Sida 1 av 4

Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 22 aug 2019, 23:15
av nasos79
Hallå igen.

Återkommer, som jag lovade igår, med ett förhållandevis nytt bygge.
För några veckor sedan satte jag igång med Kitty Hawks 1/48 Su-17M3/M4 Fitter H/K. Modellen köpte jag för några år sedan, innan jag läste alla läskiga kommentarer om byggsatsen på webben, som tur är.
Sanningen är att den inte är världens finaste byggsats, men inte heller världens sämsta. Vi är bara lite bortskämda numera kanske och förväntar oss att allt vi bygger ska ha Tamiyas kvalitet. Så är det inte med KH:s Su-17 tyvärr.

Börjar med några bilder, for your eyes only, som man säger. :)

Instrumentpanelen ges i 3 dekaler. Har man tur med placering och en bra dekalvätska (själv använder jag mig av Mr MarkSofter, den GAMLA, alltså inte den som betecknas "NEO", vilken är helt värdelös) blir resultatet rätt ok faktiskt.
Bild

Sen kommer stolen, vilken består av 10^24 små bitar, varav vissa är för stora medan vissa andra är för små och passar inte riktigt ihop. Efter många grekiska ord och meningar som jag tänker inte översätta för er är vi här (inte färdig än):
Bild
Ni märker säkert att bältena är mycket bredare än vad de borde vara, jag tror att de är i fel skala. Men jag bryr mig inte. Jag kommer att måla dem och hoppas på att de kommer att ge ett hyfsat bra intryck i alla fall.

Sen får ni se lite av nosbrunnen:
Bild
Nu sitter den inne i kroppen och vilar.

Kitty Hawk erbjuder en hel motor, om man har lust att måla alla komponenter. Det hade jag inte, med tanke på att endast en väldigt liten del av munstycket kommer att synas när modellen är byggd. Jag målade bara munstycket alltså:
Bild
och
Bild

Motorn sitter också inne i kroppen nu. Jag har bestämt mig för att köpa FOD-lock, då det inte är lätt att scratch-bygga dem. De finns på Hannant's för några få kronor.

Och nu kommer det roliga.
Har bestämt mig för att måla den här modellen i olika skeden, innan jag limmar ihop alla olika delar. Modellen byggs upp på ett sätt som gör det möjligt att bygga och måla vingarna, fenan och vingrötterna (heter de så) separat, innan man limmar ihop dem. Och det var det jag gjorde.
Och här stötte jag på det första stora problemet i bygget...
Jag började måla den ljusa bruna, från Gunze Sangyo H313. Fin färg, sprayades utmärkt med isopropanol som förtunningsmedel. Sen ville jag gå vidare till den ljusa gröna. Från Urbans lista hittade jag att C340 motsvarar Hu:105, vilken jag hade i lådan. Perfekt, tänkte jag medan jag tog fram min nitro-baserade förtunningsmedel och började blanda. Tyvärr min H&S Infinity tyckte annorlunda och vägrade spraya. Trodde airbrushen var trasig, trots att den är helt ny, och testade med min Iwata också. Ingenting. Det spelade ingen roll hur mycket jag tunnade ut den, den ville inte spraya. Ok då, tänkte prova med den mörka gröna. Hu:117 från lådan, samma sak, ingenting! Varken H&S eller Iwata ville måla. Och det galna är att kvällen innan hade jag målat med Hu:126, med samma förtunningsmedel, samma lufttryck, allt samma.
Till slut blev jag besviken och åkte till Linköping för att köpa Tamiya färger. Tamiyas XF:27 (motsvarande till C303) fungerade utmärkt. Tamiya har tyvärr ingen färg som liknar C340 eller Hu:105 dock. Den som såg närmast ut var XF:58. Men när jag målade med den insåg jag att kontrasten mellan de två olika gröna var för låg:
Bild

Började andas djupt... och beställde en H340, vilken kom in... idag. Och här är vi nu:
Bild

Jag tycker att den ser mycket bättre ut med den rätta färgen. Imorgon kommer jag att spraya mellan panelerna för att ge lite djup.

Nästa steg är själva kroppen. Men det är ett annat avsnitt och ett annat inlägg.

Godnatt och tack för att ni läste! :)

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 23 aug 2019, 08:47
av magnusf
Jag har aldrig varit så road av ryskt flyg men Sukhoierna har verkligen något speciellt! Väldigt snyggt detaljjobb, den här kommer att bli fin!

Hälsningar

Magnus

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 23 aug 2019, 14:02
av nasos79
Hej Magnus och tack för ditt svar.

