Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Vänner! I ärlighetens namn så är det kanske inte riktigt lika perfekt som det förefaller om man tittar riktigt nära...

För att svara på era frågor så GÅR det att göra ännu mindre (se bild på 1/144-MiG:en nedan) men då blir det så otroligt känsligt för att man får till centreringen. Det är det som "ramen" runt är till för, den lämnar man på plats när man byter masker för att få till utlinjeringen. Det är dock inte helt enkelt att få en ny mask på plats (de är klibbiga och fastnar i tid och otid bland annat) och utlinjeringen på siffror/bokstäver är kanske bara några tiondelar vilket gör det hela lite extra pilligt. Har man transparenta masker (som filmen jag INTE använde den här gången) så kan man se lite bättre hur man hamnar, med tejpmasker är det rätt blint.

Bild

Bild
Notera att dessa skar jag inte själv, Mal Mayfield i England gjorde dessa åt mig efter att jag ritat dem. Jag vet att han har en annan maskin som är för yrkesmässigt bruk och jag misstänker den är något snäpp bättre än min Cameo!

Det finns en nedre gräns för hur knixigt det får vara där maskinen slutar att skära snyggt, maskinen är inte mer avancerad än en gammaldags pennplotter som matar mediet med rullar och där "pennan" sitter på en vagn som går vinkelrätt mot mediets matningsriktning. Pennan är naturligtvis ersatt med en liten vass svivelkniv och hur den klarar av att svänga runt tighta radier påverkar mycket. Jag hade svårt att skära små figurer som bestod av raka streck (se bild nedan för bokstaven "A" på fenan på en EE Lightning i skala 1/72), linjerna "svankade" alltid. När jag ställde in "överskärning", dvs att alla streck som möts i hörn utan radier fortsätter förbi hörnet några tiondelar blev det mycket bättre, jag tror att det beror på att kniven då får en liten sträcka på sig att räta upp sig. Det tricket kan man ju tyvärr inte använda på siffrorna här då de har rundade hörn överallt!

Bild

Vad gäller mediet så tycker jag varken tejp eller film drar sig i maskinen. Maskeringsfilmen är lite tjockare och segare och det blir väldigt fina kanter, tejpen verkar lättare att skära igenom och funkar bättre för riktigt små designer men ger inte lika fina kanter och är svårare att centrera eftersom man inte ser igenom den.

Problemet med printern är lite samma som med färgsprutan: man borde sätta sig och bara experimentera och mixtra på ett någorlunda systematiskt sätt för att lära sig. Men det gör man inte, det är skarpt läge hela tiden :) !

Mot Dorniern nu...

Bild
Färdigmaskat för den här gången!

Bild
Nu finns det lite annat pyssel att fixa, det blev en rejäl dos målning av smådetaljer igår.

Bild
Och så var det det där med att vara ärlig... Såhär ser det ut på riktigt nära håll innan "lagning"! Hade som synes problem med att det flagade lite också men inget som inte gick att fixa med en liten pensel och vit färg!

Vad gäller centrering: undrar om jag inte ska prova att måla svart först, lämna masken på plats och lägga dit de smala "tejpsiffrorna" centrerat i det svarta och sedan måla vitt efter det. Borde underlätta centreringen mycket! Hmmm...

Hälsningar

Magnus
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Göran »

Mors

Mellan tumme och pekfinger, hur lång tid tog det att få fram maskerna? Misstänker att det trots allt tar en hel del tid även om man CAD-kunnig.

Mvh
Göran
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Göran! Det jag behövde rita till den här var ju endast siffrorna 5, 3 och 6 samt ett kors. Det kanske tog någon timme inklusive scanning av dekaler tills jag provade första svängen i plottern. Å andra sidan så har jag gjort mina 10 000 timmar som CAD-råtta - för länge sedan :) !

Hälsningar

Magnus
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Göran »

Vilken tur att man inte när någon "CAD-råtta" då så att man slipper i-landsproblemet med att ta ett beslut om att skaffa en lämplig utrustning o.s.v. Plus jag är en av få som gillar "stencils" en masse :mrgreen: så det blir dekaler framöver. Nu skall jag faktiskt bygga lite. Hörs senare i tråden.

Mvh
Göran
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av bergwall »

Mycket imponerande ändå! Det där är ju svårt att få till ett bra tryck med dekaler också, det är så jag får sortera bra och inte-fullt-lika-bra tryckare.
(Röd ram på vita siffror är dock tacksammare i dekalvärlden att trycka, än vit ram på svarta siffror eftersom vitt alltid är i botten, man lägger den med visst överlapp så det röda ligger ovanpå det vita, men det kan man ju inte göra med de svarta siffrorna med vit ram).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Göran! Stencils lär den inte klara av hur man än mixtrar med maskinen :) !

Robert! Jo, jag inser att problemet med dekaler är likartat. Men med maskerna kan man faktiskt fuska och köra vitt överst :) !

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Den lever fortfarande, har faktiskt hittat några timmar den senaste veckan!

Bild
Dekalerna är på och jag har vädrat med pasteller. Funderar på att köra över med en wash också, tycker det känns lite utsmetat och kontrastlöst. Dessutom så gör en wash ofta att det "ser detaljerat ut" - det är så långt jag kommer på detaljeringsfronten vanligtvis, detaljerat på riktigt är en helt annan sak (som jag inte sysslar med :) )-

Bild

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra start på höstsässongen!
Det ser väldigt fint ut.

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket vacker modell Magnus, gillar nedtoningen i färgerna . //Lennart
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Lerxzt »

Mycket fin liten sak Magnus. Gillart! Ser en liten vit prick i 3:an. Kanske liten pensel och svart färg behövs (om det är som det ska vara så mittåt). :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar