J-35 Bygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Andre, Janne, tack för det!
Nu har jag fyllt i panellinjer och vädrat med konstnärsoljefärg som är mycket utspädd med vitsprit. Det blev lite för mycket på en del ställen
det tar jag bort imorgon när det torkat.
Drake vädrad.jpg
Drake vädrad.jpg (147.34 KiB) Visad 6494 gånger
Anders E
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Henrik R »

Grymt vad snyggt Anders! Gillar verkligen färgerna du fått till.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Henrik, det gröna är Gunze H-309, det blåa är H-55 båda är blandade med diverse färger för att se blekta ut. Framdelen och bakdelen av kroppen är obruten H-309. De mörka partierna på det turkosa är obruten H-55. Fenan är målad med MrP Ferarri röd.
Undersidan är färdigvädrad.
Drake vädrad under.jpg
Drake vädrad under.jpg (78.15 KiB) Visad 6337 gånger
Nu är det dags att vädra ovansidan. Efter det är det dags för mattlack, mitt värsta moment. Funderar på att använda Alclads mattlack det brukar ge en fin yta men det där med torktiden kan bli ett problem.
Ovansida ovädrad.jpg
Ovansida ovädrad.jpg (66.05 KiB) Visad 6337 gånger
Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Björn Fransson »

Mums filibabba! Ser grymt fint ut!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av magnusf »

Ser helrätt ut Anders!

Har du provat MrP klarlack? Det är den lack jag lyckats bli bäst kompis med :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Björn, jag har haft stor användning av alla tips du gav när du gjorde ditt dubbelbygge 2017.

Magnus, jo jag har testat MrP lack men dekalfilmen får en annan nyans när jag lägger på lacken. Brukar du klarlacka ett lager blanklack över dekalerna (de få gånger du använder dekaler) innan du mattlackar?
Dekal.jpg
Dekal.jpg (46.88 KiB) Visad 6316 gånger
Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av magnusf »

Men va f-n, så där ska det ju inte se ut Anders! Jag har inte råkat ut för det men å andra sidan så är det ett tag sedan jag använde en dekal med så mycket klar film runt om. När jag använder dekaler brukar jag lacka med halvblank efter att de är på plats för att inte behöva vädra direkt på dem men som sagt, sådär har det inte blivit hos mig! Kan det vara något konstigt med just den dekalen du provade på eller har det hänt med alla möjliga dekaler/märken?

Bild
Här är faktiskt ett exempel på en sådan dekal ("10"), efter lackning. Man kan ana dekalfilmen men inte alls som på din modell. Fasen vad ojämn den här ser ut förresten :) ! Och det är MRP.

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Det har hänt med alla möjliga dekaler den aktuella är tillverkad av Cartograf och såg mycket bra ut innan mattlacken. Underlaget är lackat med Mr.color blanklack och det var superblankt. Efter att dekalen var på plats lackade jag med MrP mattlack då blev det så här.
Jag ska testa den halvblanka lacken på en annan dekal för att se vad som händer.

Anders E
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Rickard Andersson »

Det ser ut som du skulle ge dekalen lite dekalvätska så att den går ner i underlaget, jag har börja använda Dacos vätskor som får ner dom tjurigaste dekalerna. MRP lack späder jag lite extra så lägger den sig mycket bättre. Dom sista byggen har jag inte klarlackat innan dekalering, utan putsat ytan försiktigt med vanligt hushållspapper då jag målat med MRP färger.

mvh Rickard
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Rickard, tack för bra tips!
Det där med att sätta dekaler utan att behöva klarlacka tilltalar mig.
Mitt problem med MrP matta lack är att dekalfilmen inte fortsätter att vara genomskinnlig som den var på min bild innan jag matt lackade.
Det kanske beror på hur jag lackar nu lägger jag ett ganska tjockt lager på en gång.

Anders E
Skriv svar