GE 44 AC

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: GE 44 AC

Inlägg av Andre B. »

Börjar bli tid att fixa lite järnvägsräls till den där att stå på. Finns det att hitta i berörd skala eller... ?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Tror att det finns i skala 1/35 Andre" . Men delarna är inte monterade ännu, väntar till jag sprutmålat det hela. Har i vilket fall byggt delarna mellan ram och boggie färdigt. Så nu är allt rakt och i rätt höjd. Ramen vilar ju på ett antal fjädrande plattor, som i sin tur är monterade i det mindre ramverket som är svetsat i boggien. Kommer sedan att borra hål i lokets underrede och göra tappar av 10 mm rundstav för infästning i underrredet. När jag byggt tankarna så skall jag sprutmåla underrede och boggiedelarna.En liten jämförelse med ett ES- 44 i H0, samma loktyp fast äldre. //Lennart
Bild

Bild

Bild
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: GE 44 AC

Inlägg av tiking »

Amazed!!!!!! I bow to the scratch build model king!!!
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Thank you very much my friend :) //Lennart
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: GE 44 AC

Inlägg av AndersR »

Andre B. skrev: 29 aug 2019, 15:29 Börjar bli tid att fixa lite järnvägsräls till den där att stå på. Finns det att hitta i berörd skala eller... ?

/André
Trumpeter har en sats, German Railway Track 900mm.
Spårvidden är 42mm och den motsvarar den standard gällande rälsvikt och har träsyllar som gällde under WW2.
Skall man spegla dagens standard är det nog enklare att "spika" egen med moderna syllar och tyngre räl, för uppställning duger den doch gott.

Bild

https://www.hannants.co.uk/product/TU00213

/Anders
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: GE 44 AC

Inlägg av Andre B. »

Vad har du för spårvidd på ditt lok Lennart? Börjar bli tid att lyfta på motorn snart?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för tipset Anders, det där blir perfekt att ställa loket på .

Jag har 42 mm spårvidd Andre . Skall egentligen vara 41mm som motsvarar normalspår (1435mm / 35 = 41 ) vilket man även har i Nordamerika.
Men den mm extra gav bättre proportioner . Det är ju inte helt ovanligt att man får kompromissa med vissa mått på skala modeller, i förhållande till originalet.

Det dröjer ett bra tag innan motorn kommer på plats .

//Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: GE 44 AC

Inlägg av Henrik R »

Det är så ballt det där Lennart. Alltså finns det någon begränsning kring detaljer när du bygger? Jag tänker på t.ex fotoets, gör du egen sådan också? Eller du kanske inte använder fotoets när jag tänker efter.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock Henrik. Har aldrig funderat i det banorna, försöker koncentrera mig på hur en detalj, eller detaljer ser ut, och så göra likadant med Pc. Hittils så har det funkat, men stöter jag på patrull så funderar jag ett tag till, jag har så svårt för att ge upp . Men ets använder jag inte, men hade gärna haft till kylar gallrerna om inte annat. Men jag har en ide om hur det går att göra dem utan ets :)


En sneak peak" Andre! Blir lite häng på ramen för motorn är så pass tung, men del löser sig då bränsletanken är på plats.
Motorn passar perfekt , och så skall turbo laddarna flyttas till framkant och en bit upp.
Har även knåpat färdigt hytten.
//Lennart
Bild
Bild
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: GE 44 AC

Inlägg av Göran »

Det skall bli riktigt intressant att se hur även målningsarbete framskrider framöver, för i mina ögon ser jag inte ett lok i första hand utan ett monster som bara tigger om att bli hårt vädrad.

Mvh
Göran
Skriv svar