Jag tror jag ger upp

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jag tror jag ger upp

Inlägg av Björn B »

Jag har en stor motvilja mot att bygga resin och "multimediamodeller" men jag ville bygga Ronnie Petersons sexhjuliga Formel 1 bil i den sista versionen så jag köpte ändå MFH's konverteringssats till Tamiyabyggsatsen. Det visade sig att man struntat i distansen mellan motor och växellåda som användes för att öka hjulbasen så allt blev liggande medan jag försökte hitta uppgifter för att kunna fixa detta.
Då släpper Fujimi ut bilen som plastbyggsats så det blir en sådan jag ska bygga istället. Men vad göra med en konverteringssats? Beg.marknaden krympte helt plötsligt så jag orkade inte bry mig om att försöka sälja den.
Kollade på bilder från olika lopp 1977 och kom på att den skulle kunna användas för att bygga en tidigare version än Fujimi modellen.

Bild
Detta innebar att oljekylarna i fronten måste bort och nya fönster tillverkas i cockpit. Hålen i nosen fylldes med Magic Sculp och eftersom den gamla "panoramarutan" inte skulle användas fick jag bygga upp runt cockpit med superlim och mikroballonger.

Bild
Bild
Mallar för dom nya fönstren skrevs ut och limmades på plats och sedan ritsade jag ut konturerna efter mallarna.

Bild
För att skära ut fönstren borrade jag en massa små hål runt konturerna jag ristat in. Det var inte så tråkigt som jag räknat med.

Bild
Naturligtvis gick den tunna delen i överkanten av men eftersom materialet bestod av superlim osv. så var det bara att limma tillbaks delen. Sedan kunde jag fila upp rutan till rätt form. Den andra sidan klarade sig utan att gå sönder.

Ryktet säger att jag inte kan bygga en modell utan att såga sönder den först men det protesterar jag mot. Det kan jag visst (tror jag) men något konstigt är det i alla fall. Jag kan inte ens använda en konverteringssats utan att konvertera den. Men jag har inte sågat i den. Bara slipat och karvat med kniv. Så det så!
Men än finns nog tid att kunna sätta sågen i projektet. Men jag tror jag ger upp och accepterar att bygga rakt ur lådan är inget för mig.
Senast redigerad av Björn B den 28 nov 2023, 23:29, redigerad totalt 3 gång.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: jag tror jag ger upp

Inlägg av Robert A »

Jo MM satser kan vara ett Helsike! MFH dock brukar vara grymma men tror om jag inte har fel att den där konverteringssatsen tillhör de äldre i vitmetall.
Har ännu inte köpte Fujimis nya P34 men den ska införskaffas. Bara att forsätta bita i det sura äpplet innan man får resultat :)
Lennart

Re: jag tror jag ger upp

Inlägg av Lennart »

Bara att konstatera,du behöver en större uppsättning sågblad.För inte ger du upp,det finns inte/Lennart
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: jag tror jag ger upp

Inlägg av Stellan »

Det omöjliga tar bara lite längre tid, är det inte så Björn? Helskarpt att du ger dig i kast med detta och lösningen på de nya rutorna var ju fantatisk. Om man kanske skulle ge sig i kast med såg-och-halt-projekten...
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar