Bokslut 2019

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Bokslut 2019

Inlägg av Lurifax »

Som vanligt lyckades jag bara klämma fram en i år. Airfix Messerchmitt Bf109E-3/E-4. Jag fick den av ”jultomten” på vår julfest och den gav mig en gratis julmiddag 2019. Nå … det är en annan historia.

Modellen påminner lite om vissa kortseriemodeller. Den är inte dålig men rätt grov på vissa ställen och passformen är inte heller så bra för att vara en ny modell. I övrigt är det en kul modell.

Jag valde att bygga von Werras modell, den som finns på boxarten.

Bild

Bild

Bilderna är för övrig ”focus stackade” i Photoshop. Det fungerar rätt okej men det är inte perfekt vilket bland annat syns under korset på sidan i första bilden. Givetvis kan man gå in och fixa till detta i lagermasken efteråt men det får bli ett framtida projekt. :)
holst

CU@C4
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Bokslut 2019

Inlägg av Lerxzt »

Mycket snygg Peter. Ett litet Messtag vid landning månne? :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Bokslut 2019

Inlägg av Janne.S »

Snyggt Peter! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bokslut 2019

Inlägg av magnusf »

Som vanligt är det inte kvaliteten det är fel på, jag fattar inte att det blir så bra när du bygger så lite! Snyggt byggt och en trevlig liten vinjett!

Franz von Werra är en spännande figur: https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_von_Werra Boken om honom fanns i svensk översättning på biblioteket i Kågeröd när jag växte upp, "Han som kom undan".

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bokslut 2019

Inlägg av Lurifax »

Tack för era vänliga kommentarer.

Det är mitt första färdigställda flygplan på ... tja ... 40 år!
Jag har väl fått ännu större respekt för flygbyggare än vad jag haft tidigare. Målningen är inte att leka med. Särskilt inte med tanke att man måste lacka både under och över dekalerna. Oftast inte så stort problem när det gäller pansar men på flyg vill man kanske ha en halvmatt yta. Förbaskat svårt att få till den. Och maskandet tog en evighet.

Men de där färdiga maskerna (i mitt fall från Eduard) till huven underlättar oerhört mycket.

Sen bör man se upp med modeller som bara har "en huv" som ska användas både som öppen och stängd. Ett förbaskat krångel med att montera ihop huven så att den blir stängd. Ett stort misstag på Airfix modell i min mening. Jag vet inte hur vanligt det är med att man får med både stängd och öppen huv i andra modeller men jag vet att det förekommer i lite mer påkostade modeller.
holst

CU@C4
Skriv svar