2a3 Kondensator 2p

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

2a3 Kondensator 2p

Inlägg av John Lindbom »

Bild
Trumpeters 2A3 Kondensator 2p med fotoest från Voyager och bultar från Plus Model. Samt koppartråd från ett halvt dussin tv och radioapparter för att replikera ormnästet av ledningar på originalet. Här har Trumpeter vekligen fuskat. Ja ni läste rätt. FUSKAT. Alltså utelämnat delar som finns på originalet samt dessutom finns på bilden på kartongen. Att en modelltillverkare kan sjunka så djupt. Finns det möjligen fler som råkat ut för detta? Panzershop tillverkade också en Kondensator. Tror inte de gör det längre. Kostar över 200 $ och den saknar ännu fler detaljer än vad Trumpeters modell gör. Tänkte ha eldröret i låst läge, men si det gick inte. 4:e bilden nedifrån visar ett glapp på några millimeter. Såvitt jag kan se har jag inte missat något. Det går helt enkelt inte att trycka ned eldröret mer utan att mosa modellen. Tur att det inte är något komplicerat kammo med "hårda kanter". Hade varit svårt att maska med alla kablar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av Lennart 12 »

Härligt presterat med kabeldagning och annat //Lennart
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av Lurifax »

Ojojoj ...

Får mig att tänka på Peps Perssons Maskin nr 2.
"Generatorn genererar, kondensatorn kondenserar,
Ja , där är lampor som lyser, ventiler som pyser,
kylare som fryser det dammar så du nyser"
Ett av den svenska musikhistoriens mästerverk.

Och det här är ett mästerligt jonglerande med koppartråd!
Jag blir trött bara jag ser det. Men också imponerad. :)
holst

CU@C4
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av Lerxzt »

Sicken maffig rackare :) Föredömligt förbättrad och även riktigt snyggt utfört! Hatten av :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av John Lindbom »

Hej och tack!
Studerandet av referenser för att försöka lista ut var alla ledningarna skulle gå tog nog lika lång tid som byggandet. http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... ndensator/
Troligen har jag nog missat några ändå. Ovanstående länk hittade jag inte på någon Google sökning av Kondensatorn. Ligger på Scalemodels.ru. Går man in där och skriver in namnet på det objekt som man vill ha info om så kommer det upp en eller flera utmärkta promenera runt sidor, främst på ryska objekt.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av Göran »

När jag först såg rubriken så trodde jag faktiskt att det typ rörde sig om en kompressor eller dylikt och att du postat inlägget i fel forumsektion. M.a.o. så hade jag ingen aning om att förebilden existerade. Det är en imponerande arbetsinsats som ligger bakom det goda slutresultatet.

Mvh
Göran
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av John Lindbom »

Jodå, det är en atomgranats skjutande kanon som byggdes i 4 exemplar som svar på USA:s Atomic Annie. De byggde en till med ännu längre eldrör och grövre kaliber, 2B1 Oka. När Oka och Kondensatorn visades upp på militärparader i Moskva trodde väst att det bara var attrapper. Förhoppningsvis så släpper Trumpeter Oka också. Bäst att börja slakta tv- och radioapparater.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av Urban Gardini »

Detaljeringsporr de luxe...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av magnusf »

Ytterligare ett ryskt vapen där det inte råder någon tvekan om när man står i fel ände av det :) ! Snacka om creepy design. Verkar ha varit en och annan del att limma på det här bygget, snyggt John!

Hälsningar

Magnus
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: 2a3 Kondensator 2p

Inlägg av M-eson »

Fantastiskt bygge och ännu en historielektion för mig. Hade ingen aning om att de existerade och bara en vag kunskap på USA:s långskjutande kanoner och atomartilleri. Naturligtvis hade andra sidan sådant.
Kalla kriget pressade fram den ena hemskeheten efter den andra. Stötte på den här av en slump för ett par år sedan genom en bok
https://en.wikipedia.org/wiki/Davy_Croc ... ar_device)

Jag har av olika anledningar sparat stumpar av koppartråd i olika tjocklek, nu vet jag vad jag kan ha dem till :D
/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar