86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av magnusf »

Jag gillar intrycket av alla små paneler, hade man kört alltihop helvitt så hade det bara sett konstigt ut! Nu har jag visserligen aldrig sett en Concorde-vinge uppifrån men kollar man på en vanlig airlinervinge ut genom kabinfönstret ser man rätt mycket konturer och detaljer på ytorna!

Trist att Airfix inte kunde göra modellen lite bättre när de ändå var igång, svårt att se någon ta ett omtag på den!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Lennart 12 »

Ser mycket fin ut din modell Björn, jag förstår vad du menar. Jag byggde den där på kommission då den kom ut, det är ju Hellers modell från början. Och det är väldigt många grova felaktigheter på den. Flera detaljer är felplacerade, eller har felaktig utformning. Dekalerna verkade till synes vara för Hellers 1/125 modell , i stället för 1/72. Definitivt ingen modell jag skulle vilja bygga en gång till, men du har fått till en vacker Concorde i slutänden, stor respekt för det. //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Magnus: Håller med, synd att en sådan möjlighet schabblades bort. Och det är klurigt med airliners, de ser rena och fina ut på håll, men kollar man närmare finns lite smuts här och var. Så washen behövs, men får inte vara lika tydlig som på en militärkärra.

Lennart: Tack! Lyckligtvis fick jag tag på en senare utgåva, så dekalerna håller åtminstone bra kvalitet. Även om de inte är helt korrekta. Man kan inte få allt. Och det är som du skriver, mycket är ju fel - inte minst nospartiet där den korkade idén att göra det fällbart både förstör formen (de har varit tvungna att kompromissa där för att mekanismen ska funka) och dessutom är i stort sett omöjlig att få till eftersom den är så klen. Och jag håller med, en Concorde i 1/72 räcker. Däremot har jag Revells i 1/144, tanken är att bygga både den och ICM:s Tu-144 tillsammans.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Lennart 12 »

Nej då , man kan som sagt inte få allt, och vem har påstått att det skall vara lätt , hela tiden " ? Det blir en fin kombination i den mer hanterbara skalan då :) //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Landställen klara. Snart även hela modellen! Gummidäck är omtvistat, jag är delad. Hopplösa att arbeta med, men rätt okej att slippa målningen och de ger faktiskt ett rätt realistiskt intryck.

Bild

Kanske lite tröttande med alla storleksjämförelser, ni får stå ut med en till. :)

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Det verkar vara mer jobb att få ihop de där landningsställen än att bygga hela Spitfire modellen!
86,5 cm! Har du byggt en special hylla i ditt nya hobbyrum?

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Anders.Edblad skrev: 27 aug 2021, 08:01 Det verkar vara mer jobb att få ihop de där landningsställen än att bygga hela Spitfire modellen!
86,5 cm! Har du byggt en special hylla i ditt nya hobbyrum?

Anders E
Bra nära... Fast den där gamla Airfixspitfiren var inte helt enkel den heller. :D

Dessvärre får Concorden inte plats i hobbyrummet. Förhandlingar om placering i en bokhylla pågår. :D
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av BGB »

Hej,

Härligt bygge .

Mvh
Boris
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Och till slut blev den klar!

Bild

Utan att ta till överord, är detta nog min en av mina absolut största prestationer som modellbyggare. En så totalt bedrövlig modell har sällan skådats, därtill i detta enorma format. Ett års paus var nästan en förutsättning för att orka ta sig igenom den. :)

Bild

Men med detta sagt, är jag grymt nöjd med att jag faktiskt gick iland med det hela. Dels lite imponerad av mig själv, men framför allt för att det är så jäkla häftigt att ha en Concorde i 1/72. När jag är klar med modeller, brukar jag mest se småfel de första dagarna. Sedan vänjer jag mig och kan uppskatta dem. Den här har hur många fel som helst, och ändå har jag svårt att se mig mätt på den!

Bild

För det ska gudarna veta, det är sannerligen inget mästerverk det här. För att åtgärda allt som kanske skulle behöva åtgärdas, behövs nog den dubbla byggtiden. Så det kryllar av kompromisser och "det får duga"-lösningar. Likt alla åldrade damer, gör denna skönhet sig bäst på lite lagom betraktaraavstånd. :D

Bild

Gummihjul är något jag är lite kluven inför. Men här funkar de bra. Dels utseendemässigt, dels att den står stabilare när den är parkerad. Den väger en del, den här fågeln.

Bild

Bild

Bild

Undersidan gör sig bäst som just undersida... :D Här var skarvproblematiken som värst. Men på håll funkar det.

Bild

Det blev inte så mycket vädrat, de flesta Concorder verkar ha varit rätt så rentvättade. Så det fick bli lite smått här och var, men knappt synligt.

Bild

Och som sagt, det här är ett bygge jag aldrig skulle göra om. Men jag är så jäkla nöjd att jag faktiskt har tagit mig igenom den här. Nästan lika nöjd som jag är med att hustrun till och med uppmuntrat mig att placera den på en hylla i vardagsrummet, där den nu pryder det Franssonska hemmet. Vackra lyx-airliners verkar gå hem bättre än murriga stridsflygplan hos den kvinnliga delen av familjen! :)

Nästa Concorde får bli i 1/144. Och som sagt, då tillsammans med den enda airliner som är ÄNNU coolare. Vilket såklart är Tu-144. Men att jag tyckte det, det visste nu ju redan. :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72 - Klar!

Inlägg av Lennart 12 »

Vackert Björn, den är en liten" Best :D //Lennart
Skriv svar