1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Klara innan jul hade jag lovat mig själv och det finns till och med lite marginal :) !

Bild
Ett par julfärdiga Yakar!

Bild
Som jag sagt tidigare så försökte jag differentiera lite mellan dem, den gröna har levt sitt liv i en lerigare värld än vad den grå har där jag satsade på en lite dammigare look.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Till slut landar vi i något som jag aldrig fått någon riktigt ordning på: vädring av hjulen! Det spelar ingen roll hur jag håller på så får jag aldrig pigmenten att bita och färgsprutan har sina begränsningar med overspray och alldeles för jämna och utslätade effekter. Anders tipsade om Weathering Magazine nummer 25, "WHEELS, TRACKS & SURFACES" och det var till stor hjälp för att få till lite metodik kring detta - är ni fler som har hjulvädringsångest så är den knappa hundring som tidningen kostar en mycket rimlig patientavgift för att få kvalificerad hjälp :) !

Bild
Torrt och dammigt...

Bild
...och mer åt det leriga hållet (tyvärr fegade jag ur på att få det att se blött ut men det kan jag prova nästa gång...).

Vad gäller modellerna så är det här så nära "perfekt" man kommer vad gäller passform. Dessutom är detaljnivån fantastisk trots att det är relativt enkla modeller med förhållandevis få delar - rekommenderas! Lite sent för att få upp på önskelistan inför jul men en nyårspresent till en själv är ju aldrig fel :) !

Sådär, bygge åtta och nio klara 2019, nu känns det som om jag kan hålla jul med gott samvete!

God Jul!

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt!
Bra gjort att få liv i de där släta vingarna och att hinna klart innan jul.
Hur fäste du den nedersta antenntråden på fenan?

God Jul!
Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Anders! Tack :) ! Trådarna sitter bara med CA-limdroppar (jag SKA borra små hål för dem, jag SKA, i nästa bygge...). Den nedre tråden är dragen från fenan till antennen, sedan sitter den övre mellan fena och undre tråd. Lite småpilligt men jag har gjort värre :) !

Hälsningar

Magnus
Marten67
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 aug 2018, 11:33
Namn: Mårten Tyllström

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Marten67 »

Hej Magnus
Fina Yakar och en förträfflig byggartikel. Inspirerande!

Mvh
//M
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Henrik R »

Ja dom där är ju skapta i ren Magnus-anda. Snyggt som vanligt!
Skriv svar