F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Stellan »

Helvetiskt snyggt! Man får lust att göra en buckla i plåten.
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Lennart 12 »

Skulle vara skoj att få se dig bygga och måla en Hustler" Henrik ! Du om någon skulle säkert få liv i det olika metall kulörerna. Finns väl inte i skala 1/32, men 1/48 räcker kanske med just den typen ? //Lennart
Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Tack Stellan. Känslan finns där att buckla den lite! :-)

Lennart, Jag har den där. Men jag tappade lite sugen när jag höll på rista om panelerna. Modellen är ju så stor, det tar tid. Men nån gång så..;-)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Lennart 12 »

Ser jag fram emot :) //Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Den blev klar natten före ARTGOT. Men den följde aldrig med dock. Den fick vila hemma i hobbyrummet. Tyvärr har jag inte alla grejer hemma för att fota den rättvist, så ni får nöja er med några mobilbilder. Hoppas ni gillar den.
Ja just ja, den fick FOD covers runt om. och se upp för nakenhet, blunda om du är under 18 år :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Inlägg av Göran »

Mors

Den där måste väl du vara riktigt nöjd med, eller hur? Skulle jag vara :mrgreen: Mer seriöst så jag är fascinerad av hur pass levande metallfinishen är d.v.s. hur den skiftar nyans. En möjlig delförklaring är fotona i sig. En annan orsak har du redan angett d.v.s. den halvblanka ytan. Men har inte själva basfärgens kulör, i detta fall svart, en betydelse också? Så rent teoretiskt så borde man kunna exempelvis grunda med Alclads gråa primer och efterskugga med svart, för att få fram olika nyanser?

Mvh
Göran
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiskt fin finish , och ett fint bygge i övrigt. //Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Inlägg av Henrik R »

Göran skrev: 11 sep 2019, 02:55 Mors

Den där måste väl du vara riktigt nöjd med, eller hur? Skulle jag vara :mrgreen: Mer seriöst så jag är fascinerad av hur pass levande metallfinishen är d.v.s. hur den skiftar nyans. En möjlig delförklaring är fotona i sig. En annan orsak har du redan angett d.v.s. den halvblanka ytan. Men har inte själva basfärgens kulör, i detta fall svart, en betydelse också? Så rent teoretiskt så borde man kunna exempelvis grunda med Alclads gråa primer och efterskugga med svart, för att få fram olika nyanser?

Mvh
Göran
Tack Göran,
Grejen med detta bygge är att jag inte haft någon annan nyans än polished aluminium, jag har inte kört med massa olika nyanser. JAg ville prova om det var möjligt att få bra liv i modellen utan att göra så. Det funkade till viss del. För att få liv i själva aluminiumet var jag tvungen att tunna ut H77 till 1/100 ungefär :-) och spraya med känsla att inte ligga för länge på samma yta så isopropanolen bränner hål på ytan. H77:an mörkar faktiskt ned ytan en hel del. Så jag kan säga att ytan efter blev en aning för mörk för att jag ska vara nöjd. men det är ju ingen showstopper.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Inlägg av magnusf »

Instämmer i hyllningskören Henrik, tycker mycket om metallkänslan du fått fram. Dessutom ser flygmaskinen rätt ond ut :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge med snygg metallfinish, inte helt lätt efter all spackling.
Kollade även på sista bilden eftersom jag fyllt 18.

Anders E
Skriv svar