Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken - Klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av magnusf »

Ett riktigt kul projekt Björn, och vilken bjässe, som många andra redan skrivit så måste det ha varit lite skrämmande att närma sig den i lufthavet! Var kom 35:an från och vilken maskin var det?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev: 16 aug 2019, 13:26 Ett riktigt kul projekt Björn, och vilken bjässe, som många andra redan skrivit så måste det ha varit lite skrämmande att närma sig den i lufthavet! Var kom 35:an från och vilken maskin var det?

Hälsningar

Magnus
Ja, det är ingen liten sak... Jag har grottat lite i 35:an, man kan tydligt se att det står 11 på fenan, och det syns också på nosen att det är en 35F1. Och när jag konsulterat diverse listor har jag genom uteslutningsmetoden kommit fram till att den enda 35F1 som hade en 11 på fenan och som var i tjänst runt 1980 var F 16-11, 35451, vilket ju också känns logiskt med tanke på att detta var ett möte över Östersjön. Tyvärr verkar den inte ha haft F 16-emblemet på fenan, lite synd.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av magnusf »

Trist med F 16, jag var helt säker på att för att närma sig en Tupolev så modigt så var 35:an från Skånska flygflottiljen på Barkåkra :) ! Nåja, kan ju varit en utbytespilot...

M
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Henrik R »

Apcoolt tema Björn. Alltså tänk en Backfire i 32! Ohh snacka om julafton det hade varit :-)¨
Hur som helst ser det kalas ut i sann fransson-anda!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Anders.Edblad »

1/72 med påhängd last!!!!
Snygg början på båda modellerna.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Björn Fransson »

Så har jag jobbat vidare med båda. Draken har fått färg även på ovansidan. Mr. Paint även denna gång (huga!), den olivgröna var helt uppåt väggarna, så jag har mixat en massa olika nyanser tills det såg hyfsat ut (be mig inte skriva ner receptet). Den blå, däremot, var klockren direkt ur flaskan. Arbetsfördelningen för de båda färgerna i tid var väl typ 90-10.

Bild

Backfiren har ett gäng hjul att måla...

Bild

Draken tillsammans med Kitchen-roboten. I samma skala, alltså!

Bild

Båda två efter kompletterande målning på ryssen, dekaler och wash. Trumpeterarket innehöll inte en enda stencil för själva flygplanet, däremot massor för robotarna. Jag har letat igenom de bilder på M2-Backfiren som finns på nätet i jakt på stenciler, men utan resultat. Det ser tomt ut, alternativt är de så små att de inte syns. Så hellre än att slänga dit femtio felaktiga stenciler på känn och få dem fel, lät jag bli och körde på lådans dekaler som de var. Stenciler i 1/72 är för övrigt inte alltid av godo, de blir lätt överdimensionerade och tar över.

Bild

Snart bara slutmonteringen kvar. Förhoppningsvis blir allt klart i tid till AIM.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Stellan »

Ser otroligt fint ut. Ball att se storleken dem sins emellan.
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av MartinN »

Härligt bygge Björn!

/M
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Lennart 12 »

Verkligt snygga modeller som vanligt Björn. Intressant med Backfire var ju att Ryssarna" inte ville ta med dem då man räknade strategiskt bombflyg från början, man påstod länge att det var ett jaktplan :) //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbelbygge i 1/72 tema "Fredens hav": Tu-22M2 Backfire och J 35F1 Draken

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, alla!

Lennart: Intressant, det kände jag inte till! Konstruktionen är ju faktiskt lite som ett uppförstorat jaktplan, som en blandning av MiG-23 och MiG-31. Tu-128 (Fiddler) är ju faktiskt ett jaktplan som inte är så mycket mindre. För övrigt släppt av Trumpeter tidigare i år, självklart inhandlad och förhoppningsvis på ett byggbord någonstans i Närke senare i höst. :)
Skriv svar