Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Henrik R »

Överspray brukar jag åtgärda genom att spä ut färgnyansen som översprayet ligger på. sen måla med ganska litet avstånd, det gäller att vara lätt på tryckaren så det inte pölar sig. Det tar tid med det blir bra sen, samt att våtslipa först utan där överspryet finns då försvinner säkert 25% av översprayet innan.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Lurifax »

Bra jobbat med en extremt utskälld modell. Jag gillar metoden att måla och fixa till alla delar i små montage innan allt sätts ihop. Jag tror det kan vara en bra metod, bl a när man målar och sätter på dekaler. Jag försöker själv mig på något liknande med en Me109 som jag måste få klar till C4-Open.

Det blir kul att se din modell när den är klar.
holst

CU@C4
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

magnusf skrev: 11 sep 2019, 09:09 Nasos! Inget som motsäger det Göran säger (mycket bra sammanfattning) men lite tilläggspåhitt från mig:

[...]
Lycka till!

Hälsningar

Magnus
Hej Magnus och tack för att du tog dig tid att svara. Väldigt snällt.
1. Jag inser att jag måste bli mer noggrann med att spä mina färger. Jag brukar vara lite "ungefär", det har fungerat än så länge men nu tänker jag att jag vill ta ut någonting mer från mina verktyg. Jag kommer att testa ditt förslag.

Det var förresten ganska länge sedan jag var på dagis, men jag tror inte att vi gjorde sådana saker i Grekland då. Hade vi ens sugrör? Ja, det borde vi faktiskt ha. :mrgreen:

2. Andra tips som jag måste lära mig att använda. Det är en utmaning att utvecklas som människa, jag måste bli duktigare på det. Var det inte du som skrev det i en annan tråd? :D
Gammalt vrak? Det finns inga sådana. Antingen hamnar modellen i mitt vitrinskåp eller i återvinningen. Jag har väldigt dåligt tålamod och lite medelhavstemperament för att spara modeller som jag inte är nöjd med. :lol:

3. Det gör jag faktiskt. 2/3 av färgen jag förbereder hamnar på hushållspapper och resten bara på modellen. Resurseffektiv är mitt mellannamn. :mrgreen:

4. En post-it lap är en fantastiskt bra idé. Jag kan passa på och skriva alla era råd på den också så att jag kan påminnas om dem. Annars är jag lite för slarvig. Nej, men på riktigt. Det var en super bra idé jag aldrig hade tänkt själv, vilket är dumt eftersom jag brukar faktiskt starta på maskerade delar av en modell när jag målar. Dum jag är...

5. Hehehe, och detta gjorde jag faktiskt. Fast med häftmassa. :mrgreen:

Angående dina exempel nu.
Först och främst vill jag skriva att jag har sett några av dina modeller och beundrar dina färdigheter och framförallt kanske hur stabil din hand verkar vara när du målar. Men jag måste däremot säga att jag inte tror att jag skulle vara nöjd om jag målade kamo frihand. Jag förklarar varför: Om jag tolkar dina bilder rätt så är "övergångszonen" mellan färgerna ungefär 1mm bred? Kan till och med vara bredare. Om det är i 1/72 skulle det motsvara ca 7 cm bred övergång in real life. Jag har aldrig i mitt liv sett ett flygplan där kamofärgerna överlappar med 7 cm bred yta. Det känns lite off-scale i mina ögon. Vilket förresten är anledningen till att jag aldrig har provat en mottled kamo.

Men vi får se vad jag kan uppnå med 0,15 munstycket. :)

Jag sparar ditt inlägg om färgsprutor för att läsa imorgon.

Tusen tack igen för ditt svar.
Henrik R skrev: 11 sep 2019, 10:37 Överspray brukar jag åtgärda genom att spä ut färgnyansen som översprayet ligger på. sen måla med ganska litet avstånd, det gäller att vara lätt på tryckaren så det inte pölar sig. Det tar tid med det blir bra sen, samt att våtslipa först utan där överspryet finns då försvinner säkert 25% av översprayet innan.
Hallå Henrik.
Jag testade även din metod, vid övergången mellan de två gröna, där överspray inte var så tydlig. Den funkade rätt bra faktiskt. Jag är nöjd, tack. :) Jag kommer att visa bilder lite senare. Tack för din tips också.
Lurifax skrev: 11 sep 2019, 12:36 Bra jobbat med en extremt utskälld modell. Jag gillar metoden att måla och fixa till alla delar i små montage innan allt sätts ihop. Jag tror det kan vara en bra metod, bl a när man målar och sätter på dekaler. Jag försöker själv mig på något liknande med en Me109 som jag måste få klar till C4-Open.

