1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av Andre B. »

Den där är bättre än den verkar. Har byggt den och kan bara ge passformen beröm. Huven går att polera upp. Eller så kan man använda en från Falcon istället.

Vill minnas att det var lite lustigheter med inredning. Det är ju typ ett badkar som egentligen skall ses från undersidan genom hjulhusen. Men här hade någon stängt igen hjulhusen. Finns säkert en förklaring till det där...

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=9295

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Morgan,

Till ballast så använder jag luftgevärskulor tillsammans med vanlig häftmassa.
Brukar också alltid lägga till en extra kula till ballast för säkerhets skull...
Köksvågen fungerar dessutom utmärkt till modellbygge, oavsett vad hustrun tycker...😉
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av Andre B. »

Jag brukar uppdatera listan rörande AS och TS färgerna när jag får möjlighet. Har nog en mer uppdaterad lista på Britmodeller. När det gäller brunviolett är jag rädd att det inte är någon färg jag prövat än när det gäller Tamiya's AS och TS färger. Mest då jag nog bara använt brunviolett (Testor) till två modeller. Men jag skall se efter om det finns något som kan fungera. Testade lite olika bruna färger för ett tag sedan.

RLM 81 tillhör annars en av de mest diskuterade färgerna. Det anses vara allt från en brun nyans till en grön. Humbrol Hu 155 anses av en del fungera och finns även på sprayburk från Humbrol (som för övrigt fungerar bra ihop med Tamiya's AS och TS färger).

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... 82-rlm-81/

Jag brukar använda Hu 155 på nosen på P-47 Thunderbolt och P-51 Mustang. Bilden på min P-51D "Cookie" säger något om hur brun Hu 155 är jämfört med resten av den "Olive Drab" (Tamiya) gröna nosen. Känner att den är inte helt omöjlig som RLM 81. Tamiya's två "Olive Drab" färger är betydligt grönare där Humbrol's Hu 155 är mer brun.

viewtopic.php?f=3&t=9158&hilit=Hot+pants&start=20


Jag hittade annars de här vikterna till sportfisket. Gillade dem då de inte bara är runda utan även märkta med vikten...

IMG_20191021_213136_378.jpg
IMG_20191021_213136_378.jpg (45.4 KiB) Visad 6873 gånger

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av commander »

Beställ en ny från Revell och du kommer få en exakt likadan. Det är väl bara att sätta igen hålen? Om det är hålen på nedersta bilden som avses?

/Andreas
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av Anders.Edblad »

Men jag tycker att det är bättre att använda en billig modell att lära sig grunderna till att spraymåla
När jag återupptog mitt byggande för några år sedan resonerade jag på samma sätt. Det enda man blir duktig på är att spackla, slipa, försöka montera tjocka dåliga dekaler men slutresultatet blir ändå inte riktigt bra. Min personliga erfarenhet är att prisskillnaden mellan en ny modell jämfört med en gammal uppväger inte kvalitetsskillnaden. En bra ny modell i 1/72 utan fotoets brukar kosta strax över 100kr. Jag brukar ta gammla modeller och testa olika målningstekniker på utan att behöva bry mig om slutfinnishen.

Anders E
Bilagor
Test.jpg
Test.jpg (128.28 KiB) Visad 6728 gånger
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av Andre B. »

Känner lite att du fick ett par väldigt fina artikelbilder att utgå från när det gäller att skära ut "fahrwerksschackten" så att badkaret blir synligt underifrån. Och balkarna är inte något jättearbete att fixa till med lite plasticard. Eller så spar du väggar och lite av botten i hjulhusen och skär bara bort det som behövs för att se badkaret. Känner lite med att hålen i badkaret inte är något att bekymra sig för. Alldeles säker att de där hålen inte är till för något? Revell kan vara luriga och inte alltid ta med allt på ritningen...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av Andre B. »

Natobrunt kan nog bli bra. Är nog inte allt för långt från det bruna på min egen 262:a.

Jag skulle gå på AS-9, 10 och 11 när det gäller Typhoon'en. Känner lite att de fungerar fint på ett något använt och vädrat brittiskt flygplan. Undersidan blir med det något gulbrunare än om du målar med AS-30, 31 och 32 eller Humbrol's motsvarande färger när det gäller Dark Green, Ocean Grey och Medium Sea Grey. Tänk lite att de eldade mycket med kokos och kol vilket vädrade flygmaskiner och gav ett annat ljus än det vi har idag.

Skillnaden kan du se här på min egen "Tiffie" med lite ljusare, vädrade undersida och en "nymålad" Spitfire med en rätt mycket gråare undersida...

IMG_20190326_214320_537.jpg
IMG_20190326_214320_537.jpg (40.07 KiB) Visad 6100 gånger

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av Stefan S »

Revell hade ju en riktig gammal 262 fråb 60-talet, det var inte den du byggde i ungdomen?

Stefan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1:72 Revell Me 262A-1a "Schwalbe"

Inlägg av magnusf »

Det där borde passa någorlunda även på Airfix 262 tycker jag, skaffar du en sådan byggsats så kan du ju prova att måtta lite innan så det verkar OK innan du sågar!

Revellbyggsatsen har jag för mig ska vara ganska OK, om du inte sågat i den för att passa in resinet så kan du ju bygga den klar som den är!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar