Sida 1 av 1

Tarangus Lansen

Postat: 28 jan 2012, 10:08
av Björn Fransson
Testar forumet genom att lägga ut några bilder på huvudställsschaktet. Kan inte påstå att alla kablar och slangar och allt vad det är är placerade på exakt rätt plats (och det ska förstås vara ännu fler egentligen...) men det ger förhoppningsvis en känsla av det gytter som möter den som tittar in:

Bild

Här ser man också att om man gör som jag, är det inte så viktigt att få göra utkastarmärket helt osynligt. Det försvinner rätt bra ändå (i synnerhet som ytterligare en del ska dit ovanför). Några slangar till blir det, men först sedan allt är monterat. Härnäst: Dags att scratcha luftbromsar.

Re: Tarangus Lansen

Postat: 28 jan 2012, 10:11
av Björn Fransson
Fick bara med den ena bilden (är lite ovan här). Här kommer andra bilden:

Bild

Det där ser bra ut!

Postat: 28 jan 2012, 10:43
av AndreasSamuelsson
Bra jobbat! Jag är lite osäker på om jag ska göra något seriöst i mina hjulschakt. Det här bygget blev lite väl invecklat redan...
Några metalltrådar kommer det nog bli ändå.

Kul att så många bygger samma byggsats nu. Det bästa är väl att ligga en aning efter så att man kan lära av andras misstag! :-)

Andreas

Re: Tarangus Lansen

Postat: 28 jan 2012, 11:53
av Ulf Lundberg
Snyggt hantverk!
Uffe

Re: Det där ser bra ut!

Postat: 28 jan 2012, 14:01
av Erik_G
AndreasSamuelsson skrev:Det bästa är väl att ligga en aning efter så att man kan lära av andras misstag! :-)

Andreas

Som jag då :-)

Det var en hel del kablage i de där utrymmena, så det finns en hel del utrymme för pill där. Har precis tagit en break från ett liknande jobb, fast på en annan fågel..

Ser hur som helst ut att bli bra.

Re: Tarangus Lansen

Postat: 28 jan 2012, 17:57
av Per-Erik Hedberg
Snyggt jobbat Björn!

/ Pekka

Re: Tarangus Lansen

Postat: 29 jan 2012, 00:10
av Björn Eriksson
Ser fantastikt bra ut Björn, kommer att följa ditt bygge med spänning,
titta, lära och dokumentera.

Mvh
Björn Eriksson
IPMS Uppsala

Re: Tarangus Lansen

Postat: 29 jan 2012, 18:57
av Björn Fransson
Små saker som tar lång tid... Men nu är luftbromsarna klara!

Bild

Öppningarna blir rätt stora, så jag lade till några rör inuti, mest för att skapa en känsla av att det finns något därinne:

Bild

Hmm.... Det är bra att fotografera modellerna ibland. Värst vad några rören blev kurviga. Efter lite rättböjning:

Bild

Här syns förresten också några hål som behöver borras upp, som inte ens är markerade i plasten.

Lite annat fix: Höjd- och sidoroder har skurits lott (men inte slipats ännu).

Bild

På skevrodren nöjde jag mig med att förstärka dem utan att ta loss dem (på modellen är de av samma tjocklek som övriga panellinjer.)

Bild

Tanken har slipats till åtminstone hygglig form:

Bild

Hittills har det mest handlat om småpill, skärande och slipande. Känns som att det börjar bli dags att börja plocka ihop delarna snart. ;)

Vilka tjusiga bromsar!

Postat: 30 jan 2012, 15:32
av AndreasSamuelsson
Wow! De där luftbromsarna blev ju mycket finare än mina.
Kan du göra en uppsättning extra till mig? :-)

Skämt åsido så ska det bli spännande att se en färdig Lansen i 1:48 inom kort. Än så länge är det väl ingen som har byggt någon klart?

Andreas

Re: Tarangus Lansen

Postat: 31 jan 2012, 08:38
av Björn Fransson
Förmodar att det inte är min du syftar på när du talar om inom kort... ;) Det känns lite som om jag trampar vatten med all detaljering. Men igår lyckades jag i alla fall montera ihop stabilisatorerna.

Några erfarenheter för er som bygger denna:

- Passformen mellan hjulschaktet och vingarna är bra (men se till att vingarnas undersidor är väl ihoplimmade och ordentligt torkade innan!!!). Men den kräver att man klämmer åt ordentligt! Så ladda upp med klämmor eller starka (och uthålliga) nypor. Alternativt kör med superlim, men det kan vara lite vågat med tanke på att det gäller att få allt rätt.

- Jag trodde ju att Tarangus missat "klämmorna" på höger sida på luckan mellan frontruta och huv. Men det visar sig (tack Erik G!) att de endast sitter på vänstersidan, på högersidan sitter gångjärn. Så spara gärna in jobbet att först lägga dit dem för att sedan ta bort dem igen.