Sommarbygge 1 (2019): Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Sommarbygge 1 (2019): Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Då var det dags att lyfta på täckelset för det första sommarbygget: MiG-21 är en inte helt ovanlig maskin för min del, men märkligt nog har jag aldrig någonsin byggt en MF. Dags att råda bot på det nu:

Bild

Originellt nog börjar bygget med noskonen. Enklast så.

Bild

Sedan plockades resten ihop. Passformen är suverän och detaljeringen likaså. Det här är en av mina absoluta favoritmodeller, om jag bara skulle få bygga en enda modell under tio års tid skulle jag valt den här eller Hasegawas Draken. Hjulhusen fick lite extra kablar, men det mesta finns med i lådan:

Bild

Cockpit försågs med Eduards målade ets. Inte helt lätt att få till samma nyans på det turkosa på de målade delarna, men resultatet blev ändå hyggligt.

Bild

Bild

Sedan primer på resten. Lite meck vid frontrutan krävde mer slipning. Sedan målades huvramarnas insida utifrån.

Bild

Tog en paus i bygget och hämtade lite inspiration på Tekniska museet i Berlin...

Bild

...väl hemma igen målades undersidan:

Bild

Preshade på ovansidan:

Bild

Och här är vi nu. Nu dags för lite olika nyanser av grönbrunt!
Senast redigerad av Björn Fransson den 25 aug 2020, 18:11, redigerad totalt 2 gång.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av Joakim Hultman »

Vackert plan, i DDR-kläder dessutom! :D
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av Lerxzt »

DDR nostalgi.. och du är inte ens lastgammal som en själv Jocke ;)

Snyggt flygetyg Björn :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av magnusf »

Nu blev jag MiG-sugen direkt igen, har givetvis 1/72:an liggande :) !

Antar att du hinner ett öga på Touren också? Vår slovakiske polare känns på gång, det blir en fet etapp idag (fast den slovakiske polaren lär inte vara först över linjen) och det känns betydligt spännande och roligare än på flera år!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Trevligt bygge att följa! Du har en klockren matchande nyans som matchar Eduards PE om du mixar H25 och H46 1:1

Bild
Bild
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Urban: Och det är precis det jag gjort! :)

Hade tänkt använda Mr Paints först, men den är för grön. Så dessa två är perfekta ihop - åtminstone till Eduards ets. Originalen kunde ju variera väldeliga.
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Lysande!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Dags att måla! Först den lite svårhittade grönbruna mixen. Det här är den typ av färg som blir olika i olika ljus och som är svår att fånga på foton. Så var beredda på att den kommer att se annorlunda ut på bilderna.

Östtyskarna målade ju sina maskiner i alla möjliga varianter av grön/brunt. Jag har själv med egna ögon sett en som var mer gräsgrön/rödbrun och dessutom helt blank (och så pass sliten att den inte var ommålad), medan andra är mer olivgröna/ljusgrönbrun. Dessutom ser samma individ (om det nu är det) olika ut på olika foton. Eduard föreslår Gunze H52 för det ljusa, dvs samma som Hasegawa föreslår för den olivgröna på Draken... Och så mycket kan jag säga som att det inte kan stämma. Nåja. Så här blev det i alla fall:

Bild

Sedan en rejäl maskeringsomgång. Kamouflaget är lite märkligt, med omväxlande mjukt mönster, som på vissa ställen övergår till ett kantigt, nästan splinteraktigt kamouflage.

Bild

Och så på med det mörkgröna:

Bild

Sedan dess är det washat och lackat (inte så mycket att visa på bild), så nu är det dags för dekaler. Om någon undrar över den märkliga maskeringen av huven, beror det på att detta inte är den huv jag ska använda, utan en från skrotlådan. Dock vill jag inte måla över den eftersom jag kanske kommer att få användning för den i framtiden. Antagligen inte, eftersom Eduard är frikostiga med huvar i sina MiG-21-utgåvor. Men är man ekorre så är man... :)
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av Göran »

Hej

Oavsett om kulören är den "rätta" eller ej så tycker jag att du har fått fram en spännande och levande finish :) Skall bli spännande och se slutresultatet.

Mvh
Göran
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Sommarbygge 1: Östtysk Eduard MiG-21MF, 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Verkligen läckert målat, och en typisk Fransson patina" ser det ut att bli . Snyggt Björn, i vanlig ordning av dig . //Lennart
Skriv svar