1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av nasos79 »

Hallå, hallå.
Här är jag igen, efter fiaskot med mitt Su-17 ville jag ta det lugnt och bygga något enklare och billigare.
Jag har inte dokumenterat bygget från början, men i och med att jag stötte på ett lite problem (igen) tänkte jag ställa en fråga här, och sen passa på och visa resten av bygget, för de som gillar äldre, Brittiska "damer". :mrgreen:
De flesta borde vara bekanta med byggsatsen, den är inte lika bra som den nya Airfix, men det är bra.
Målet med det här bygget var att få tillbaka mitt självförtroende och jag brydde mig inte för mycket om exakta färger och sådant.
Bild Bild Bild Bild

Fokusera inte så mycket på där pilen pekar, det var dumt av mig och jag bryr mig inte om det. Den stora, runda nationalitetsmärket däremot... Där har jag problem.
Jag använde både Tamiya och Gunze dekalvätska utan att kunna övertyga den att följa den konstiga formen som vingen under den har.

Vet ni om det finns någon sorts magi som man kan tillämpa för att göra filmen mjukare? Jag tänkte prova med isopropanol eller till och med lite tamiya lim. Innan jag gör något dumt, har ni något bättre förslag?

Tack på förhand.

/Nasos
Senast redigerad av nasos79 den 18 dec 2019, 22:18, redigerad totalt 2 gång.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av Anders.Edblad »

Nej någon magi vet jag inte men ett bra sätt att från början göra dekalerna följsammare är att lägga dom i ljummet vatten. Om du inte har några fler dekaler prova att skära den med en skalpell och lägg på dekalvätska.
Isopropanol eller lim tror jag inte blir något bra.
Om du har fler dekaler brukar det gå bra att ta bort den gamla med tape.

Anders E
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av Falken »

Kör med Daco Products - smälter även den motspänstigaste (Tamiya...) dekalen.

http://www.dacoproducts.com/
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av nasos79 »

Hej på er och tack för era svar.
SmålandsJerusalem skrev: 15 dec 2019, 17:29 En sak som jag gjorde med mitt fiktiva P-51D-bygge, där jag gjorde en Mustang tillhörande Tuskegee Airmen fast med D-Dag-markeringar, så gjorde jag mycket försiktigt ett hål i dekalen just där pitotröret ska sitta (det sitter ju som bekant mitt i den understa USAAF-märkningen) och satte därefter i pitotröret i ett redan förborrat hål.

På en Spitfire Mk IIa, som jag byggde för ca två år sedan, så skar jag mycket försiktigt RAF-märkningen i två delar, återigen just där ett pitotrör sitter, och satte sedan ihop dekalerna. Med mycket fingertoppskänsla så lyckades jag få det att se ut som om den aldrig hade skurits i två delar.

Jag är för övrigt numera en mycket trogen Mikro Set- och Mikro Sol-användare. Dessa produkter är helt underbara. Även deras Liquid Decal Film är också bra.

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
Tusen tack Morgan. Har även en MicroSol, testade den (eventuellt lite för sen, förstår jag) men utan framgång.
Anders.Edblad skrev: 16 dec 2019, 16:58 Nej någon magi vet jag inte men ett bra sätt att från början göra dekalerna följsammare är att lägga dom i ljummet vatten. Om du inte har några fler dekaler prova att skära den med en skalpell och lägg på dekalvätska.
Isopropanol eller lim tror jag inte blir något bra.
Om du har fler dekaler brukar det gå bra att ta bort den gamla med tape.

Anders E
Denna metod testades också. Den olydiga dekalen vinner fortfarande. :lol: Jag använder förresten alltid varmt vatten, upplever det som mjukare och snällare mot dekaler.
Falken skrev: 16 dec 2019, 19:12 Kör med Daco Products - smälter även den motspänstigaste (Tamiya...) dekalen.

http://www.dacoproducts.com/
Alltså, är bara jag som får ont i ögonen av den här webbplatsen? Den påminner mig om en webbsida jag hade skapat 1998 i Microsoft FrontPage. Jag kan verkligen inte stanna på den där sidan längre än några sekunder. :shock: Jag kollade om hannants har deco vätskor. Kollade även i de tre svenska webbutiker jag brukar köpa ifrån. Ingen har daco vätskor. Jag vill dock förtydliga att min Gunze Mr MarkSofter fungerar för 99% av dekalerna den träffar. Den här gången var det kanske lite speciellt då Tamiya bjuder en vit dekal som sitter under nationalitetsmärket. Kanske på grund av denna kunde inte dekalen ta sin form.

