I väntan på en turbo. LET Z-37A

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av Björn B »

Bild
När Lars tipsade om en Agro Turbo i 1/72 så började jag söka efter den men den var inte utgiven ännu men jag hittade denna som fick duga i väntan på Turbon

Bild
Sedan jag köpte ett hus har det varit dåligt med tid för modellerna så jag tog med denna till landet för att koppla av med ett bygge rätt ur lådan på kvällarna.
Lite kortserie över den med delar som är svårt att veta hur dom ska sitta men jag gillar den ändå.

Bild
När jag tittade på huvmasker till denna såg jag något konstigt i en av dom tillgängliga. Den hade två delar som var till för om man konverterade modelen till en Z-37A.
Vad nu då? Jag kollade upp saken och A.versionen har en stor ruta bakom cockpit. Dekalerna till modellen jag bygger är till en Z-37A men modellen saknar rutorna. Istället har KP dekaler som ska simulera detta. Vad göra? Fram med sågen, så gick det med rätt ur lådan. Folk påstår att jag inte kan bygga en modell utan att såga i den och jag börjar snart tro att det är sant. Fast den här gången är det inte mitt fel.

Bild
Med ett fönster så blir den stora "tunnan" synlig så jag lägger till den och bygger upp en ram att fästa klarplasten i men jag får nog modifiera lite till.
Senast redigerad av Björn B den 28 sep 2019, 05:38, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av Stellan »

Hus och landställe..?

Kul att se att du är tillbaka i fållan med sågen i högsta hugg. Det är nog bara du som trott att du kan bygga utan att låta sågen gå varm, vi övriga har fattat läget sedan länge.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av Björn B »

Att såga för att modellen är fel är inte lika kul som att såga den i småbitar.
Har fastnat för "puderplan". Har totalt missat att KP släppt en Piper PA-25 annars hade en sådan inhandlats amtidigt med Turbo.
Måste kolla på svenska möjligheter för den.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av magnusf »

Har PA-25:an kommit ut nu? Jag är sugen, Höganäs Flygklubb bogserade med en sådan som var gul och svart, minns tyvärr inte registreringen på den men jag har nog något gammalt foto någonstans...

Leten är en kul maskin, med lite tur så kanske polaren från norr om gränsen också dyker upp, Dromader!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av Björn B »

Hannants verkar precis ha fått in den. Jag kommer nog vänta ett tag med att inhandla den tills jag vet om spayutrustningen eller ev. bogserutrustning finns med i satsen.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37

Inlägg av Björn B »

Bild
Tydligen är planet med det bakre fönstret en Z-37, Den förstärkta versionen utan detta fönster en Z-37A så detta blir alltså en Z-37.
En bit klar plast monterades i den byggda ramen.

Bild
Fönsterdelen maskades av och spackel lades på runt den och slipades sedan till innan maskeringen plockades bort.

Bild
En turbo har också landat på byggbordet men det tar vi sedan. Har även blivit lite sugen på tvåsitsaren. Har den flugit i någon av dom nordiska länderna tro.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av Stellan »

Du är inte ensam om detta puderplanbygge nu https://imodeler.com/groups/teeth-fangs ... e=1&num=15
Stellan Schroeder Englund
Sven-Åke K
Inlägg: 61
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:40

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av Sven-Åke K »

Här sitter en till och filar på en LET Z-37T, handlar om att få ihop den något så när, kul bygge i alla fall, än så länge. Såg sådana i Nitra Slovakien varje gång man var där, nu hoppas man bara på att "Dromedaren" också ska göras, häftig med den råa stjärnmotorn i nosen.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av Björn B »

Bild
Surdegsracet fortsätter.

Bild
En kyckling står nu på egna ben. Har maskat av huven och är klar att färglägga den så fort jag fått tillbaks flapsen som är ömtåliga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på en turbo. LET Z-37A

Inlägg av Björn B »

Bild
Gul gul gul är vår .........
Skriv svar