Från A model till minicraft

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Från A model till minicraft

Inlägg av Henrik R »

Jag gav mig i kast med A-Models D.H 106 Comet. Jag har haft den ett tag kan jag säga, När jag först granskade modellen i kartongen så tyckte jag den var bland det sämsta jag sett, så jag la snabbt ned den i kartongen igen och glömde bort den.

Jag vet inte om det är jag som mognat eller om det är modellen. Härom dan tänkte jag: Äh vafan..den måste ju gå att bygga! . Sagt och gjort, jag började bygga den. Jag må säga att jag fortfarande tycker den suger som byggsats. Det är mycket jobb med den.
En ganska irriterad sak är att A-model inte har en dekal till vindrutorna eller en dekal som täcker fronten, det får man antingen knicksa till själv eller köpa eftermarknadsdekaler. Det hade jag naturligtvis inte, så det blev till att maska och måla. Där kunde det ha slutat, men att hitta Oxford Blue från Gunze var kört så jag fick blande till rätt kulör själv. Nu har jag kommit så långt att den är dekalerad. Lite mer jobb med benen och vädringen plus den slutgiltiga touchen så borde jag vara i hamn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 30 sep 2019, 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av Lennart 12 »

Wow" rackarns vad fin den ser ut. Verkligen snyggt gjort Henrik ! Det är ju dessutom ett mycket vackert flygplan .//Lennart
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av Snussugen »

Mycket snyggt!
Live & let dry.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av Anders.Edblad »

Du skämmer bort oss med alla fina byggen!
Snyggt flygplan i snygg märkning.

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av Andre B. »

Tjusig flygmaskin den där.
Mycket BOAC känsla...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av Henrik R »

Tack så mycket för kommentarerna. Jag gillar Comet väldigt mycket, lika mycket som SUD caravelle. Två milstolpar i passagerartrafik!
Frågan är om Airfix gamla Comet verkligen är bättre? Jag hade tänkt att bygga den också, då kan man ju jämföra dem ihop.

Så här blev den.

Bild

Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av magnusf »

Ohyggligt snyggt Henrik! A-model har sina sidor men det har ju en gammal Airfix också, jag skulle nog satsa på A-model i alla fall.

Kolla förresten på sista bilden: har ni sett att all modernitet tog slut när man kom fram till stjärtpartiet. Nos och vingar är från framtiden, fena och stabbe från flygets bronsålder :) ! Och vad gäller Caravelle: nosen på den kommer från Comet, kan även vara andra delar eftersom det fanns ett samarbete mellan DH och Sud Aviation.

Målnings- och maskeringsjobbet är mäktigt, hatten av!

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av Joakim Hultman »

Det blev ju jättetjusigt!
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av Göran »

Ja jösses, den ser ju riktigt levande ut, trots att den är pytteliten. Kanon :)

Mvh
Göran
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: A-model som egentligen är en B-modell

Inlägg av Henrik R »

Taco taco, för att ni gillar den! Magnus, Jag tänkte på det när jag byggde den, att aktern ser ut som ett typiskt WWII flyg.

Hur som, det slutar inte där. Jag fick blodad tand att göra civilflyg. Så jag tog helt enkelt fram en Boeing 707:a med en tidstypiskt Lufthansa märkning.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar