Lockheed...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Var ju på Svedino's Bil o Flygmuseum i Ugglarp härom dagen. Förutom att man fick lite inspiration av alla flygmaskiner där så kom jag även hem med en modell. Hasegawa's F-104G Starfighter...

IMG_20190731_230335_888.jpg
IMG_20190731_230335_888.jpg (64.74 KiB) Visad 7115 gånger

Det är rätt svårt att vara oberörd av Lockheed's Starfighter. Oavsett om man sett den i "The Right Stuff" eller lågsniffande över hustaken i verkligheten. Och det har getts ut ett antal modeller i 1/72 genom åren.

https://www.scalemates.com/products/rev ... tarfighter
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Har ju byggt ett antal Västtyska Starfighter's genom åren. Airfix gamla utgåva har jag alltid tyckt om även om den krävt sitt när det gäller passform och tillhörande sliparbete.

Även Matchbox hade en utgåva som jag tyckte var rätt trevlig att bygga för nu väldigt många år sedan.

Revell har gett ut en Starfighter som sägs vara väldigt fin. Den har varit svårt att få tag i ett tag men gavs ut på nytt igen för något år sedan. Och jo, jag har haft mina ögon på den där modellen ett tag.

Men den jag haft liggande sedan några år tillbaka i brist på dekaler är Esci/Italeri's utgåva som jag tycker är väldigt fin än idag.

IMG_20190731_231823_844.jpg
IMG_20190731_231823_844.jpg (25.79 KiB) Visad 7114 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Och det fina med Hasegawa's utgåva var de två dekalarken som medföljde. De ger valmöjlighet till att bygga inte mindre än sju olika maskiner. Tre italienska och fyra tyska. Så nu har jag även dekaler till min Esci "Marineflieger"...

IMG_20190731_230444_678.jpg
IMG_20190731_230444_678.jpg (81.89 KiB) Visad 7113 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lockheed...

Inlägg av Lennart 12 »

Starfighten är speciell i alla hänseenden tycker jag, verkligen en Blixt Gordon" skapelse . Såg två st från tyska marinflyget över Nordsjön en gång, och det glömmer jag aldrig, framförallt ljudet . Blir intressant att se ditt bygge .//Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Såg dem bara på avstånd ute på Nordsjön. Men nere i Bayern så snuddade de hustaken i rätt hög fart. Det var ju många haverier med dem i Tyskland men det verkade inte betyda att de tyska Starfighter piloterna inte vågade testa gränserna...

"Marineflieger'n" är väl i det närmaste klar. Skall bara bestämma mig för vilken ljusgrå färg jag skall använda till nosen eller helt enkelt låter den bli vit.

Tänkte låta Hasegawa's utgåva bli en trefärgad Luftwaffe Kärra. Blir intressant att måla den...

Tack för orden Lennart! :)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Har lite funderingar rörande nosen på Starfighter'n. Instruktionen säger Gunze H74, typ "Duck Egg Green". Jag har oftast målat den vit men det var typ för trettio år sedan. Vill minnas att de skall vara typ ADC Grey (FS 16473). Samma färg som F-106 målades i. Efter att ha tittat på lite bilder så undrar jag om inte Tamiya AS-5 (RLM 76) skulle kunna fungera. Den är ljust blågrå. Möjligtvis så skulle Tamiya AS-18 eller AS-29 fungera med. Gillar ju Tamiya's sprayburkar...

https://www.pinterest.se/pin/385831893053293405/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Har börjat plocka med Hasegawa's Starfighter. Det var en del gjutskägg att putsa bort liksom rätt många gjutstammar att kapa med tången på en del delar. Plasten är ju lite hårdare än exempelvis Airfix vilket kräver mer jobb. Inte minst för att snygga till delarna.

Modellen har fler delar men känner inte att den på något avgörande sätt är bättre än Esci/Italeri's Starfighter. Den kräver mer "torrpassning" och det är väl resultatet där som avgör om det i slutändan blir en bättre modell än Esci/Italeri eller för den delen Revell.

Köpte annars en burk Tamiya AS-6 "olive drab". Tonen på burklocket såg bra ut avseende Luftwaffe "gelbolive". Ur burken kom dock en grönare nyans. Så mitt sökande efter en bra "gelbolive" går vidare...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lockheed...

Inlägg av Björn Fransson »

Fast på det stora hela är det en väldigt trevlig modell. Dessutom skapad på den tiden då modelldesigners inte tyckte att Matchbox var en ledstjärna när det gällde paneldiken i 1/72. Kan bli väldans fin med relativt lite jobb.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Björn Fransson skrev: 14 aug 2019, 20:31 Fast på det stora hela är det en väldigt trevlig modell. Dessutom skapad på den tiden då modelldesigners inte tyckte att Matchbox var en ledstjärna när det gällde paneldiken i 1/72. Kan bli väldans fin med relativt lite jobb.
Ja, ser fram mot att jämföra den även med Revell's utgåva. Annars gillar jag att den har två "raketstolar" liksom att det nog är den första modellen med djup för en riktig ebk. Cockpit ser bra ut med...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lockheed...

Inlägg av Björn Fransson »

Det är som sagt en väldigt trevlig modell, här är min. Ett av mina egna favoritbyggen, och nog en av de bästa modellerna jag byggt om man ställer det i relation till tiden som det tog:

Bild

Fler bilder: http://bjornsmodeller.blogspot.com/sear ... ighter?m=0
Skriv svar