gummilarvfötter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

gummilarvfötter

Inlägg av antesyd »

Som flygbyggare har jag hamnat på lite okänd mark. Har bara byggt en Strv-103 förut och då vad det lätt att få ihop banden. Nu bygger jag en Academy Merkava 3 och har ett litet hel***te.. Försökte med att hetta upp en skruvmejsel och smälta "piggarna", men inget händer. Testade att värma hela bandet för att få allt att smälta ihop, inget händer förutom att det stinker. Nu testar jag superlim, får se hur detta går.

Vad gör ni? Är det alltid samma sak med banden om de är av vinyl/gummi eller är Academy speciella? Har en Tamiya (M60A1) och en RFM-model(Abrams M1A1) på G. Är det samma skit då med?

//André
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: gummilarvfötter

Inlägg av Göran »

Hej

Finns tyvärr ingen enkel lösning på ditt problem, misstänker jag. Ett vore att köra med häftstift, vilket säkrar banden, som kan placeras på insidan av "kjolen" där de inte syns. Problem med gummi/vinylband överlag är att dessa monteras som en vanlig gummisnodd vilket ökar trycket på hjulen. I värsta fall så går antingen larvbanden av eller så ryker något av hjulen p.g.a. trycket. Så finns det tid/ambition så är det bästa, enligt mitt tycke, att investera i separata larvband exempelvis av märket Fruilmodel.

Lycka till
Göran
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: gummilarvfötter

Inlägg av Plasticbattle »

If there is a sprue part included, try cementing it to itself. Some of the rubber/vinyl have a polystyrene content today and can actually be cemented with the same glue as the plastic. They dont react to heat like the older tracks did.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: gummilarvfötter

Inlägg av antesyd »

Jag stämplade ihop banden med lite superlim under för att hålla ihop. Fungerade kanon. Med lite pigment på syns det inte ens. Ska testa det på M60A1-tanken som kommer sen...

//Tackar, André
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: gummilarvfötter

Inlägg av Göran »

Re André

Kul att det fungerade. Tänk dock på det blir svårare att dölja häftstiften på M60:an då denne saknar "kjol" (eller vad det nu heter på pansarspråk).

Mvh
Göran
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: gummilarvfötter

Inlägg av antesyd »

Får hoppas att Tamiyas band reagerar bättre på värme eller lim än Academys...
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: gummilarvfötter

Inlägg av Björn B »

För feta olimbara plaster använder jag denna: https://www.clasohlson.com/se/Superlim- ... ics/34-771
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: gummilarvfötter

Inlägg av antesyd »

Ska kolla efter den
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Skriv svar