Robotbåt..

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 jul 2019, 17:23
Namn: Johan

Robotbåt..

Inlägg av Johan »

Det existerar mig veterligen inget etablerat kit av en robotbåt på marknaden idag, så vad gör man då om det fartyg man vill bygga inte finns att tillgå?
Jo man bygger det själv såklart.

Projektet påbörjade för ett par dagar sedan och gör nu stadig fart genom vattnet!
Jag har ingen tidigare erfarenhet av scratchbyggen i den bemärkelsen som det finns flertalet mästerliga exempel av på detta forumet redan. Men jag kan CAD och jag har en basic 3D-printer vilket kommer utgöra grunden för skapandet av detta ikoniska svenska örlogsfartyg.

Sedan tidigare har jag endast lyckats med "enklare" modeller av ubåtar och Visby-klass korvetter, robotbåten kommer säkerligen att presentera nya utmaningar.

Projektet påbörjas med det viktigaste.. ett skrov!

Bild

Fler och fler detaljer läggs till, men med baktanken att det skall kunna printas med gott resultat.

Bild

Brygghuset har en till synes simpel struktur men medför ett par komplikationer vid skapandet i CAD. För övrigt tror jag att ett bättre resultat kan komma att uppnås om relingen på signalbryggan byggs separat med Plasticard, ett material som för mig är hittills oanvänt i tidigare projekt.

Bild

Efter ett kortare letande på nätet kunde jag inte hitta en aftermarket Bofors 57:a så det blir väl helt enkelt lättare att bygga en egen..

Bild

Sätter man samman de olika komponenterna börjar det faktiskt att likna den tänkta slutprodukten!

Bild

Viss avvägning kommer behöva göras utifrån vad som är rimligt att printa ut och vad som behöver scratchbyggas ordentligt.

Nedan är ett par tidigare projekt som kan ge en fingervisning för vad som kan uppnås med nästan endast printade delar (och mycket slipande)

Bild


Tar mer än gärna emot tips och tankar!



//Johan
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Robotbåt..

Inlägg av Stellan »

Vet inte var du bor men du kan ju alltid besöka Ystad på Gålöbasen, den drivs ju av en förening. HMS Västervik ska ligga i Karlskrona. Perfekt för detaljstudier.
Stellan Schroeder Englund
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Robotbåt..

Inlägg av Jan Gaude »

Per Brännström i vår förening har byggt den här fantastiskt fina HMS Spica i skala 1:37. Han har använt originalritningar till hjälp när han byggde fartyget. Ett helt fantastiskt bygge!!!
Här en länk om hans bygge på modellbygge i fokus: https://modellbygge.ifokus.se/discussio ... t-om-hobby
Bild

Vilka fina och läckra byggen du gjort!!!
Dom får du gärna lägga in fler bilder på...😃

Mvh / Janne
http://ipmsuppsala.se/nyheter/
Senast redigerad av Jan Gaude den 13 jul 2019, 23:30, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Robotbåt..

Inlägg av magnusf »

Häftigt Johan, det här följer jag med stort intresse!

Vad är det för programvara du ritar i? Och vilken skala siktar du på?

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Robotbåt..

Inlägg av Joakim Hultman »

Det där verkar ju bli mycket häftigt! Imponerande liten samling av tidigare 3D-utskrivna modeller har du också, så det bådar gott inför detta bygge.
Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 jul 2019, 17:23
Namn: Johan

Re: Robotbåt..

Inlägg av Johan »

Stellan skrev: 13 jul 2019, 21:27 Vet inte var du bor men du kan ju alltid besöka Ystad på Gålöbasen, den drivs ju av en förening. HMS Västervik ska ligga i Karlskrona. Perfekt för detaljstudier.
Har faktiskt åkt med Ystad för ett par år sedan från Gålö och Västervik i Karlskrona ligger nära!
magnusf skrev: 13 jul 2019, 23:06 Häftigt Johan, det här följer jag med stort intresse!

Vad är det för programvara du ritar i? Och vilken skala siktar du på?

Hälsningar

Magnus
Ritar i Autodesk Maya, mest för att det är programmet jag behärskar någorlunda i dagsläget.
Det fina med att modellen kommer att vara digital är att jag teoretiskt sett kan göra den i vilken skala jag vill, men för att den ska passa med övriga byggen i skåpet så kommer den byggas i 1:350!'

//Johan
Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 jul 2019, 17:23
Namn: Johan

Re: Robotbåt..

Inlägg av Johan »

Jan Gaude skrev: 13 jul 2019, 22:49 Per Brännström i vår förening har byggt den här fantastiskt fina HMS Spica i skala 1:37. Han har använt originalritningar till hjälp när han byggde fartyget. Ett helt fantastiskt bygge!!!
Här en länk om hans bygge på modellbygge i fokus: https://modellbygge.ifokus.se/discussio ... t-om-hobby

Vilka fina och läckra byggen du gjort!!!
Dom får du gärna lägga in fler bilder på...😃

Mvh / Janne
http://ipmsuppsala.se/nyheter/
Jag har spanat in dem en hel del under 3D ritandets gång faktiskt!
Kopplat till ritningar har jag hittat en hel del hos marinmuseet som sedan sparats och laddats upp i 3D-programmet.

//Johan
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Robotbåt..

Inlägg av AndersR »

Ditt projekt väcker gillande bland Ystads vänner när jag tipsade i deras Facebookgrupp:

viewtopic.php?p=87963#p87963

Gör du versionen som torpedbåt också?

/Anders
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Robotbåt..

Inlägg av Ulf Lundberg »

Häftigt!
Kan man beställa denn som byggsats av dig sen?

Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Robotbåt..

Inlägg av Lennart 12 »

Härligt projekt. riktigt fina modeller du gjort ! //Lennart
Skriv svar