Ingen aning, det spelar heller ingen roll, vi går vidare. :D Testade med lite lim, det blev inte mycket bättre (inte sämre åtminstone). Jag är trött nu dock, ska försöka visa bilder imorgon.

God natt och tack igen.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av Falken »

Jo, web-sidan är ju rätt spännande...
Men jag tror inte du finner hans vätskor någon annanstans. Jag har handlat av honom ett par gånger under åren och det har alltid funkat bra. Vill du ha billig frakt får du vänta ett par veckor tills han gör en resa över gränsen och skickar, annars får man slanta lite mer så skickar han pronto.
Just Tamiyas dekaler kan vara rent grönjävliga, och de värsta är de som har många färger. Varje färg bygger ju ett lager så för flerfärgade brukar jag köra hans starka lösning. Annars räcker medium till de flesta andra.
Denna är visserligen i 1:24, men den visar tydligt hur det funkar med Daco:

Bild
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av nasos79 »

Falken skrev: 17 dec 2019, 22:00 Jo, web-sidan är ju rätt spännande...
[...]
Denna är visserligen i 1:24, men den visar tydligt hur det funkar med Daco:

https://oi1255.photobucket.com/albums/h ... jxj5v8.jpg
:shock: :shock: :shock:
Oj, det här ser fantastiskt bra ut. Om jag skulle gissa så hade jag sagt att du har målat nationalitetsmärken på modellen. Var kan man se hela bygget?
Måste verkligen införskaffa dessa vätskor!!!

Ok, en liten uppdatering:
Det gick inte alls bra med dekalerna. Jag brukar tro att jag är ganska duktig på att klistra dekaler, men den här modellen alltså.....
Bild Bild Bild

Men ingen fara. Maskeringstejp och cirkelskärare finns av en anledning. :mrgreen:
Tog bort dekalerna med tejp... (nästan i alla fall)
Bild Bild

Maskerade
Bild

och målade
Bild Bild

Perfekt? Usch, nej. Långt ifrån det. Men det duger. Jag är övertygad att det kommer att se bättre ut efter 1-2 varv Future.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av magnusf »

Nasos! Kul att du är igång och bygger igen :) ! Jag tycker själv stora dekaler ofta är jobbiga men det här löste du snyggt med maskerna.

Hälsningar

Magnus
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av nasos79 »

Hej Magnus och tack för dina snälla och uppmuntrande ord. :)

Jag har faktiskt hållit mig aktiv under de senaste månaderna, trots att jag inte gjorde några nya inlägg här. Ska ordna det nu. :)

Här är några små framsteg med Spitfire:
Bild Bild Bild

Samtliga färgerna är förmodligen fel.
Den gula är Tamiya XF-60, dark yellow. Den bruna är XF-64 Red brown. Hjulbrunnarna är målade med Testors enamel no 1734 Green Zinc chromate. Fälger, landställ och insidan av dörrarna (eller heter de lock istället? ) är målade med samma färg. Tamiyas instruktioner nämner en blandning av vit, blå och lila men jag orkade inte. Och brydde mig inte heller.

Näst kommer vädringen. :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av magnusf »

Tycker den ser alldeles utmärkt ut färgmässigt, möjligtvis att undersidan skulle kunna vara lite blåare i nyansen men det är ingen dealbreaker. Dessutom så kan du påverka det med vädringen!

Bild
Två olika varianter på brittiskt ökenkamo (vädrade lite olika)...

Bild
...och här är en undersida också!

Landställsluckor är begreppet du söker!

Hälsningar

Magnus
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: 1/48 Tamiya Super MC Spitfire Mk.Vb Trop. (61035)

Inlägg av nasos79 »

Magnus, dina modeller skulle kunna vara referenskällor för mig!!! De är verkligen fantastiska.
Jag älskar hur det brittiska nationalitetsmärket på det amerikanska Spit är "bortsuddat". Väldigt vacker effekt!!!

Tack för ordet förresten. Luckor, det låter rimligt. :)
Skriv svar