Jag håller inte 100% med dig faktiskt, om man jämför med svenska flygplan så är ryska lite ointressanta kanske, men jämfört med amerikanska är ryska mycket snyggare, de har liksom "karaktär", om man får säga så. Med undantag så klart för min favorit F-14 (vilket kommer att bli ett nytt bygge i framtiden, eller kanske två ;) ). Problemet (för mig i alla fall) är att det inte finns lika många "bra" modeller på ryska flygplan och jag anser mig själv vara lite lat vad gäller vad jag väljer att bygga. Tycker att det är lite onödigt att kämpa och sträva för att bygga en modell. Lite grand ska man anstränga sig, men jag vill inte bli upprörd hela tiden när jag bygger. Men just det här... :D Jag kunde nästan inte undgå ifrån att köpa den.

Men hur som helst, tack för dina fina ord, jag kommer att försöka att inte svika dig. Mina byggen är inte lika rena och prydliga som andras här inne, men jag tycker att slutresultatet kan räknas som godtagbart. 8-)

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 27 aug 2019, 22:15
av Björn Fransson
Ryskt flyg ointressant?!? Men snälla... Nåja. Snyggt bygge ändå. Intressant bygg- och målningsteknik.

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 28 aug 2019, 07:42
av nasos79
Björn Fransson skrev: 27 aug 2019, 22:15 Ryskt flyg ointressant?!? Men snälla... Nåja. Snyggt bygge ändå. Intressant bygg- och målningsteknik.
God morgon Björn och tack för kommentaren.

Antar att med "intressant bygg- och målningsteknik" du menar att jag målar innan jag sätter ihop de olika delarna? Ja, det känns konstigt för mig också och har aldrig kört på det här sättet förut men
1. det var det enda sättet att måla vingarna utan ofärgade ytor,
2. det finns konstiga kurvor och andra former, vilka skulle vara en mardröm att maskera om hela flygplanet var bebyggt och
3. jag övar inför bygget av två Tamiya F-14, vilka i princip kräver att man ska bygga och måla separat också.

Sen fattar jag, självklart, att den här ordningen avviker från instruktionerna. Som du kan se har jag faktiskt klippt bort lite material från vingarna, vid de håll, där de ska kopplas till den lilla "pinnen" inne i vingrötterna. Jag har testat och det verkar fungera. Vi får se. :D

Jag har inte kommit så mycket längre med bygget förresten, förbereder kroppen för grundfärg. Lite tråkigt skede, ni kommer att få se bilder när jag har gått vidare.

Ha det gott så länge. o/

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 01 sep 2019, 20:56
av Henrik R
Jajemensan intressant målningsteknik. Ska bli coolt att se hur det blir sen vid ihopsättningen.

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 10 sep 2019, 18:30
av nasos79
Hej allihopa.

Nu är det dags att söka hjälp...

Jag har målat alla mina modeller med maskering. Jag använder häftmassa och maskeringstejp.
Idag tänkte jag testa freehand. Jag har två väldigt bra airbrushes (Iwata Hi-line HP-CH och HS Infinity CR plus) och jag trodde att jag kunde måla utan maskering.

Här ser ni resultat med maskering
Bild

och utan
Bild

Om ni vill zooma in, här är länkarna till högupplåsta bilder:
https://nasosmodellingcorner.files.word ... g_1240.jpg
https://nasosmodellingcorner.files.word ... g_1242.jpg

Vad gör jag för fel? Har testat med olika lufttryck, olika viskositet, resultatet är alltid oacceptabelt med mycket överspray.

Finns det någon som verkligen målar freehand eller är det ett rykte bara? Jag bjuder på öl om någon vill hjälpa. Alternativt så tar jag emot förslag via forumet också. :D

Tusen tack!

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 11 sep 2019, 01:59
av Göran
Hej på dig

Det finns viss bakgrundsfakta som saknas för att korrigera "problemet" med din frihandsmålning. Du nämner att du använt både Gunze och Tamiya, två färger som enligt mig kräver olika hantering för att nå bra resultat. Själv har jag dumpat Tamiya och kör till 90% Gunze som jag spär med Isopropylalkohol till 50 - 70% beroende hur pass fina linjer/konturer jag vill måla. Verktyget är en gammal HS Evo med 0.15 munstycke och arbetstrycket mellan 1 - 1.5 Bar med ett avstånd mellan airbrushen och modellen på 5 - 10 cm. Andra modellnissar har en liten annorlunda teknik/teknisk konfiguration d.v.s. färg, spädning och tryck. Med andra ord det finns ingen given standardlösning på hur man kör frihand.

För att övergå till ditt exempel så kan man se en lätt översprejning av det gröna mot den beigea färgen. Detta är enligt mitt förmenande helt normalt. Lägg därtill att sista bilden är så pass uppförstorad att den kanske motsvarar skala 1/24 så minskar "problemet" med översprejningen markant. Dessutom kommer du upptäcka att när du väl klarlackar så försvinner en del av detta fenomen ytterligare. Så för att göra ett redan långt svar något kortare, så hade jag och troligen de flesta varit riktigt nöjda om mitt/deras första frihandsförsök sett ut som ditt.

Mvh
Göran

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 11 sep 2019, 08:25
av nasos79
Göran skrev: 11 sep 2019, 01:59 Hej på dig

[...]

Mvh
Göran
Hej Göran. Tack för ditt omfattande svar. Jag uppskattar det.

Jag kompletterar min beskrivning med några detaljer, trots att (jag säger det redan nu) jag har löst problemet genom att maskera och måla om.

Den beigea är Gunze, den ljusa gröna också, den mörka gröna är Tamiya och sen den bruna Gunze återigen. Jag målar med ordning från den ljusare till den mörkaste då jag har upplevt "skuggor" vid övergången mellan färgerna om jag målar ljusare över en mörkare. Det kräver flera lager. Ni har det i och för sig blivit ganska många lager och jag kan inte påstå att jag hade kontroll över min "fading effect" på samtliga färger, men man lär sig med varje misstag, antar jag.

För Gunze använder jag mig av såväl Levelling Thinner (Gunze) som isopropanol från apoteket. De kostar lika mycket ungefär och jag upplever resultatet som nästan exakt samma. Tamiya späder jag med antingen Benco 85, nitro-baserad förtunningsmedel eller X-20A. I det här fallet var det X-20A som användes.

Det är lite svårt att säga till vilken proportion jag spär då färg i olika burkar kan vara olika "torra" (de är inte torra, men du förstår vad jag menar, kanske borde jag ha skrivit tjock eller trög? Vilket ord används i det här sammanhanget?). Det jag försöker uppnå är att en droppe färg rinner ner på en glasburk nästan på samma sätt som mjölk. Ibland väljer jag att ha tjockare eller tunnare färg, beroende på vad jag målar, om jag vill uppnå genomskinlighet. Och jag justerar lufttrycket lämpligen. Eller snarare "lämpligen", då det visar sig att jag inte är så duktig på det. :lol:

Men jag använder kanske fel munstycke, i så fall. Min Infinity har två, 0,4 respektive 0,15. Jag brukar inte använda det finaste, utan kör endast med det stora. Jag ska testa ikväll med det lilla.

För att återkomma till mitt lilla problem nu, så har jag som sagt löst det genom att maskera med häftmassa och måla om den beigea.
Bild
Bild
Bild

Ikväll kommer jag att fixa de andra färgerna också. Insåg när jag sprejade den bruna att jag inte hade täckt tillräckligt stor yta med den ljusa gröna, men sånt går alltid att rätta till i efterhand.

Jag testar också med det fina munstycket och återkommer med mina resultat.

Ha en fin dag än så länge och tack igen för din tid och vilja att hjälpa. Det uppskattas verkligen.

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Postat: 11 sep 2019, 09:09
av magnusf
Nasos! Inget som motsäger det Göran säger (mycket bra sammanfattning) men lite tilläggspåhitt från mig:

1) Jag tror du kan späda färgen lite ytterligare och därmed också sänka trycket lite till. Gunze är bland det bästa man kan använda för att måla riktigt tight, jag späder själv med "levelling thinner". När du spätt för mycket kommer färgen att fara iväg över ytan ungefär som när man blåser på en droppe vattenfärg med ett sugrör (refererar till detta eftersom jag tror alla gjort det på dagis...). Ofta räcker det då att droppa i någon droppe färg i blandningen för att komma tillbaka till något som funkar.

2) Rikta sprutan in mot det område du målar, håll den alltså inte vinkelrätt mot ytan. Öva på något gammalt vrak först!

3) Blås ur sprutan med jämna mellanrum (ganska ofta).

4) Ibland sätter jag en post-it-lapp på modellen där jag kan starta för att sedan gå ut på ytan där jag ska måla.

5) Det är FULLT TILLÅTET att gå tillbaka och bättringsmåla den färg som fått ta emot overspray :) , i vissa fall kan man till och med polera bort det värsta.

Samtlig exempel nedan är målade med Gunze och modellerna är i skala 1/72

Bild
Ingen overspray men det blir lite väl mjukt och böljande i den här skalan tycker jag, kör numera med masker.

Bild
Frihandat tyskt kamo. Det är en del overspray här som du ser men det är inget som egentligen stör på den färdiga modellen och jag tror jag skulle kunna något litet snäpp bättre idag.

Bild
Den vågiga vingframkanten är också frihandsmålad.

Jag tror du kan få till det något bättre med 0,15-munstycke/nål, jag har målat mycket Gunze med olika H&S-sprutor och den munstyckskombinationen.

Här finns lite jag skrivit innan om färg och färgsprutor, vet inte om det klargör något ytterligare men det tar inte så lång tid att läsa igenom... http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... tan#p83473

Lycka till!

Hälsningar

Magnus