En svensk Schwimmwagen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

En svensk Schwimmwagen

Inlägg av Björn B »

Bild
Har plockat fram en Hsegawa (grå) och en Academy (gul) Schwimmwagen.

Bild
Min första hobbytidning var Allt om hobby 8/1975 vilket gjort avtryck i mitt modellbyggande. Min Matchbox Heinkel blev en svensk T2 och en Airfix SA Bulldog målades i splinterkammo enligt ritningarna. Även en "Fjällbäck Bastarden" byggdes tack vare ritningen i det numret men artikeln Svenskt pansar i plast har spökat i mitt huvud sen dess och speciellt bilden av en svensk Schwimmwagen. Jag har haft planer på att bygga en sedan dess men det har aldrig blivit av förrän nu. Så jag har en bild att gå efter och på den ser det ut som skärmarna är förlängda nedåt så jag har fixat till min Academy till något liknande. Den ser även ut att sakna vindruta och har den ett helt baksäte istället för två separata stolar? Svårt att se på den lilla bilden.

Bild
Hjulen på dom två 1/72 satserna har smala däck så jag försöker fixa till lite bredare genom att kapa loss fälgarna från "simmaren" och kombinera dom med däcken från Academys Willys Jeep som är alldeles för feta för den. Lite segt att fixa fem hjul på detta sätt och i slutänden kommer Jeepen sakna hjul men det gör inte så mycket för den modellen är ganska bedrövlig.
För att klippa av denna långa svada, har någon sett fler bilder på bilen. Har jag misstolkat skärmarna t.ex.?