Tänker tråka ut er med motorlöst flyg. Nu en Grunau 9

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tänker tråka ut er med motorlöst flyg. Nu en Grunau 9

Inlägg av Björn B »

Bild
Hittade min Grunau. Var oroliga att påsen hade hamnat i någon låda i källaren men den låg instoppad i en hylla en halvmeter till vänster från min sittplats.
Satt och tittade på byggbeskrivningen och försökte komma underfund med riggningen och speciellt roderlinorna utan lycka. Gjorde en raid på nätet och hittade ett par stora bilder (som jag tror är från Ålleberg) vilket klargjorde en hel del så det blir kanske att lägga till lite detaljer. Nån måtta på rätt ur lådan byggen får det vara. Men nu är det slut på motorlösa flygplan i stashen.
Fast....... jag såg bilder på en C-47 prototyp som en lastglidare.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänker tråka ut er med motorlöst flyg. Nu en Grunau 9

Inlägg av Stellan »

Ryssarna satte ju vingar på nån mindre tank o jag vill minnas att den finns som modell. Kolla det.
Stellan Schroeder Englund
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tänker tråka ut er med motorlöst flyg. Nu en Grunau 9

Inlägg av Lurifax »

Ojojoj... stor var den inte. Ett riktigt pluttoplan. Jag får panikkänslor bara av att tänka på riggningen på den här. (Jag var tvungen att kolla några bilder på originalet på nätet.) Jag beundrar ditt mod. Å andra sidan är det är ju få delar. :D

Förmodar det är 72-skala. Ska det bli pilot också?

Ett synnerligen intressant bygge måste jag säga. Det blir kul att se den klar. Det kan även bli ett kul diorama med planet på någon liten gräsmatta och några andra tillbehör i samma skala.
holst

CU@C4
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Tänker tråka ut er med motorlöst flyg. Nu en Grunau 9

Inlägg av Mats Averkvist »

Om du vill göra "Tuppen' eller 'Hernia' från NMSFK så har jag färgbilder...
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänker tråka ut er med motorlöst flyg. Nu en Grunau 9

Inlägg av Björn B »

Jag har dekaler från Blue Rider till en norsk maskin jag tänkte använda men jag är tveksam till att vingframkanten var i odukad trä som instruktionen säger.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Tänker tråka ut er med motorlöst flyg. Nu en Grunau 9

Inlägg av Mats Averkvist »

Har skickat en pdf till dig via WE-transfer.
Hela vingen kläddes med duk, oavsett vad som var under, spryglar eller plywood.

Lycka till!

/Mats
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tänker tråka ut er med motorlöst flyg. Nu en Grunau 9

Inlägg av magnusf »

Björn! Kul med glidare, är det Humas modell som kommer tillsammans med en SG-38? SG-38 var väldigt vanlig i Sverige, jag visste inte att G9 funnits här överhuvudtaget!

Precis som Mats skriver så var vingarna säkert heldukade men lackad duk utan färgpigment blir ganska genomskinlig så man kunde kanske se träådringen igenom duken. En spännande effekt att prova :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar