Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Den här plockade jag upp på Open för en månad sedan. Jag har alltid varit svag för den här maskinen (doldis i svenska flygvapnet, det fanns bara fem stycken som flygplan 53) och kombinerat med Fredrik Almlöfs fina byggda i tävlingen så var den här given som nästa på byggbordet! Jag kommer inte att göra den svensk (de var tyvärr helgröna) utan kör på en västtysk (precis som Fredrik) - dessutom så gillar jag ordet "Bundesluftwaffe" :) !

Bild
Snofsig box art - ett absolut måste numera om man ska sälja en modell till mig :) !

Bild
Målningsalternativen. Det hjälps inte men den västtyske vinner, sju dagar i veckan!

Bild
Plastbitar... Mer alternativ än man kanske väntar sig, flera olika landställsvarianter och hjul, olika avgasrör samt en hel flock med olika lumps and bumps såsom det anstår en relativt modern flygmaskin (nåja, det är ju egentligen en femtiotalskonstruktion...). Jag städade direkt spruerna från sådant som inte skulle vara med i bygget och fyllde snabbt en ziplockpåse med skrot!

Bild
Dekaler och klarplastdelar (jo, de finns där någonstans i bild) samt ett litet etsark. Dumt nog utan säkerhetsbälten men det gick att lösa ändå...

Jag kunde givetvis inte låta bli att hugga in på den här mer eller mindre direkt så jag har faktiskt kommit en liten bit på väg redan...

Bild
Interiör med ett minimum av piffning i form av tejpbälten. Jag har färdigskuren tejp från "Jammydog" som är 0,7 mm bred som är perfekt att göra bälten av, speciellt om de inte syns alltför mycket!

Bild
Kroppsdelarna limmade och fixerade för härdning.

Bild
Och här är morgonens arbetsinsats på bild: interiörmålning! Finns inte så mycket bilder på hur en sådan här ser ut inuti av någon anledning så jag kombinerade Special Hobbys (något torftiga) anvisningar med en portion fria fantasier samt ett välkänt faktum från 70-talet: brunröd galon på sätena är aldrig fel!

Bild
Väldigt snygga instrumentdekaler som passade förvånansvärt bra.

Mot detaljmålning!

Trevlig kväll!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Har alltid varit sugen på att bygga en sådan kärra sen den var med i något Biggles album för nu väldigt många år sedan. Men det har ju aldrig varit en modell man sprungit på direkt. Special Hobby's utgåva ser rätt ok ut. Skall bli intressant att se vad för färger du väljer till den där. "Gelboliv" har aldrig varit en enkel färg att få till i "rätt" nyans av grönt.

Tjusig inredning annars Magnus. Instrumentbrädan ser fantastisk ut. Svårt att tänka sig att det är en liten modell i 1/72...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Gelboliv - jag högg direkt min standardlösning: Mr Paint :) ! Sedan får vi väl se hur bra den är men det är en helt annan fråga...

Vad gäller instrumentbrädan: säger bara Cartograf-dekaler :) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Stellan »

Ser förbålt bra ut så här långt. Hade hoppats att du skulle göra en spansk med knallblå unersida och färgglada rundlar. Eller varför inte klassikern med zebraränder som Grzimek flög i Serengeri http://kitchecker.com/modelle_4/do-27_s ... nhofer.htm Delar från det kraschade originalet finns att bese på Deutches technicmuseum i Berlin. Vill minnas att Playmobil gjorde ett bra flygplan på sin tid som kunder målas med tushpennor för att få zebraränderna.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Den där instrumentbrädan bestod alltså av en "stor" dekal? Du behövde inte klippa upp den eller skära den i bitar?

Ser fram mot din "MrPaint Gelboliv". Har en Starfighter som väntat på färg i över femton år...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
FredrikAlmlöf
Inlägg: 143
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Heja Magnus!
Kul att man kan lyckas inspirera någon. Jag ser också att du redan har gjort en del av de saker som jag inte gjorde - säkerhetsbälten t.ex. Bra gjort, för det är väldigt mycket glas och bakdelen av cockpit syns bra.

Jag ser med spänning fram mot ytterligare bilder!
Mvh Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Stellan! Modellen finns i en zebra-utgåva men det är inte riktigt min grej även om både maskinen och historien är spännande!

André Rätt på båda: det är en stor dekal. Och den behöver delas för att nå runt centralkonsolen, dekalfilmen är lite för stor så det blir för tight runt den.

Fredrik! Jag tänkte aldrig på att din saknade säkerhetsbälten :) ! Snygg var den i alla fall :) !

Limmade kroppen i morse, jag är imponerad av passformen.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Såg att den blivit utgiven även med israelisk märkning. Blev lite sugen faktiskt. Det är något med Dornier'ns utseende som är väldigt tilltalande.

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av jonaszett »

Jag får alltid tanken "Stork på anabola" är jag tittar på en Do 27:a
Ska bli spännande att följa
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Doin' the Dornier - Special Hobbys Do 27 i 1/72

Inlägg av magnusf »

André! Especially for you!
Bild
Tysk RAL-kontroll. Obligatoriskt om man vill använda ordet "bundesluftwaffe"... Som du ser så är nog gelboliv ganska spot-on, ska ljusa upp båda färgerna lite innan jag ger mig på att måla på Dorniern... RAL-färgchips är överblivna från ett konsultuppdrag, tänk vad mycket nytta man kan ha av sitt yrke ibland :) !

Jonas! Visst är det lite Storchigt, och en smula Cub också ibland... Den liknar inte så mycket annat med de där stora kombinerade glasdörrarna och frontrutorna.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar