Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken - Klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken - Klara!

Inlägg av Björn Fransson »

Hittade ett gäng gamla Flygvapennytt från runt 1980 och hittade en klassisk bild där en rote Draken identifierar en Tu-22M Backfire och därmed tar de första färgbilderna (i Väst) på den då alldeles nya och på alla sätt skräckinjagande bjässen. Alltså den här bilden, fast i färg:

Bild

Backfiren är en gammal favorit från förr, och jag har varit sugen på att ta tag i Trumpeters i 1/72 länge nu, men varit lite avskräckt av både storlek och antal delar. Men den här bilden fick mig över kanten... :) Så det blev ett inköp tidigare i somras. Dessutom kan jag kanske genom detta bygge dementera eventuella rykten om att jag inte längre skulle bygga i 1/72. :)

Bild

Det är en lite udda känsla, storleken är som en 1/32:a, så en 1/72-cockpit känns pytteliten. Lade till utskjutningshandtagen (de röda) och lite extra detaljer i taket (som inte syns här). I övrigt är allt ur lådan, vilket på det stora hela funkar bra.

Bild

Bild

Modellen har runt tio år på nacken. På den tiden var passformen inte alltid klockren på Trumpeters modeller, vilket den ju är nu. Och det krävdes en del våld, superlim och spackel för att få ihop framkroppen. Så här stor var skarven innan jag fick ihop den:

Bild

En annan skillnad mot nya Trumpeter är plasten. De flesta sprues är av typ Tamiya/Hasegawa, alltså en lite hårdare plast än t ex Airfix och nyare Trumpeter/Hobbyboss. Kroppen däremot, är uppdelad i fram- och bakkropp som delats på mitten båda två med skarven på sidorna. Dessa fyra delar är gjutna i en stenhård plast, som mest påminner om gamla Monogram. Antagligen för stabilitetens skull, men det är inte enkelt att arbeta med dem.

Skarven mellan fram- och bakkropp är dessutom minst sagt klen:

Bild

Har läst om andra byggen där kroppen spruckit, så jag lade in en förstärkning. Här syns också lite av den långa kampen med skarven på sidan. Nitarna har fått återskapas en efter en...

Bild

Valde att montera vingarna efter målning. Dels för att förenkla målningen, dels för att göra modellen lite mer hanterbar. Så jag skar upp en skåra i vingarna så att de går att stoppa in efteråt:

Bild

Sedan var resten inte så svår att få ihop. Lite meck vid luftintagen, men inget som inte gick att få ihop med lite slipning. Här är vingarna torrpassade för att få en känsla för storleken.

Bild

Som alltid när det gäller Trumpeter/Hobbyboss finns ett antal uppenbara felaktigheter, slarv i researchen. Tydligast är att frontrutans nederkant har fel form, den bakre delen är rak istället för att gå något uppåt. Detta justerades med spackel och en del slipning. Ytterligare slipning krävdes för att få huvens främre del att sitta snyggt.

Bild

Men sedan var det dags för primer. Och därefter lite mer slipjobb på skarvarna på sidan... Men till slut var det klart.

Bild

Men det här var ju ett dubbelbygge, var är då den där Draken? Var lugn. Här kommer den, det är förstås Hasegawas. Petade in en Aires-cockpit och karvade loss rodren. I övrigt ramlade den ihop snällt och fint. Har man byggt sju-åtta stycken är det ganska lätt att få ihop den. Och jämfört med Backfiren var det rena semestern. :) Här får man för övrigt en känsla av storleksskillnaden:

Bild

Dags att måla. Grundade hela modellen med ett lager av Tamiyas vita primer och fortsatte med pre-shade och mer vitt från Mr. Paint. Och här är vi nu:

Bild

Upptäckte just att huvudställsluckorna tydligen alltid är stängda, á la Viggen. Lyckligtvis passar de riktigt bra. På undersidan syns även att jag anpassat det för en robot. För tro´t eller ej, Fransson ska köra med last! Modellen skickar med två AS-4 som den föreslår ska monteras under vingarna, men jag nöjer mig med en som kommer att sitta halvt infälld under kroppen.
Senast redigerad av Björn Fransson den 17 dec 2019, 18:34, redigerad totalt 2 gång.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Lurifax »

Mäktigt, mastigt och mustigt. Som en gigantisk biff på grillen. Som en alldeles för stor cognac. Som ett rea med 50% på allt i en modellaffär. Som en stor backfire-dry martini med en lite drake som oliv.

Eller för att citera Edvard Blom "allting gott och alldeles för mycket". :D
holst

CU@C4
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Lennart 12 »

Intressant upplägg Björn, och snyggt så långt i vanlig ordning. //Lennart
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Janne.S »

En Backfire på min ära.... Tur den inte finns i 1/48 :P
Tjusigt som alltid!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, kul att höra! :) Allt är för övrigt målat även på ovansidan nu, bilder kommer strax.

Holst: Det där var nog den vackraste beskrivningen av något av mina pågående byggen som jag någonsin läst! :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Björn Fransson »

Så var även Backfirens ovansida målad. Eftersom förebilden ska avbildas som den såg ut runt 1980, när den var relativt ny i tjänst, blir det inte så vädrat denna gång:

Bild

Och jo, även vingarna är målade, men jag väntar in i det sista med att montera dem eftersom den blir väldigt mycket mer hanterbar så här.

Även Draken har fått lite färg på sig:

Bild
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Andre B. »

Imponerande stort och snyggt bygge. Nästan så man undrar om landningsställen kommer att klara vikten?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Björn Fransson »

Andre B. skrev: 14 aug 2019, 17:04 Imponerande stort och snyggt bygge. Nästan så man undrar om landningsställen kommer att klara vikten?

Vänligast / André
Berättigad fråga, men det är rejäla doningar. :) Dessutom är den faktiskt inte så tung som man skulle kunna tro - trots att den drog en hel del nosvikt. Men det är mycket luft i kroppen...
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Stellan »

Finns ju en sådan däringa manick på flygmuseet i Riga. Stor som ett as. Måste känts som att flyga bredvid en dinosaurie när de flög ikapp den där.

Det blir inte uppfällda ställ och montering på pinnar då, så det ser ut som på fotot?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev: 15 aug 2019, 14:02 Finns ju en sådan däringa manick på flygmuseet i Riga. Stor som ett as. Måste känts som att flyga bredvid en dinosaurie när de flög ikapp den där.

Det blir inte uppfällda ställ och montering på pinnar då, så det ser ut som på fotot?
Ja, den är brutalt stor. Och ändå en dvärg jämfört med Tu-160! Funderade på dioramatanken, men dels var det lite synd att släppa cockpiten och ha allt stängt (den blir mest stor och lite en aning då, det behövs något som livar upp), men framför allt skulle en åtminstone någotsånär skalaenlig motering på pinnar och platta bli typ storleken av ett normalt skrivbord. Och det får nog vara, den blir svår att förvara som det är.

Däremot vore det kul att komplettera med den andra Draken i roten, men där har jag inte lyckats klura ut vilken individ det var - vilket man väl i och för sig kan låta bero, och bara välja ett nummer. Så vi får se om den dyker upp den med. Dock knappast redan på AIM...
Skriv svar