Det blir kul att se din modell när den är klar.
Hej Lurifax (ber om ursäkt men jag vet inte vad du heter :oops: )

Tack för dina kommentarer.
Ja, jag hade faktiskt ganska mycket att säga om den här byggsatsen. Som tur är, är mitt ordförråd på svenska förhållandevis begränsat och ni slipper läsa alla fina orden som finns i mitt huvud. :lol: Jag kan skriva dem på grekiska om ni vill. :mrgreen:
Nej, grejen är alltså att jag var medveten om att det inte skulle vara ett roligt och lätt bygge. Jag hade läst lite om modellen innan jag köpte den. Men ändå... Jag kommer att klaga på den när jag skriver mitt blogg-inlägg. Jag har inte börjat än, men det kommer. Här tar jag upp det roliga bara, jag vill inte framstå som en sur gubbe (som jag är :mrgreen: )

Var kan vi se din Me109 förresten?



Vill tacka er alla en gång till. Nu ska jag till mission control room och fortsätta måla. :mrgreen:

Godnatt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av magnusf »

Nasos! Har länge misstänkt att det där med att blåsa vattenfärg med sugrör var internationellt :) !

Bild
Här ser du skillnaden mellan frihand och maskerat, jag gillar själv de lite skarpare färggränserna bättre. MEN - jag tror att det går att göra bättre än jag lyckats med och ju större skala desto mer kan man komma undan med! Så kapitulera inte för tejpen :) !

Nu drar jag till Gotland och cyklar några dagar, väntar mig storverk tills på söndag när jag är hemma igen :) !

Hälsningar

Magnus
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

magnusf skrev: 11 sep 2019, 22:55 Nasos! Har länge misstänkt att det där med att blåsa vattenfärg med sugrör var internationellt :) !

http://privat.bahnhof.se/wb894294/spitf ... 25-018.jpg
Här ser du skillnaden mellan frihand och maskerat, jag gillar själv de lite skarpare färggränserna bättre. MEN - jag tror att det går att göra bättre än jag lyckats med och ju större skala desto mer kan man komma undan med! Så kapitulera inte för tejpen :) !

Nu drar jag till Gotland och cyklar några dagar, väntar mig storverk tills på söndag när jag är hemma igen :) !

Hälsningar

Magnus
Jo, men visst, så är det. Fast jag gjorde det på gymnasiet, snarare än på förskolan. Jag var väldigt mogen. :D Nä, jag skojar. Ingen aning faktiskt, jag minns inte vad vi gjorde då. Hoppas bara på att jag var väldigt besvärlig för mina lärare. :lol:

Väldigt fina modeller, båda. Och när jag ser dem tillsammans så tror jag att jag tycker mer om den "frihand". :ugeek: Jag är så konsekvent med mina åsikter... :D

Ha det så bra på Gotland. Cykla försiktigt. 8-)
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

God morgon! :)

Målade lite till igår kväll.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Är väldigt nyfiken på hur det kommer att se ut när det färdigställs.

Ha en fortsatt bra dag allihopa. 8-)
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Sänk lufttrycket så mycket du bara kan göra och förtunna färgen till max, gärna med Mr Levelling Thinner om du kör med Tammy/Gunze eller så kör du med MRP i sprutan. Den här F-111'an i 1:72 har jag frihandat med min Badger Sotar 20/20 med 0,21 mm nål (jag når samma resultat med min H&S Infinity CRplus med 0,15 mm nål). Sen så när du sprutar med så lågt tryck så ska du vara så nära ytan som möjligt, nästan så du skrapar den med nålspetsen. Min Sotar har inget nålskydd så där är det inget som stör luftflödet, Infinityn med sina horn har definitivt marknadens överlägset bästa nålskydd som jag inte tar bort när jag sprutar då jag tycker att de inte stör luftflödet.

Bild

Här har jag bättringsmålat då jag slipade för hårt på en del ställen för att få bort misstag med klarlacken, första gången med Alclad's Aqua Gloss. Här har jag inte använt min Sotar eftersom den vid det här tillfället hade gått i golvet med spräckt munstycke och nål som inte mådde särskilt bra av en böj på 90 grader. Så jag använde min Infinity med 0,15 mm nål för bättringsjobbet. Jag ser ingen skillnad på övergångarna, grön till mörkgrön är med Infinity och resten är med Sotar, färgen är MRP.

Bild
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

Urban Gardini skrev: 13 sep 2019, 11:08 Sänk lufttrycket så mycket du bara kan göra och förtunna färgen till max, gärna med Mr Levelling Thinner om du kör med Tammy/Gunze eller så kör du med MRP i sprutan. Den här F-111'an i 1:72 har jag frihandat med min Badger Sotar 20/20 med 0,21 mm nål (jag når samma resultat med min H&S Infinity CRplus med 0,15 mm nål).
Hej Urban.

Den här målningen kan väl vara den mest imponerade jag har sett!!! Men jag tror inte att jag har tillräckligt många år framför mig för att bli lika duktig :mrgreen: Jag fattar inte hur ni kan rita så pass fina kurvor frihandat. Jag beundrar alla som gör det och är otroligt avundsjuk.

Kommer i alla fall att testa din teknik, den kommer säkert att vara bra för pre- och postshading (vad heter det på svenska förresten? )

En fråga bara? Vad är MRP?

Tack på förhand.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar! Jag har airbrushat i elva år nu men om man ska slå ut det på timmar så blir det ändå inte så speciellt mycket eftersom jag är normalt sett en långsam byggare när det gäller att få byggen klara. Jag bygger dock mer än jag målar då jag är en så kallad "Serial Kit Starter" med devisen "Vem fan har sagt att man måste avsluta något!". Det har bara blivit så.

Angående tekniken så skadar det inte med en stabil hand eller bra stöd. Jag ställer modellen i sådan vinkel att jag med enkelhet han komma åt att måla stabilt genom att stödja spruthanden med andra handen samtidigt som jag har stöd mot bordet med underarmen som stödjer. Sen så bygger jag sakta upp demarkationslinjen tills dess jag är nöjd och därefter börjar jag måla innanför linjen för att fylla ut fältet.

Första färgen på plats, som du ser så är det inte så noga med "over spray" i det här läget med endast en färg på plats.
Bild

Nästa färg på plats.
Bild

Och så då den sista färgen på plats.
Bild

MRP är en laquerfärg från Slovakien som är underbar att spruta. Klar för sprutan direkt från flaskan. Utsug och eller mask är ett måste eftersom dess ångor är något ohälsosamma. Finns även i vattenbaserad variant men den har jag inte brytt mig om att testa. MRP har definitivt ersatt GSI Mr Hobby som min favoritfärg.
https://www.alfahobby.se/farg-3/
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

Just det!!! Jag borde ha tänkt på det, jag har sett färgerna på rebell.com. Jag trodde att det var något tillägg, som "retarder", t.ex.

(Ber om ursäkt förresten för att jag använder vissa ord på engelska, jag vet inte var sådana produkter heter på svenska. :oops: )

Väldigt bra redovisning av de olika stegen i tekniken.
Får jag fråga vad du använder dig av för att ställa modellen på vinkel? Jag är alltid tvungen att hålla modellen med den ena handen medan jag målar med den andra.
Jag tror ändå att det enda sättet att få min hand lika stabil som din är att frysa ner mig. :mrgreen:

Hur som helst...

Har kommit lite längre fram med Fittern...
Bild
Bild

Dekalerna är på plats. KH:s dekaler är tjocka!!! Jag använde tre dekalvätskor (alla tre, på samtliga dekaler alltså) men "filmen" syns ändå. Hoppas på att den kommer att försvinna efter en varv Future.

De flesta stencils har stannat kvar på dekalsidan. Jag klistrade typ 10-15 och insåg att de inte syns alls. Det är inte ens värt att slösa min tid på dem.

Jag har stort problem med beväpningen. Kan inte lista ut vilka pyloner används med vapnen jag vill använda. KH:s instruktioner är helt värdelösa, eller pylonerna passar inte med vapnen. Det verkar som att jag kommer att slippa lasta flygplanet, vilket är helt ok, jag är inte speciellt förtjust i vapen i all fall. :D
Skriv svar