda dekalerna i lådan trots att de har vissa begränsningar. Men det här är inte tänkt att bli det ultimata airliner-bygget, utan mest en kul klackspark och rolig utmaning.
Senast redigerad av Björn Fransson den 25 feb 2020, 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufhansa

Inlägg av Lars Befring »

Kul att du bygger flera!!!
*Beställer ett större 1/72-bord till OPEN*
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufhansa

Inlägg av Björn Fransson »

Lars Befring skrev: 25 feb 2020, 13:43 Kul att du bygger flera!!!
*Beställer ett större 1/72-bord till OPEN*
Haha! Gör det! Jag har ju min Backfire i 1/72 också. :D
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Lars Befring »

\o/
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Henrik R »

Cool som fan, Och stort blir det!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Andre B. »

Vad för färg har du tänkt använda för att få till Lufthansa blå?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Björn Fransson »

Andre B. skrev: 25 mar 2020, 21:51 Vad för färg har du tänkt använda för att få till Lufthansa blå?

Mvh. André
Ja, du... Det blir till att blanda hejvilt, tror jag. Har inget färdigt recept ännu. :)
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Björn Fransson »

Efter renovering av hobbyrummet hamnade den här slumrande bjässen under skrivbordet så länge. Lite irriterande var att den hela tiden var i vägen, så till slut kapitulerade jag och insåg att det kanske ändå är bäst att göra klart den. Efter primer med både Tamiya vit primer och Bare Metal på sprayburk, blev det ett antal lager med Mr Paints vita, deras aluminium och deras Boeing 707-grå (jodå, det finns en sådan!). De allra silverblankaste partierna målades med Vallejos aluminium:

Bild

Sedan var det dags för dekalerna. Hellers dekaler brukar sällan hålla särskilt hög klass, men de fick duga den här gången. Fönstren passade ändå hyggligt och även om det blå partiet runt fönstren är för brett, valde jag att köra ändå. "Stuttgart"-vapnet saknade gul bakgrund, så det ordnades till med en dekal som skars till i rätt storlek. Fenan målades i en mix an Tamiyas blankblå X-4 och svart X-18, vilket blev rätt bra.

Bild

En mild wash och lite lack väntar. Sedan är det ställen kvar.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Joakim Hultman »

Vilken lyster! Där i solskenet ser det ut som om du fångat känslan av planet perfekt.
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Boeing 707 1/72, Lufthansa

Inlägg av Björn Fransson »

Joakim Hultman skrev: 11 aug 2021, 11:47 Vilken lyster! Där i solskenet ser det ut som om du fångat känslan av planet perfekt.
Tack! Ja, jag hoppas att bilden ger modellen rättvisa. Sedan är förstås vitt underlag optimalt för att ge en högblank effekt. Nu gäller det att bibehålla den känslan även genom wash (en mild sådan, de här ser väldigt välskötta ut) och lack.
Skriv svar