Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Framstegen ser lika bra ut som förväntat! Jag borde också ha ljusat upp min Basaltgrau, men jag njuter av din nu istället. Om du gör märkningsmasker, betyder det att det blir en annan maskin än den i boxen?!
Mvh Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Fredrik! Jag blev ju tvungen att hitta på något annat nu när du hann först med den i boxen :) !

Bild
Den här ska det bli, fast snyggare hoppas jag. Ska prova att skära i ett A5-ark med Tamiya-tejp jag fått någonstans från istället för i maskeringsfilmen som är lite tjock och bänglig, dessutom så verkar kniven ha svårt att skära igenom när det blir för knixigt och då är det lätt att man sträcker filmen när man ska rensa masken från det som inte ska vara med.

Bild
Förlagan finns på det här arket från HaHen. Tyvärr visade det sig att när jag kollade lite noggrannare så var kamomönsterna på instruktionerna rent påhitt vilket omedelbara bums får mig att fundera över vad som mer är påhittat. Nåja, nu blir det den här i alla fall och Special Hobby har koll på kamoschemat (som verkar ha varit lika på alla flygmaskiner om man kollar bilder på nätet) så det löser sig den vägen.

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Supersnyggt som vanligt!
Brukar du doppa huven i någon typ av polish innan du limmar dit den?
Jag gör det men om jag då försöker polera huven kan jag råka ut för att polishen fläckvis poleras bort.

Undrar Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Anders! Tack! Jag har aldrig fått det att funka med polish, varken till det ena eller till det andra, så nej, ingen polish på huvarna. Brukar försöka polera och sedan tvätta med tvål och vatten så tycker jag det blir klart så det duger.

Hälsningar

Magnus
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Lerxzt »

Du är duktig på flygetyg du Magnus! Gillart :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Micke! Du har ju mutat in zombie-sektorn så då får jag fila på mina flygplan, du vet 10 000 timmar osv... :) ! Tack!

Bild
Jag kunde inte låta bli att provmåla lite kors på vingarna med Tamiya-maskerna...

Bild
... och även om det ser OK ut på bilden ovan så var jag inte nöjd. Inget fel på maskerna men jag dummade mig med färgen så det blev blankt, tjockt och dessutom väldigt äggskalsfärgat (mer än jag ville). Som en trevlig avslutning så tryckte jag dessutom ett fingeravtryck i det ena korset. De är nu nerslipade, det blir ett omtag idag!

Lite credit också: det var Lasse Enfjord som tipsade om Tamiya-arken i Moson och att de gick väldigt bra i plottern, tack :) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Aj, känner igen det där. Råkade själv ut för något liknande härom dagen när det blev för blankt, för tjockt och för vitt. Så lär i alla fall få maska om och lägga på några lager färg på nytt.

RAL-färgerna ser väldigt fina ut annars. Brottas annars med just gelboliv här hemma...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

André! Gelboliv i motvind är tungt...

Det blev helt plötsligt sommar så dessvärre har jag spenderat mer tid på cykeln än i modellverkstaden men som tur var så blev det lite regn här i helgen...

Bild
Målningsförberedelser! Jag har maskat glasytorna med Parafilm och satt dit dem på kroppen med MicroMask så jag kan peta loss dem igen senare.

Bild
Medan jag väntade på att MicroMasken skulle torka så målade jag om de eländiga korsen från min tidigare postning...

Bild
...den här gången med ett mycket bättre resultat...

Bild
...som till min stora glädje utsträckte sig även till undersidan!

Bild
Till slut så använde jag det sista av den svarta färgen i sprutan till att prima dörrrarna.

Bild
Det här är värt att investera i om det är fler som känner för Doin' the Dornier: jag vet inte när den är tryckt men jag misstänker 80-tal, den går trots detta att få tag på ny via ebay för en mycket rimlig summa pengar. Fina foton och profiler och för oss som lider av en något rostig tyska så finns alla bildtexter på engelska!

Trevlig kväll!

Magnus
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Härligt! Det här kommer bli hur bra som helst. Jag är också ganska sugen på att bygga en sådan, om än i den tråkiga svenska målningen.

/Gabriel
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Efter att ha trillskats osedvanligt mycket med dekaler som inte visat samarbetsvilja den senaste tiden blir man rätt sugen på att börja måla dem istället.

Tjusig vinge! ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar