Panzer 38, modell svensk. Nedlagt

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Panzer 38, modell svensk. Nedlagt

Inlägg av Björn B »

Bild
Har återstartat och nystartat på några konverteringar av Panzer 38'or

Bild
Jag plockade fram ett par modeller från Attack i 1/72 som jag påbörjat för många år sedan.
Den ena var menad att bli en Strv m/41 SI

Bild
Bild
Den andra var menad att bli en Sav m/43

Bild
Nu fick jag för mig att bygga en Strv m/41 SII så en byggsats från UM inhandlades.
Eftersom tornet måste byggas om i framkant experimenterar jag på det överblivna från Saven.
Försöker bygga ut fronten i nederkant med trianglar som limmades på plats men jag blev inte riktigt nöjd med detta.

Bild
Istället försöker jag med att bygga en helt ny frontdel. Tornet fick också en cirkel limmad undertill.

Bild
Chassiet och motorluckor förlängs.

Bild
Jag börjar nästan ångra att jag satsade på en UM till detta projekt.
Jag gillar inte luckan över transmissionen. Attack ser mer ut som foto av vagnen,

Bild
Även baken ser skum ut. Det uppbyggda gallret ser litet ut. Även här känns Attack mer rätt.
Får se vad jag hittar på.
Senast redigerad av Björn B den 22 sep 2021, 08:44, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Panzer 38, modell svensk

Inlägg av Björn B »

Nu när det hela har fått ligga och gro i bakhuvudet i något år så har jag beslutat mig för att skrota UM-projektet. En ny modell från Attack har beställts men UM-satsen kommer att få släppa ifrån sig delar till dom andra.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Panzer 38, modell svensk. Nedlagt

Inlägg av Björn B »

Bild
Dom ramlar isär utan att sågen varit framme. När jag började på dom för länge sedan var de enda Pz38 modellerna som fanns från Attack. Jag varken mätte eller jämförde dem med de ritningar jag hade. Jag använde endast ritningarna för att bygga överbyggnaden för Saven. Sedan kom UM med sina modeller och jag köpte en och började på den. Jag förlängde den innan allt dog igen. Nu när jag plockade fram dem igen tittade jag på bilder på de riktiga vagnarna och märkte att området runt växellådan och luftintaget??? bakktill såg fel ut på UM modellen. Jag bestämde mig för att skrota den och skaffa en ny från Attack istället. Men då fick jag en känsla av att något var fel med allt detta. Jag jämförde satserna med ritningar och UM satsen matchade bättre i både form och storlek. Attacksatsen var större än mina ritningar. Jag trodde att jag lyckats göra fel storlek på ritningarna men jämförelse med data från de riktiga vagnarna sa att UM hade rätt. Jag är ofta ovillig att säga att det är ritningarnsa som är rätt när modellerna inte matchar dem, men nu är måtten och formerna på UM satsen närmare ritningarna än Attacks, så jag bestämde mig för att starta om projektet med UM som en bas och lägga till delar från Attack satserna när jag tycker att dom är närmare originalen. Dags att slita loss några delar.

Bild
Jag har klippt och klistrat och x-at över bilder i kopior av instruktionerna för att hålla isär byggnena.
Jag tror att jag kan till få fem modeller av de sex satser som jag har. Resterande sats kommer att användas för reservdelar till de andra.
Jag ska göra klart de andra pansarvagnarna som jag bygger och några startade lastbilar innan jag kommer tillbaka till det här projektet.
Det kommer att bli intressant att se hur mycket krångel det är att passa in en UM tankdestroyer överbyggnad på ett underdel från Attack.Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Panzer 38, modell svensk. Nedlagt

Inlägg av Urban Gardini »

Det är ju bara att mäta till dess du får önskat resultat...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Mikke B
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jul 2016, 21:53
Namn: Mikael Bäsén

Re: Panzer 38, modell svensk. Nedlagt

Inlägg av Mikke B »

Har börjat med en UM Pz 38(t) som jag skall bygga ett värntorn samt (förhoppningsvis) en Ppv 301. Modellen stämmer på 1/10-delen med de ritningar jag köpt från SPHF så jag tror också att det är Attack som fått måtten om bakfoten.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Panzer 38, modell svensk. Nedlagt

Inlägg av Björn B »

Har också haft funderingar på att bygga en Pbv 301 men tror att jag satsar på en Gecko resinsats istället.
Skriv svar