Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Mats Averkvist »

Här är en maskin som jag sprang på för ett antal år sedan...

Bild

Bild
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Andre B. »

magnusf skrev: 09 maj 2019, 21:04 André! Especially for you!
Bild
Tysk RAL-kontroll. Obligatoriskt om man vill använda ordet "bundesluftwaffe"... Som du ser så är nog gelboliv ganska spot-on, ska ljusa upp båda färgerna lite innan jag ger mig på att måla på Dorniern... RAL-färgchips är överblivna från ett konsultuppdrag, tänk vad mycket nytta man kan ha av sitt yrke ibland :) !

Jonas! Visst är det lite Storchigt, och en smula Cub också ibland... Den liknar inte så mycket annat med de där stora kombinerade glasdörrarna och frontrutorna.

Hälsningar

Magnus
Åh tack Magnus,

Du gör rätt i att ljusa upp färgerna något. Särskilt den gröna. Har ett par burkar stående som levererades från en släkting i Tyskland, dvs rätt från "källan". Det svåra är att den gröna färgen tenderade alltid till att förändras mer än den grå. Därför upplevs alltid gelboliv som väldigt mörk som ny rätt ut ur burken än den mer brungröna någonting man såg på Starfighter's, Phantom's och Leoparder som ofta stod ute och "vädrades".

Var några gånger på uppvisning i flygfältet utanför Ingolstadt och upplevde som liten hur Luftwaffe nästan slet av takpannorna när de flög lågt med F-104:orna.

Den mörkgrå är annars mycket lik den grå som användes under kriget. Och inte allt för olik en viss RAF grå...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Mats! Är bilden tagen på Feringe? Fina bilder och en väldigt välhållen maskin, jag tänkte sikta på en sliten look men den där var ju skrämmande välputsad :) ! Jag har labbat lite med tanken att hitta en annan maskin i samma camo för att inte göra en enäggstvilling av Fredriks och då är detta definitivt en kandidat. Men jag vill ju ha den randiga propellern från Special Hobbys boxning... Nåja, det löser sig väl, stort tack för fina bilder i alla fall!

André Kul med originalfärgerna men det blir som du säger oftast väldigt mörkt på en modell. Och jag ser också de de västtyska färgerna som blekta med en grön som drog iväg i bruna nyanser efter ett tag. Vad gäller färgerna så är RLM-färgerna enligt Michael Ullmann en delmängd av RAL så det är inte konstigt att de gamla och nya färgerna är lika/identiska med varandra. Det roliga är att man nog till nöds skulle kunna komma undan med den här färgsättningen på en RAF-kärra också, speciellt med lite vädring. Helt plötsligt känns det helrätt att provmåla på en Tempest :) !

Jag har aldrig sett tyska Starfighter i luften, däremot så såg jag italienska sådana i Grosseto 2001. Vi har alltså båda uppnått nördvana :) !

Till slut så var det det där med Do 27-lookalikes: kabininglasningen påminner om Wilgans (som i sig är en sjukt cool flygmaskin) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Har alltid haft eń känsla av att Bundesluftwaffe's färger var lite baserade på de engelska. Och de köpte ju Canadair Sabre's som var målade i RAF färger. Det föll väl sig rätt naturligt att man sedan målade Thunderstreak's, Starfighter's, och Phantom's med flera i "motsvarande RAL-färger" men med lite tysk "kantighet" baserat på RLM. Ärligt så ser jag ingen större skillnad mellan "basaltgrau" och "grauviolett"... *s*

Starfighter's har jag bäst minne av då de var rätt lätta att känna igen från marken. F-4 Phantom var tämligen vanlig men om de var Luftwaffe kärror eller USAFE var inte lätt att se. Antar att jag måste sett ett antal G-91:or och Alphajet's med men har inte lika tydliga minnen av det.

Från England och Nordsjön har jag minnen av både Harrier's och Lightning's liksom Tornado's, både västtyska och brittiska.

Nördvana ja... *s*
Tycker synd om de yngre generationerna som bara får uppleva en eller ett par flygplanstyper i luften...

Sjutton, nu har du fått mig att gå upp på vinden och leta rätt på lite Luftwaffe modeller och färger! *ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Mats Averkvist »

magnusf skrev: 11 maj 2019, 06:55 Mats! Är bilden tagen på Feringe? Fina bilder och en väldigt välhållen maskin, jag tänkte sikta på en sliten look men den där var ju skrämmande välputsad :) ! Jag har labbat lite med tanken att hitta en annan maskin i samma camo för att inte göra en enäggstvilling av Fredriks och då är detta definitivt en kandidat. Men jag vill ju ha den randiga propellern från Special Hobbys boxning... Nåja, det löser sig väl, stort tack för fina bilder i alla fall!

Magnus
Nej, Norrköping 2011.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Jag har varit iväg och cyklat en vecka på sistone men nu är det dags att tugga vidare på den här...

Bild
Glaset är kritiskt på den här maskinen, jag är glad att det passar bra! Jag har målat kanterna på glaset samt motsvarande kanter på kroppen svarta, sedan har jag försiktigt limmat med etylacetat. När det fått torka ett dygn så har jag fyllt skarvarna runt om med superlim som i sin tur även det fått härda ordentligt. På det så slipning med fint sandpapper, polering med Micro Mesh putsdukar för att till slut avsluta med Micro-gloss "Liquid Abrasive" som är senaste favoriten på polish-fronten! Superlim dimmar som bekant klarplast men det är bara ett problem där man inte kommer åt, är insidan åtkomlig kan man putsa bort missfärgningen med en topz till exempel.

Bild
Omfattande maskering... De stora dörrarna måste målas både på in- och utsidan.

Trevlig kväll!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Det regnar ute, familjen sover, dags för lite kvalitetstid med en kopp kaffe och en färgspruta i "stian" :) !

Bild
Bättringsmålning med vit primer där jag slipat, på med lite day-glo, primade mina färdigmaskade dörrar från gårdagen med svart på insidan och sedan en omgång inredningsgrå...

Bild
...för att slutligen gå Bananas med Basaltgrau! Jag lättade upp den med runt 30% vitt, både för att den såg lite mörk ut när jag provmålade på min Tempest och för att min vädring alltid drar iväg åt det mörka hållet. Lite orolig för RAL-polisen men tror inte de är ute i mina MTB-trakter i det här vädret så det är nog ofarligt att ge sig ut en sväng trots att jag blandat vitt i färgen...

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Det regnar fortfarande...

Bild
Kroppen behöver lite mer puts på skarvarna så den släpar lite.

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Ser ju väldigt trevligt ut det här! Stod och höll i en på Open, men lade tillbaka den. Oklart varför. Dumt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Björn Fransson skrev: 26 maj 2019, 13:30 Ser ju väldigt trevligt ut det här! Stod och höll i en på Open, men lade tillbaka den. Oklart varför. Dumt.
Kanske för att den blir lite småtråkig som svenskbygge :) ? Har du kämpat dig igenom en Huma redan förresten?

Regnar fortfarande, nu ska det fixas märkningsmasker...

Trevlig söndag!

Magnus
Skriv svar