Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Göran »

Hej
Det där ser ju lovande ut. En "dum" fråga, då jag inte orkar Googla, vad för mjuk- och hårdvara använder du till att skapa maskerna? Jag misstänker att det ändå krävs en hel del arbete bakom tangentbordet och sedan skall de skäras ut.

Mvh
Göran
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Henrik R »

Krispighetens man är i farten! Imponerande snyggt i den där skalan, den skalan behärskar du som en klostermunk i ostfabriken.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Usch, jag har misskött min korrespondens på sistone... Innan semestern hann jag till och med måla kamo på kroppen och det finns bilder men jag hann aldrig posta dem, kommer i veckan, jag lovar :) !

Gabriel! Självklart ska du bygga en, tråksvensk eller inte, det är en väldigt trevlig byggsats :) !

André Vi verkar bli fler och fler som är sura på dekaler...

Göran! Maskinen är föregångaren till denna (ser likadan ut, jag vet inte heller riktigt vad som skiljer): https://www.silhouetteamerica.com/shop/machines/cameo. Det medföljer en bra programvara som heter Silhouette Studio, själv har jag ritat det mesta i cadprogrammet Creo som är mitt arbetsverktyg eftersom jag är snabbare i det. Studio klarar av att importera DXF som är ett neutralt CAD-format som många CAD-program klarar att exportera. En scanner är också bra att ha om man vill utgå från befintliga dekaler, man kan då använda den scannade bilden som bakgrund och rita över den. Och ja, som allt annat man vill göra så får man ha lite tålamod för att lära sig och prova sig fram.

Henrik! Precis så :) ! Tack!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Nu så!

Bild
Färdigkamouflerad kropp! Och ett vackert dayglo sidroder, inte fel det heller...

Inser att jag får knipsa bort bulorna för pejlantennerna (eller något slags ILS eller vad det nu kan vara) på sidorna för att kunna maska bokstäverna. Nåja, funkar det också förhoppningsvis.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Hann inte riktigt komma till målningen igår kväll men lite masker på plats i alla fall...

Bild
Det här var något som Lasse E avrådde från när vi snackade masker i Moson men till slut så blev jag så desperat så jag provade i alla fall :) ! När det blir tillräckligt smått och knixigt så har Cameon svårt att skära snyggt i maskeringsfilm, den är rätt tjock och seg jämfört med tejp. Jag tejpade upp några breda remsor Tesa-tejp på en bit film, laddade maskinen, riktade så att den skar centrerat i tejpremsorna och inte i skarven mellan dem och provade.

Bild
Det blev faktiskt bättre än i maskfilm så då provar vi såhär! Maskerna på plats, har använt den utskurna centrumdelen av ett kors för att rikta med så att det säkert får plats mellan siffrorna. Förargligt annars...

Det är inte helt enkelt att rikta upp siffrorna heller, ska prova att rita lite hjälplinjer med blyerts i framtiden istället för att fippla runt med klistriga masker på måfå...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Du vet att det finns något som heter dekaler, va? ;)

Skämt åsido, som alltid grymt imponerande! Och sedan vit utlinjering på detta... Ska bli spännande att se resultatet!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Björn! Nu skyller jag på att den här faktiskt inte finns med bland dekalalternativen. Eller inte bland originalalternativen i byggsatsen i alla fall. Eller nå't :) !

Jag har visat de här bildsekvenserna förr men det blir tyvärr samma process i varje bygge så håll till godo!

Bild
En omgång vitt som kommer att utgöra de vita kanterna på bokstäverna senare...

Bild
... och så en andra omgång masker lagda ovanpå de första. Det här är nervöst: kanten är tunn, centreringen är viktig och det är svårt att se hur bra man lyckats innan man målar...

Bild
...speaking of which...

Bild
...fullt godkänt tycker jag! Kanske en mindre touch-up med pensel senare men inget alarmerande i alla fall!

Hälsningar

Magnus
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Lerxzt »

Tjusigt Magnus. Slutar inte att imponeras av magin när sista maskningen tas bort och slutresultatet framträder. Snyggt :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Fakirmåleri säger jag. :) Och tar av hatten och bugar djupt. Att få till utlinjeringen så jäkla snyggt... Det är väl nästan på gränsen, va? ;)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Stellan »

Mentalt duktigt det där. Marginalerna är verkligen minimala så jag förstår att det är nervöst. Spelar det roll vilket maskmaterial du använder för att det ska bli mer eller mindre korrekt i tänkt utlinjering av tecknen? Är vissa material mer stabila och drar sig mindre än andra? T.ex. 6:an ser lite handritad ut nämligen, i alla fall när den är rejält uppförstorad som på bilderna.

Du maxar verkligen ut hur mycket "modellbygge" man kan få till det utan att proppa på med massa eftermarknadsjox, imponerande som vanligt. Dayglow rules!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar