Lockheed...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Åh, trevligt att se en bild Björn. Verkligen en snygg Starfighter!
Roligt att se en norsk med. De modeller man ser har ju oftast västtyska förebilder...

Lade annars vantarna på Revell's utgåva idag vilken är rätt lik Hasegawa's F-104G. Skillnaderna man noterar är att Revell ger möjligheten att bygga en Starfighter med öppna luftbromsar och att den har en lös nos.

IMG_20190815_190056_027.jpg
IMG_20190815_190056_027.jpg (52.62 KiB) Visad 6935 gånger

Cockpit är likvärdigt detaljerad med Hasegawa's där Esci/Italeri har dekaler. Raketstolen i Esci's och Revell's utgåvor har bälten vilket Hasegawa utelämnat.

Både Revell och Esci har "gälar" på undersidan vid nosstället vilket Hasegawa saknar. Hasegawa har gott om antenner vilka dock lätt blir förstörda när man putsar limskarven.

Hjulhusen för nosstället är detaljerade på alla tre men Revell har ett par tråkiga utkastarmärken. Esci hjulhus för huvudlandningsställer saknar märkligt nog närmast detaljering. Luckorna är dock detaljerade på alla tre modellerna.

Den mest avgörande skillnaden är annars bakroppen på Hasegawa's F-104 vilken har den bästa detaljeringen. Särskilt om man önskar bygga en tidig, omålad och polerad Starfighter.

Prisvärdast så här långt känner jag Hasegawa's är tätt följd av Esci/Italeri. Revell's utgåva känner jag är för dyr för att konkurrera riktigt. Den har dock en rätt fantastisk bygginstruktion i tidningsformat, fyrfärgstryck och är tryckt på blankt papper.

Synd att Revell inte lade ner lika mycket energi på dekalerna (med förebilder från fyra stycken maskiner målade i "Norm -83" kamouflage). Varför gjorde man inte som Hasegawa här och gav möjlighet för även ett "Norm -62" bygge liksom en "Marineflieger" i Norm -76? Eller för den delen en norsk eller dansk maskin?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Den stora skillnaden när det gäller detaljering mellan Revell, Esci och Hasegawa är som nämnt bakroppen på Hasegawa's F-104. Den är som gjord för lite snygg "NMT målning".

IMG_20190815_185948_198.jpg
IMG_20190815_185948_198.jpg (30.1 KiB) Visad 6934 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lockheed...

Inlägg av Björn Fransson »

Revell och Hasegawa är fascinerande lika, partiet runt vingar och luftintag ser ju faktiskt identiskt ut på bilderna!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Jag provade delarna mot varandra. Och med lite god vilja så kan man nog säga att de passar. Tycker dock att det är synd att man i ett så tidigt skede måste montera landningsställen. Det gör det svårare att sedan måla modellen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Har haft lite problem med ögonen den sista tiden. Men i kväll orkade jag sitta en stund med glasögon och förstoringsglas.

Det första jag märkte är att Revell's cockpit är för bred för att få plats. Så det blev att fila till sidorna för att på den på plats. Och för att underlätta torrpassning fick jag limma fast lite styrande "gjutstammar". Kan väl säga att jag blev föga förvånad när det visade sig att även Hasegawa's cockpit visade sig vara för bred... *s*

IMG_20190905_012507_725.jpg
IMG_20190905_012507_725.jpg (43.49 KiB) Visad 6699 gånger

Båda instrumentbrädorna är väl detaljerade men Hasegawa's är gjord av klarplast vilket ger lite utrymme för extra fin detaljering. Jag målade baksidan grön, maskade av radarskärmen och målade sedan framsidan grå. Finns lite dekaler som skall dit. Blir nog ett jobb med "Microsoft Sol".

Har även fyra raketstolar att måla upp. Blir lite finmålning där. Känner lite för att stoppa i en resin stol med bälten och allt. Vi får väl se vad som händer.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lockheed...

Inlägg av Lennart 12 »

Tråkigt med dina ögon , hoppas det löser sig ?

Knepigt med så dålig passform, men inte helt ovanligt. Blir intressant att se fortsättning på bygget. Det är ju ett vackert flygplan i vilket fall.
//Lennart

http://wp.scn.ru/en/ww3/f/60/45/2

Bild
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Tack Lennart,
Har drabbats av både dubbelseende och sett suddigt. Svårt att bygga och måla utan ögon. Vi får hoppas att det bara är något tillfälligt. Hade tänkt ta med något till AIM i Göteborg men utan syn så blev det inte riktigt som jag tänkt mig.

Ja, Marineflieger'n är särskilt snygg. Esci'n är väl nära tid för dekaler. Har lite målning kvar bara. Men de andra två skall ju ha lite samma färger så den får nog vänta en stund till.

Att samma delar passar illa på både Hasegawa och Revell's utgåvor säger väl något om hur någon kopierat någon... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Nu när det börjar bli ljust igen så har jag kunnat bygga och måla lite igen. Februari var en mörk och tröttsam månad. Av ett tänkt P-51D gruppbygge på Britmodeller blev det inte mycket av.

Men nu fick jag med vårsolens hjälp lite energi att ta tag i lite gamla byggen. Min Esci/Italeri Starfighter har fått lite mer färg.

20200325_195927.jpg
20200325_195927.jpg (1.08 MiB) Visad 6125 gånger

Noskonen målades i RAL 76. Luftintagen fick lite svart färg. Och glasfiberpanelen strax bakom cockpit fick sin beiga färg. Naturligtvis hade jag glömt bort att det fanns en till panel på undersidan som också skulle målats beige. Huven fick ett dopp i future innan målning. Och det roligaste målningsjobbet, de "orangeglow" målade fälltankarna på vingspetsarna blev rätt lyckade med lite tonad grundmålning i vitt och gult. De blektes ju rätt hårt av solen på ovansidan.

Nu handlar det om att måla huven och hjulen. Med raketstolen väl på plats så kanske den här modellen blir klar i år? *ler försiktigt*

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Ett trevligt paket från Alfa Hobby anlände med posten idag...

20200402_191410.jpg
20200402_191410.jpg (2.66 MiB) Visad 6038 gånger

Så nu med lite "Gelbolive" i en mer riktig nyans kan jag äntligen måla lite riktigt Luftwaffe kamouflage!

Den grå färgen är till min F-106. Lite kul är att när jag nu kan jämföra med något som skall vara ADC grå så är Tamiya AS-18 rätt lik AK 2146 (Fs 16473).

Tack för hjälpen.med färgen Magnus! :)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Lockheed...

Inlägg av Henrik R »

Tyska Starfighters är klart snyggaste när det gäller målningsalternativ. Funderar på om nästa bygge kommer bli en 2 sits tysk.
Mycket snyggt så här långt, hoppas ögonen börjar bli bättre nu.
Skriv svar