86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Som sagt, styrkt av DC-6:an ger jag mig på ett ännu större och ännu galnare projekt. Airfix/Hellers minst sagt ökanda bjässe-Concorde har ruvat i stashen ganska många år nu. Men modet har saknats. Fram till nu. Eller också har jag bara drabbats av ren dumdristighet och övermod. Antagligen det senare. :)

Nåväl: En stor fågel kommer det att bli! Det är inte alltid kartongen är långt mindre än själva modellen... :)

Bild

Cockpit målad och med instrumentpaneldekaler ditsatta. I stort sett inget kommer att synas, så minimalt med arbete lades ner här. Den energin lär behövas på annat håll.

Bild

Airfix har fått för sig att det här är en leksak och fixat till en mekanism som gör att nosen ska gå att fälla. En dålig idé på många sätt. Främst för att mekanismen är klen och funkar dåligt, men också för att det gör att nödvändig detaljering offrats på rörlighetens altare. Jag ska göra en parkerad Concorde, så då ska nosen - till skillnad från ryss-kusinen Tu-144 - alltid vara i upprätt läge. Så det blev till att scratcha ett "golv" under visiret. Även hjulhusen är rätt tomma, så här har jag fixat till sporrställets hjulhus.

Bild

Nos och frontparti torrpassade. Efter en hel del trimning och finslipning verkar det mesta passa något över förväntan.

Bild

Men glipor finns det gott om. Som här mellan kropp och vinge. Just denna glipa löstes med superlim och milt våld.

Bild

Sedan var det dags för den i alla bemärkelser stora utmaningen: Att få ihop kropp, bakparti och vingar. Och med superlim, etylacetat, grovslipning, fintrimning, tålamod och en hel del både ytterligare milt, kompletterat med mer hårdhänt, våld gick allt faktiskt ihop till slut. Och jösses, vilken best detta är!

Bild

Av någon anledning har Airfix valt att låta den främre delen av fenan sitta fast på kroppens mittparti medan resten hänger ihop med bakpartiet. Självklart passar det inte helt (även om bakpartiet passade oväntat bra), den främre snutten är ungefär en halv millimeter smalare. Men allt löstes på ett enkelt sätt genom att jag limmade på en bit plasticard.

Bild

Och här är vi nu. Oväntat snabbt bygge hittills, men å andra sidan har modellen bara 90 delar. Nu väntar en spackel- och slipsession och nästa stora utmaning: Motorerna! Stay tuned! :)
Senast redigerad av Björn Fransson den 13 sep 2021, 12:12, redigerad totalt 1 gånger.
hjakse
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 maj 2013, 18:57

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av hjakse »

.
Senast redigerad av hjakse den 08 mar 2020, 18:54, redigerad totalt 2 gång.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Vilket häftigt projekt, och än ser det ju lovande ut!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Oj, Oj, Oj, villket projekt!
Deras Jaguar är väl en dröm att bygga jämfört med den här.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av magnusf »

Som vanligt så har jag fullt förtroende för att du fixar den här Björn men det kommer nog att bli svettigt längs vägen!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tack för alla glada tillrop! De behövs garanterat! :)

Hans: ...och det är precis av dessa skäl som jag kommer att nöja mig med att få ihop den rakt ur lådan. Att dessutom försöka få den korrekt känns orimligt, det får räcka med något som de flesta tycker ser ut hyfsat som en Concorde. Kommer att justera fenan något, i övrigt får den bli som den blir. Och som gammal grafisk formgivare har jag noterat typsnittsfadäsen. :) Men jag kommer att köra med den senaste dekoren, dock kommer jag nog inte att använda dekalerna till fenan, utan försöka maskera (det du, Magnus! :) )
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Då kör vi ett uppsamlingsheat på vad som hänt sedan sist. Notera området runt landningsstrålkastarna till vänster. Airfix har inte ens försökt få till det, det ser ut som om det saknas en bit. Så det blev till att limma dit lite plasticard (till höger) och - alltså efter bilden tagits - slipa och spackla lite mer.

Bild

Undersidan av rodren tar även begreppet utskjutningsmärken till en helt ny nivå. Trumpeter är gröna av avund.

Bild

Byggbordet efter en av många slipsessioner. Började med slippapper 150... :)

Bild

Motorernas ovandel ska vara i nivå med vingen. Det är de inte. Notera även den eminenta vinkeln på rodret intill som dock var enkelt att justera.

Bild

Motorerna var värre. Men med lite fusk, mer spackel och slipning gick det att få till.

Bild

Frontrutans ramar målade. Strax ska nos och visir på.

Bild

Nu kanske det låter som om jag gnäller. Vilket möjligen beror på att det är just det jag gör. Men trots all kamp är det här märkligt nog ett kul bygge. Det handlar inte om att bygga en exakt kopia, snarare lite som att försöka bara klara av ett maratonlopp, att ta sig i mål utan tanke på tiden. Och på något sätt betalar modellen tillbaka för allt slit genom sin storlek. Det ÄR rätt häftigt att plocka ihop en sådan här best. För stor, det blir den... :)

Bild

Som synes sitter nos och visir på plats. Så nu närmar sig faktiskt målandet. Som lyckligtvis borde bli betydligt enklare än själva bygget...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av magnusf »

Gillar den sista bilden mycket, måste vara som att hantera en skyffel eller något liknande trädgårdsredskap vid byggbordet :) ! Målningen lär bli ett äventyr i sig...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Precis som Boeing 707:an har den här legat i vägen i hobbyrummet ända sedan jag tröttnade på den förra våren. Så när jag ändå var igång med den andra, tänkte jag att jag får väl göra klart den här med. En primer höll på att ta kål på den nyfunna entusiasmen, massor av arbete återstod tydligen. Men på något sätt orkade jag ta mig igenom även det momentet och ännu ett lager Tamiyas vita primer på sprayburk lades på. Därefter fick den ytterligare ett rejält gäng lager med Mr Paints vita.

Bild

Efter målning av motorerna var det dags för nästa utmaning: Dekalerna. Jag valde det senaste alternativet, mest för att den äldsta varianten hade inneburit en massa maskering och målning av dekorlinjen runt fönstren och flaggan på fenan (som i och för sig finns med som dekal, men som sannolikt är hopplös att få dit med tanke på rodergångjärnen, eller var det nu är). Och åttiotalsalternativet hade fel typsnitt på British Airways-texten.

Dekalerna i sig funkade bra, de var vältryckta och fina i färgerna. Problemet är att de verkar vara designade för en annan (icke existerande) modell av Concorde i 1/72. De dekaler som ska sitta på luckor stämmer inte alls, även en av dörrarna har en helt annan storlek på modellen än vad dekalen till den har. Det sistnämna gick att fixa till medan det förstnämnda fick bli som det blev. Korrekthetsribban ligger rätt lågt på den här nu, nu handlar det mest om att få den i mål. Men struntar man i alla felaktigheter är den ändå rätt maffig!

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 86,5 cm ren utmaning - Airfix Concorde i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Med Boeingen nästan klar, är det dags att ta sig an det sista på Concorden. Utmaningarna här tar liksom aldrig slut. Vingarna är fyllda av luckor och liknande och en hel del panellinjer. Funderade på att strunta i washen totalt, men då blev den lite för leksaksaktig. Så istället försökte jag få till en ganska mild wash. Vilket inte var det lättaste, panellinjerna var både breda och grunda, så färgen ville inte vara kvar på ett konsekvent sätt, hur jag än bar mig åt. Efter ett par bortkastade timmar gav jag upp och fyllde i dem med en blyertspenna. Faktiskt med ett rätt okej resultat.

Bild

ärefter följde ett antal lager med Johnsons Pledge, tills jag fick en lagom airlineraktiv finish. Som belöning fick jag sedan plocka bort maskeringen på cockpitfönstren. Nästa steg blir att få till alla kabinfönster. Fönster som Airfix vänligt men bestämt helt överlåter åt byggaren att få till, de nöjde sig med att skicka med tomma hål...

Bild
Skriv svar