J-35 Bygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag började den här tråden tillsammans med ett annat bygge men lägger den nu som en egen tråd.
Haft mycket stor hjälp av Björn Fransons tips om hur man underlättar bygget av Hasegawas Draken modell. Tack för det.
Bild

Aires cockpit, utblås, klaffar och Eduards fotoets.
Bild

Aires klaffar är lite för korta limmade dit tunn plasticard.
Bild

Bra passform på Aires cockpit.
Bild

Ett bra BF tips, limma övre vinghalvan inifrån.
Bild

Bild

Bild

Metallfärgen under är målad med Mr Paint. Ett fabrikat jag tänker använda för all målning.
Bild

Jag tänker bygga "Johan 66"
Bild

Nu undrar jag om någon vet hur de stora siffrorna på vingen var övermålade. På en del bilder ser det ut som svart men det troliga är väl att det var grönt? Eller var det med båda camofärgerna?
Bild

Anders E
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Stellan »

Vet inte....på ryggbilden i detta inlägg ser det ganska mörkt ut men det är väl för att det är nymålat jämfört med det övriga grön/blå

https://lae.blogg.se/2008/april/johan-5 ... ml#comment

Kanske du kan få tag på ff Vincent Ahlin via F 10 kamratförening, har han månne bilder?

Hmm...är det verkligen belagt att det målades om på vingarna? Tog man bort numret eller täckte man över med svart film? I boken Kronmärkt nämns att man tejpade hela fenan och målade den röd för att den snabbt skulle kunna återställas, inget står dock om vingarna. Bilden är tydlig men lite för mycket trekvart och blänk i vingen för tydligt avgöra vad som gjorts. En viss nyansskillnad skulle dock kunna tyda på att man målade om med två färger.

Korrekt individ Johan 66 är tydligen 35468 som ej ska sammanblandas med Johan 66 35466 om man letar bilder...

Hittade denna hyfsade bild på Britmodeler men inget avgörande...olivgrön rakt över, samma över stjärtkonen? https://www.britmodeller.com/forums/ind ... ghost-j35/

Någon som har Nordic Air Power #6 om Draken som kan kolla efter uppgifter?
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av magnusf »

Hej Anders!

Jag har gjort en sådan här en gång i tiden från Pit Roads 144-Drake och jag fiskade lite kring de där id-siffrorna då. Jag landade till slut i att det var "3M-tejp", alltså samma typ av material som dåtidens kronmärken gjordes av (idag målas de på men på 35-tiden var det dekaler). Har för mig att det fanns bilder på den där man kunde se hur det hade släppt lite längs kanten men hittar inte de bilderna nu...

Bild
Här är den, Halmstad för snart 30 år sedan (20 augusti 1989). Scannad från en väldigt amatörmässigt tagen dia...

Bild
...och här är en ännu bedrövligare bild på den i luften. Det jag inbillar mig att man kanske eventuellt kan möjligtvis ana är att fälten som täcker siffrorna kanske är mörkare än den mörka färgen i kamot...

Bild
Jag satsade på "off-svart" på min modell!

Jag säger inte att jag vet men det var såhär jag gissade, med lite hjälp från Andreas från Skåne som också hade nystat i det här!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Stellan »

Efter att ha gluttat lite på de få bilder som finns så tror jag att det var såhär:

Vingarna täcktes med film som lackades i kanterna (det gjorde man väl med alla dekalmärkningar?), det finns någon bild som ser ut som det är en mörkare kant runt det mörka fältet. På filmen så målade man över med sprillans ny olivgrön färg, samma som stjärtkonen. Om man kollar på den fina bild som finns i länken till Britmodeler så ser det ut att vara samma nyans runt huven som på stjärtkonen och över vingarna. Nymålad olivgrön?
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Andre B. »

Sådana här historier tycker jag alltid är intressanta. Det berättar något om flygplanen och människor. Det finns en historia bakom som ofta annars missas eller glöms. Sådana här modeller är aldrig bara ännu en modell...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Frasse »

I boken SAAB 35 Draken av Jan Jorgensen finns en fin bild av 35468 på sidan 15 och där är siffrorna och stjärtkonen övermålade respektive nymålad. Verkar vara mörkgrön. En notering av ditt bygge är att rodren är ojämna i bakkant de skall vara jämna även när de är "nerfällda". Jag håller själv på med en 35:a och de stora inre rodren del 24 och 25 i Aires satsen är för långa, har fått slipa dessa minst en mm i framkant för att rodren skall bli jämna med yttre rodren i bakkant där de möts.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack alla för erat engagemang och synpunkter. Det där med att tolka färger utifrån bilder är inte helt lätt!
Att stjärtkonen är nymålad verkar vara helt klart, på en del bilder ser det ut som att främre delen av kroppen är nymålad men på en del bilder ser det inte ut så.
Att siffrorna på vingarna är övermålade/tejpade med svart eller grönt är också helt klart.
Det är inte så väldigt länge sedan det gjordes, tycker att det borde finnas någon som vet.
Frasse, bra att du såg det där med rodren det har jag missat, nu går det lätt att fixa.

Lite har blivit gjort på modellen, den främre/övre delen av cockpiten fordrar lite kirurgi för att få på plats.

Anders E
Bilagor
HUV.jpg
HUV.jpg (48.93 KiB) Visad 9540 gånger
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Stellan »

Tråden på Britmodeller är lite intressant för byggaren har gjort vissa tolkningar som uppmärksammar några detaljer. Exempelvis så är det inte bara mörka rektanglar utan man har målat lite runt några luckor på kroppen och en skvätt i bakkant på det mörka, allt med samma mörka nyans. Kolla detta.
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag är så gammal att jag har sett den i verkligheten... 8-)

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Stellan »

Bra bild, Mats. Från den sidan ser man att stjärtkonen inte är helt ommålad utan fläckvis. Det ser ut som att det mörka området även går upp fläckvis på flygkroppen också, från 66 och nosledes.Dessutom är ett parti ommålat på nosen och upp runt huven, i enlighet med normalt målningsschema?

Har alltd gillat 66:an så det är kul att någon lägger ned lite arbete på en modell.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar