MPM 1:72 Fw 189A-1 Uhu, eller flygplanseländet

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt ( pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild: 1. Ladda upp din bild/bilder på en fototjänst som t.ex. Imgur eller Flickr. 2. Försök att hålla storleken till 800x600. 3 När du laddat upp bilderna så kopierar du in dess URL när du tryckt på IMG knappen, då får du en IMG tag före och efter URL:en.
SmålandsJerusalem

MPM 1:72 Fw 189A-1 Uhu, eller flygplanseländet

Inlägg av SmålandsJerusalem » 29 okt 2019, 19:44

Det ska tilläggas att jag inte på något sätt är nöjd med det här bygget, men eländet till flygplan blev ihopbyggt och därför så får det ha sin plats i vitrinskåpet hemma.

Min första MPM-modell, den danska Fokker XXI-maskinen, var en ren dröm att bygga, även om bygginstruktionen var ganska vag och otydlig på sina ställen. Så därför beslöt mig för att även köpa en Fw 189 ifrån samma företag, då detta är en flygmaskin som har fascinerat mig ända sedan jag var tonåring.

Återigen så var bygginstruktionen mer luddig än tydlig och vissa resindetaljer, som följde med byggsatsen fanns inte ens med i den! Dessutom, trots att Focke-Wulf Fw 189 också sattes in som markattackflygplan (med fyra SC50-bomber under vingarna) så fanns vare sig bomber eller bombfästen inkluderade i byggsatsen. Så dessa var jag tvungen att hämta ifrån en Ju 87-byggsats, där jag ändå hade beslutat mig för att bygga R2-varianten istället för B2, och då behövdes dessa ändå inte.

Byggsatsen inkluderade också en hel del fotoetsmaterial, men återigen så fanns dessa delvis inte ens med i bygganvisningarna, så jag var tvungen att göra en hel del efterforskningar för att få reda på vad som var vad för något. Plasten höll inte heller toppkvalitet, då de två enkelpipiga kulsprutorna bröts av trots att jag mycket försiktigt klippte av en bra bit från gjutstammen med en avbitartång.

Den stela plastdelen, som skulle föreställa toppskyttens segelduksklädda tomhylsfångartub (som i sin tur leder dessa ut ur flygplanet genom två tomhylseutkast, en under vardera skytt), bytta jag ut mot en uttjänt radioantenntråd, som visade sig ha exakt rätt diameter och som dessutom var flexibel.
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE

SmålandsJerusalem

Re: MPM 1:72 Fw 189A-1 Uhu, eller flygplanseländet

Inlägg av SmålandsJerusalem » 29 okt 2019, 19:47

Dekalerna var också mycket ömtåliga och gick delvis sönder. Det mest irriterande var när linjerna, som markerar inom vilket område som mekanikerna kan beträda flygplanet, gick sönder precis när jag höll på att bli färdig med den allra sista streckade röda linjen. Likaså gick dekalen för det kungliga ungerska flygvapnet ovanpå högervingen sönder.

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 29 okt 2019, 19:56

Det syns inte på bilderna, men höger bom var böjd utåt efter att flygkroppen hade limmats ihop. Den hålls bara på plats mot stjärtfenan med hjälp av superlim, som jag verkligen inte hoppas kommer att lossna.

Detta var tänkt att bli en A-2 (med dubbla kulsprutor till vardera flygskytt), men det blev en A-1 efter att detta blev alltför problematiskt.

Jag lyckades åtminstone detaljera flygbesättningens arbetsplats, inklusive säkerhetsbältena, men tyvärr så syns knappt någonting av detta genom de genomskinliga delarna, delvis då RLM gråa interiörfärgen är så mörk och därför döljer de flesta detaljerna.

Det som verkligen fick mig att tröttna på bygget var när flygbesättningens arbetsplats skulle paras ihop med flygkroppen. Här var byggbeskrivningen mycket luddig och jag skulle egentligen satt fast bottenplattan först och först därefter de genomskinliga delarna, inte tvärtom som dessvärre blev fallet.

Kanske jag kommer att bygga om det här flygplanet igen, fast då med en byggsats från en annan tillverkare. Det blir aldrig mer någon byggsats från MPM, aldrig mer någonsin igen.

Hoppas att ni uppskattar mina bilder av byggförloppet.

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem

Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini » 31 okt 2019, 23:38

Du ska få ett tips! Ta en tandpetare i trä och kapa bort en ände så att du får en flat ändyta runt 45 grader tvärs över så du får en skarp kant. Den kan du sen använda till att gnugga bort färgöverflöd (efter det att färgen torkat ordentligt) från rutorna och samtidigt jämna till sparrarna. Du får ett bättre resultat på det sättet och det utan att repa plasten.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young

BGB

Inlägg av BGB » 02 dec 2019, 20:24

Om du vill ha en till att träna på så har jag en :-)

Mvh
Boris

Skriv svar