GE 44 AC

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Tackar så väldigt mycket Charles" betyder mycket från en modell konstnär" som dig. Jag var medveten då jag började att detta kommer att ta tid anspråk, men det är den typen av byggen jag gillar mest :)


Mycket riktigt Andre, det har moderna faciliteter ombord" resorna kan ju bli långa. En hel del av det elektroniska kontroll panelerna är inbyggda i väggen bakom stolarna. Slå till på N loket vet ja" det tar ju inte alltför stor plats. Jag skall fota min flotta" i H0 av EMD och Ge lok framöver.

Nåväl då är det dags att slipa fronten, så är det bara resten kvar . Ser lite lustigt ut ännu , då det står direkt på botten plattan, men det ger sig då ramen är på plats //Lennart
Bild
Bild
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: GE 44 AC

Inlägg av Andre B. »

Den ser "stor" ut redan i det skedet. Lite månlandarinfluens där med alla "vinklar" för en bättre sikt... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Ur ett annat perspektiv syns det bättre hur stort det är Andre" kabinens takvinklar är inte med. //Lennart
Bild
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: GE 44 AC

Inlägg av MartinN »

Med risk att bli tjatig är det bara att konstatera att det du gör är mycket imponerande, Lennart. Kanske har du redan berättat om det men du nämnde att du skiktlimmar flera tunna plasticardark till den tjocklek du vill ha. Är det för att få det styvare? Och hur gör du när du limmar? Spraylim? Lägger du i press?

/M
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Martin . Precis som du antyder så blir det styvare om man skiktlimmar. Om du för enkelhetens skull tänker dig en kub, så kan du göra den genom att skära till kubens delar, med det mått/ storlek du vill att kuben skall ha, och sedan limma samman dem. Eller så gör du endast kubens utsidor, men då har du en kub med ett tomrum inuti. Men till delar som skall vara stadiga , och ha bra hållfasthet anser jag det bästa är att limma flera samman i stället. Du kan även lägga en bit på insidan av din kub så den håller ut samtliga sidor. Fördelen blir också som te.x med profilerna på hjulupphängningen, att du får bättre precision på varje del genom att göra dem 1 och 1 och limma samman. Du har ju så att säga hela delen gratis när du skurit ut den första profilen, som blir utgångs mall. Och så skall man undvika att skära genom Pc:n , utan i stället lägga ett snitt som går ca 1 tredjedel igenom och så bryta plasten. Lister ribbor och annat som skall vara smala eller tunna däremot, där skär jag direkt. Vet att det finns dem som har problem att skära tunna lister, men om man skär ett snitt utmed hela sin list, lämna sedan ca 1 mm upptill och nertill, och skär ut resten, snitta sedan av listen i över och underkant, då böjer den sig inte. Vilket är vanligt med tunn pc. För att hålla samman skiktlimmade delar använder jag klämmor och limknektar. Jag använder Tamiyas flytande plastlim, den tjockare varianten med vit kork, och till mindre delar det två olika ,med grön kork som är mer tunnflytande. Nackdelen med den vita varianten är lukten, speciellt då man limmar stora ytor.
//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Här är en bra sida Andre " På det olika utvecklings faserna av loktypen . //Lennart
http://trainiax.net/mephase-geac4400cw.php
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Håller på att bygga broms stag med broms ok. Bromsarna är pneumatiska, men av vanlig hävstångs typ. Anledningen till två luft ventiler är att en är för att bromsa, och den andra för att släppa dem. För att undvika överhettning . Sista hjul paret på varje har dubbelverkande ok. Det dynamiska bromsarna är enkelt" uttryckt är en elektrisk konstruktion, har till uppgift att dämpa effekten av generatorn" som i sin tur tar ner motorns effekt, innan man använder hjulbromsarna. Stag och ledningar på insidan bygger jag innan jag gör delarna på ovansidan av varje drivenhet. //Lennart
Bild
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: GE 44 AC

Inlägg av tiking »

You Lennart are one mad scientist with a twist of utter genius. Helt fantastiskt hur du gör saken att se så lätt ut. May I ask what you are using to make all those clean cuts?
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Ha ha ha, thank you Charles! I use my old friend "Yellow knife, for every cut and every build I make. And my ruler" Nothing else.Just change blades, now and then.It have been a bit shabby by the years ,but still working very well. //Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Ser bra ut när det kommit på plats //Lennart
Bild
Skriv svar