1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Det är helt uppenbart, jag har fått en släng av Armaholism. Svårbotad men relativt harmlös...

Jag har aldrig varit någon ryssbyggare men när Arma Hobby annonserade en Yak-1b i somras så högg jag direkt på betet och lade en preorder som trillade ner i lådan just idag. Som belöning för att jag var tidig ute så följde det med en extra overtrees-modell så det här blir ett dubbelbygge (ja, jag vet, jag har sagt att jag ska sluta, men är man Armaholist så är man och då är dubbelbyggen ytterligare ett av symptomen...).

Bild
Som vanligt en snygg låda!

Bild
En generös uppsättning olika märkningar, jag satsar nog på den översta med den gula spinnern och det polska schackbrädet (den är trots allt Made in Warszawa) och den längst ner från Normandie-Niemen. Det ger lite omväxling på kamot också med en grå och en grön.

Bild
Som vanligt med Arma så har man lyckats få in allt på en sprue vilket passar Magnus den Långsamme alldeles utmärkt. Det finns också med ett litet etsark och masker, något jag misstänker endast finns med i Armas "Expert"-boxningar (jag gillar modeller som talar direkt till mig på detta sätt...). Tyvärr slank det inte med masker till overtrees-modellen så där får jag väl ta fram tejpen. Har ju funkat förr så då går det nog nu också!

Bild
Ytdetaljer (finns inte jättemycket på en Yak)...

Bild
...som närmar sig Eduard-kvalitet! För varje ny modell blir det ytterligare lite skarpare och finare.

Bild
Till slut så kunde jag inte motstå dessa. Jag kan inte ett skit om ryska färger så det här var en enkel lösning (hade givetvis INGET med de attraktiva förpackningarna att göra :) )!

Nu ska det filas lite plast!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Stellan »

Da, da, DAAAA! Du valde precis de två som jag hoppades på. Obehagligt bra koll på din smak vid det här laget.

Har inte du någon Lanc som jäser till sig???
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Stellan! Det var ett väldigt tjat om den där Lancastern :) ! Vad gäller förebild på Yakarna: hade jag byggt EN så hade det blivit en grå (gillar verkligen de färgerna) men eftersom man inte kan ducka en Normandie-Niemen när man bygger Yak (känd regel) så blev det en grön också!

Morgan! Skulle jag mutera till att bli ryssbyggare så ligger en La-7 bra till på listan, det är ett coolt åk! Noterat om färgen, vi får se vad det blir ur Hatakas flaskor!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Stellan »

Lancaster, Laaaancasteeeer! Komsi-komsi :)

Helt rätt om Normandie-Nimenen. Vill minnas att den regeln upprättades då Heller på sin tid hade en fräsig Yak i Fransk kostym. Jag gillade verkligen deras små sidovyer på askens sidor, då kunde man drömma och välja och sedan välja om i all oändlighet. Ole dole doff...
Stellan Schroeder Englund
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: 24 okt 2019, 07:56 Stellan! Det var ett väldigt tjat om den där Lancastern :) ! Vad gäller förebild på Yakarna: hade jag byggt EN så hade det blivit en grå (gillar verkligen de färgerna) men eftersom man inte kan ducka en Normandie-Niemen när man bygger Yak (känd regel) så blev det en grön också!
Det finns väl en regel till angående Yakarna och det är Lydia Litviaks Yak. Fast jag tror mest hon flög "razorback" yak. Annars är det ett gjutet val för någon som gillar "flygplan för riktiga tjejer" som du så fyndigt uttryckt det.

När det gäller färger så finns det såklart en regel som säger att man aldrig kan motstå ett vackert förpackat färgset. :)

(Och skit i Lancastern. Det är ett mes-plan. Alla vet ju att Halifax och Stirling är de riktigt coola killarna över Berlin.)
holst

CU@C4
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Du får gå med i anonyma Armaholister men vänta med det till din Yak är klar.

Anders E
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Urban Gardini »

Nu kan jag inte orda om just dessa färger men en liten varning kan jag i alla fall komma med och det är att man i regel inte kan lita på museum när det gäller färger.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Peter! Visst fasen, jag tänkte faktiskt aldrig på de kvinnliga ryska piloterna! Får bli nästa bygge!

Anders! Det där med anonymiteten är nog kört redan på förhand :) !

Morgan! Det är rätt bra tryck i Hatakas blå, häng kvar så får du se hur det blir.

Urban! Kan vara lite upp och ner med det där med färgerna, ibland upplever jag att de nog fått till nyanserna men det är något annat som är fel, oftast att de är lite för blanka. Flygplan blir rätt skabbiga när de står ute, kolla valfri airliner på lite närmare håll!

Bild
Två modeller men bara en uppsättning ets. För kylare och oljekylare fanns det med dubbla grillar, en framtill och en baktill. Eftersom de var lika så valde jag att använda dem framåt på båda modellerna och struntade i ytorna som vätter bakåt. Ingen ser ändå :)

Bild
Vet inte hur mycket etsen egentligen ger...

Bild
...men det var inte så många bitar och rätt lätthanterligt så det sattes på plats i alla fall!

Bild
Bälten funkar bra att göra av tejp och de lägger sig faktiskt lite snyggare än etsen tycker jag.

Trevlig kväll!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Var på resande fot en del av höstlovet men nu rullar projekten igen!

Bild
Det här tricket är förbjudet i Skåne och Blekinge samt i Småland söder om linjen Unnaryd-Alstermo. Men eftersom jag numera bor i Stockholm så är jag fri att göra hur jag vill, bra va? Har dock sett vita skåpbilar här på Fraggelberget, det kan vara civila preshading-poliser som håller koll på mig... Vit primer som jag sedan förskuggar med svart underifrån för att bygga upp skuggorna innan jag målar "på riktigt". Notera också den frikostiga mängden maskering, för en gångs skull försöker jag hålla limytorna fria från färg, torrpassningen pekar mot att det kan vara en lönsam idé eftersom passformen verkar vara absolut toppklass.

Bild
Efter att ha skuttat från färgtabell till färgtabell i skrämmande många steg så landade jag till slut i att använda Tamiya XF-53 med lite vitt i (och en rejäl skvätt blanklack, hade glömt hur jädra matta Tamiya är ur burken!) som sovjetisk "Interior Steel Grey". Har ingen aning om hur det egentligen ska se ut men XF-53 har jag alltid sett som den perfekt matchade "vilkensomhelstgråa" färgen!

Bild
Och så lite detaljmålning! Lite mer jobb här i helgen så kanske det finns två monterade Yakar på söndag kväll!

Hälsningar

Magnus
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Johan_Röd »

Som vanligt! Det vill säga HÖG klass, Magnus!

//Tor
Skriv svar