Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Jag var rätt säker på att Yakarna skulle vara mina sista Arma Hobby-byggen på ett tag men så dök den här upp som inte gick att låta bli...

Så, vi lämnar plats på verkstadsbordet för en Hurricane IIC!

Bild
Det blir ingen nattkärra för min del men det är fortfarande väldigt snygg boxart!

Bild
Dekalerna ser som vanligt fina ut med en uppsjö av varierande förebilder. Eftersom det är ett "Expert Set" så finns det med en uppsättning masker och ett litet etsark också som inte slank med på bilden.

Bild
Plasten för Mk IIC...

Bild
...och som en intressant jämförelse, plasten för Armas Mk I som kom kom för ett år sedan. Som synes så är det här en helt ny byggsats även om de naturligtvis nyttjat underlaget från den första satsen för de delar som är gemensamma eller lika varann.

Bild
Och så slutligen en nosjämförelse mellan Mk I och Mk II...

Bild
...där den längre nosen på tvåan syns tydligt.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Andre B. »

Den där har jag haft på önskelistan ett tag. En värdig efterträdare till Matchbox gamla Hurricane! ;)

Följer med intresse vad du tänker hitta på med den där!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

André! Den här är lika fin som Armas Mk 1, eller till och med lite finare med ytterligare lite tunnare panellinjer och ytterligare lite mer detaljer! Ett annat alternativ var Hasegawa men jag gillade aldrig den modellen, dukklädseln på bakkroppen såg konstig ut och sedan kändes den väldigt "spinkig". Har haft den modellen men gav bort den till en kompis för många år sedan.

Jag har ägnat dagen åt mycket traditionellt modellbygge: rensat delar :) !
Bild
Allt monterat på stickor, borde ge den en omgång primer också ikväll men det får vänta tills imorgon.

Jag har upptäckt en annan sak med Hurricane i Västeuropa som jag inte funderat så mycket över innan: den var väldigt mycket en Slaget om Storbritannien-grej. Efter att Mk II kom så ser man inte speciellt mycket bilder på sådana från England, det är mest foton på svarta nattintrudermaskiner. Sedan finns det drivor med bilder på ökenkamouflerade maskiner från Nordafrika men inga i Day Fighter Scheme (Dark Green/Medium Sea Grey/Ocean Grey) som jag fått för mig att jag vill göra. Till slut så hittade jag en bild på sex stycken No 1 Squadron Hurricane i flankformering men det är det enda. Inget i In Action, inget i At War 1 och 2... Nåja, det får väl vara vackert så och det finns trots allt ett märkningsalternativ med i byggsatsen som uppfyller mina krav men jag ville gärna dubbelkolla lite själv.

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert, jag hoppas att de släpper en Mk.IId Trop...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

André och Urban! Arma kommer att annonsera en ny modell den 30 december. Det ska vara något helt nytt så en Hurricane IId är det nog inte, jag håller som vanligt tummarna för en B-Mustang. Nu när jag övertygat mig själv om en Musse så dyker det säkert upp en Orlik eller något liknande istället... Nåja, vi får se om några dagar!

Bild
Kommit en liten bit på väg med målningen!

Bild
Och så ska jag aldrig mer klaga på nya Techmod-dekaler, de är i topp vad gäller kvalitet nu! Kolla instrumentbrädan, det är två dekaler på varann.

Bild
Inredningen färdigmålad och highlightad med den något passé metoden torrborstning...

Bild
...dessutom med Humbrol-färger som jag inte använt i övrigt på 25 år. Har använt Vallejo för torrborstning på senare år men aldrig varit riktigt nöjd så nu får det bli Humbrol framöver igen!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Urban Gardini »

Men man kan ju ändå hoppas!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av nasos79 »

Snyggt Magnus! Ett väldigt rent och smidigt bygge av ett riktigt vackert flygplan!!!
Ser fram emot fortsättningen! :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Urban! Efter att stirrat mig blind på Spitfire-varianter på längden och tvären ett helt modellbyggarliv så inser jag att jag inte kan ett skit om
Hurricane :) ! Kan man använda en IIc som en bas för en IId, eller kan man ta vingen från I:an och korsa ihop med resten från II:an?

Nasos! Kul du är med och kollar :) !

Inredningen är klar och den var rätt mycket enklare att montera än den i Armas Hurricane I. Byggsatserna är ju givetvis baserade på varann i någon mån men det är gjort mer fix och justeringar än att bara få med skillnaden mellan I och II.

Bild
Här är den färdigmålade inredningen!

Bild
Inredning inlimmad i ena kroppshalvan...

Bild
...och det var det här som var det trixiga med I:an...

Bild
...som ses i bilden ovan! Notera hur det separata ramverket från I:an är borta från II:an vilket underlättade monteringen mycket utan att man egentligen förlorar några detaljer. Bilden tagen på julafton 2018 förresten, det var ett semesterbygge även detta!

Bild
Vingljusen under installation...

Bild
...som vanligt grovt tillfilade från klarplastsprue med en "glödlampa" inborrad och monterad med rejäla mängder superlim.

Trevlig kväll!

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Urban Gardini »

Jag vet faktiskt inte om de bara tog bort kanonerna från C-vingen och pluggade igen hålen samt hängde på kanonpoddarna eller om D-vingen var en separat vinge
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Urban! Det var meningen du skulle förstå det underförstådda och ta reda på skillnaden så jag slapp :) ! Nåja, vi bor nära ABF så jag får väl kolla om de har någon lämplig studiecirkel i ämnet...

Nu är det slutmonterat, åtminstone de stora prylarna!

Bild

Bild
Jag lämnar den några dygn för att fogarna ska sätta sig ordentligt, jag kan hålla mig sysselsatt med smådelarna så länge.

Bild
Till slut, som synes i det veckogamla fotot ovan, så fanns det en gång kanonstubbar i vingframkanten. FANNS, var ordet, jag har tagit bort dem i väntan på sådana här:

Bild
Hispano Mk I...

Bild
...och Hispano Mk II. Jag beställde ett set av varje, de jag inte använder nu kommer säkert till nytta senare i något projekt!

Master från Polen gör dem (tillsammans med massor av andra liknande prylar till alla möjliga sorters modeller, från pansar till fartyg). Jag la en order hos Arma men det går bra att handla direkt från Master också. Problemet är att de inte finns än utan står som release "in the new year", jag hoppas det innebär snart :) !

Och just det ja, idag annonseras nästa modell från Arma, kollade deras websida men inget än!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar